MacMinds - great minds think different

Navigatie

Zoeken

Inloggegevens

Je bent niet ingelogd.

#1 02-08-2008 20:15

sturb
@ Roermond
Website

Het grote "Kijk-eens-wat-ik gebouwd-heb" show off topic

Post hier plaatjes, tekeningen van gerealiseerde projecten waaraan jij bijgedragen hebt. En dan bedoel ik niet kleine raampjes die je getekend hebt, maar waar jij als Architect/Ontwerper aan gewerkt hebt of in ieder geval een grote invloed op gehad hebt als bouw-professional.

Vertel in je post minimaal wat de functie is en wat de hoofd reden van het ontwerp is. En plaatjes natuurlijk!

Laatst bewerkt door sturb (02-08-2008 23:43)

#2 02-08-2008 21:05

sturb
@ Roermond
Website

Re: Het grote "Kijk-eens-wat-ik gebouwd-heb" show off topic

http://archipics.sturb.nl/dpz/klaar-header.jpg

Ikzelf zal beginnen met de Zwarte Doos, een cafe annex conferentieruimte annex filmzaal op het terrein van de Techinsche Universiteit Eindhoven. Zoals de naam zegt is het een zeer karakteristieke zwarte doos op betonnen portalen ontworpen door OD205 als onderdeel van het vroegere Scheikunde Laag laboratorium. Het project is uitgevoerd door H2M-architecten, de project architecten zijn Zjak Hofman, Geert Das en ondergetekende

http://archipics.sturb.nl/dpz/zd/voorbouw-nasloop.jpg
de restanten na het slopen van het lab aan de rechterkant

Vroeger was de zwarte doos een collegezaal en daarna het loop laboratorium van TNO. Gezien de uitstraling van het gebouw hebben wij een plan gemaakt om het Doos gedeelte te bewaren. Uiteindelijk is het goed gekeurd door het College van Bestuur en is de bouw gestart. De oplevering was in sept. 2006.

http://archipics.sturb.nl/dpz/zd/bouw-trappenhuis.jpg
De kern van het and word de bestaande grote trap met eengrote licht partij erboven

http://archipics.sturb.nl/dpz/zd/klaar-1.jpg
Zicht vanaf de vijver

De doos op portalen is zeer karakteristiek en heeft haar eigen naam over zich af geroepen.  Het is de poort tot het universiteits terrein en moet mensen met de rode damwand uitlokken om op het terrasje een drankje te nuttigen.

http://archipics.sturb.nl/dpz/zd/klaar_voorgevel2.jpg
De rode damwand waar de riolering en afwatering van de tu inzit dient nu als een arm

http://archipics.sturb.nl/dpz/zd/klaar-voorgevel.jpg
In de schemer krijgt het pand een zweverig uiterlijk door de mooie gele gloed van de 126 gloeilampen

http://archipics.sturb.nl/dpz/zd/klaar-filmzaal.jpg
De entree in de zwarte doos door een oranje tocht-portaal. Al het inwendige van de zwarte doos is oranje-rood

http://archipics.sturb.nl/dpz/zd/klaar_filmzaal2.jpg
De Filmzaal zelf heeft nog de oude TUE muurbekleding: schrootjes, die we een zwarte toplaag gegeven hebben.

De zwarte doos staat zoals gezegd op betonnen portalen en heeft een glazen structuur aan zich hangen die afgesloten word door een grote witte schijf. De structuur is licht, luchtig en heeft uitzicht alle kanten op en is ingeklemd tussen de witte schijf en de zwarte doos.

http://archipics.sturb.nl/dpz/zd/klaar_overhang.jpg
Voor de overhang hebben we een nieuw portaal moeten ontwerpen en storten om het vloerveld goed op te kunnen vangen

In de grote zwarte doos zitte de filmzaal voor 100 personen en drie grote vergaderzalen. De structuur vormt de foyer van de filmzaal. Een filmzaal die door plaza futura gebruikt word voor het tonen van films, maar ook door de gehele universiteit om symposia en dergelijke te houden.

http://archipics.sturb.nl/dpz/zd/klaar-2.jpg
Het grand café met de lichtkogeltjes als hoofdverlichting geven het een warme uitstraling die afsteekt tegen het industriele van de zwarte doos zelf

Onder de grote zwarte doos en onder de structuur bevindt zich een glazen doos waarin zich het grand cafe zich bevindt. Het Cafe bestaat eigenlijk uit twee gedeeltes, het knussere, bruinere lage gedeelte met de toog en een hoger monumentaal gedeelte rondom de over gedimensioneerde trap partij waar vroeger honderden scheikundigen over gelopen hebben op weg naar hun Lab of een college.

nog een paar foto's:
http://archipics.sturb.nl/dpz/zd/62.jpg
De bar komt uit het kleine zwarte doosje zoals een tong

http://archipics.sturb.nl/dpz/zd/klaar-betonnen-kolommen.jpg
De betonnen kolommen hebben nog de structuur van de latjes waarmee de custom-bekisting in de jaren 60 gemaakt werd. Alle leidingen en kanalen zijn industrieel in het zicht gelaten.

http://archipics.sturb.nl/dpz/zd/klaar-cafe.jpg
Overdag geven de grote glas partijen een goed uitzicht over zowel de groene campus van de TU eindhoven als het toegangspad vanuit het NS station.

http://archipics.sturb.nl/dpz/zd/klaar-foyer.jpg
Op de verdieping zijn leuke foyer zitjes gemaakt, maar waar ook een lekkere receptie met een view gehouden kunnen worden.

http://archipics.sturb.nl/dpz/zd/11.jpg
zicht vanaf de bruggen van het limbopad

http://archipics.sturb.nl/dpz/zd/41.jpg
Functie verdeling

Gegevens:
Naam: De Zwarte Doos
Opdrachtgever: Technische Universiteit Eindhoven
Architect: H2M Architecten
Project Architecten: Zjak Hofman, Richard Verbruggen en Geert Das
Inrichting: Claessens-Erdman
Catering/Uitbating : Albron
Bouwjaar: 1965, door OD205
Oplevering: sep 2006
BVO 2350m2
FNO 590m2
Bouwsom +- €2.000.000
foto's bvof

Laatst bewerkt door sturb (03-08-2008 14:50)

#3 03-08-2008 11:50

forum romanum
Pro
@ home/work

Goed initiatief dit draadje. Als ik destijds iets meer van Scheikunde had gesnapt op het VWO had ik hier ook misschien mijn plaatjes kunnen posten - maar ik ben geen architect geworden dus...
Nu dus maar genieten van het werk van anderen. Mooi project in Eindhoven van je!
Gisteren in in Louisiana boven Kopenhagen naar een mooie tentoonstelling geweest over nieuwe musea die nu ontworpen zijn/worden!

#4 10-08-2008 20:55

Martiniman
@ Tikibad

http://martijnkoch.com/images/rozenpad/rozenpad10.jpg
11 seniorenappartementen in Heteren.
Ben speciaal bij het bureau gaan werken dat het eerste plan had gemaakt en waar pa in de buurtcommissie zat met tegenstanders ( wink ). Compleet vanaf 0 opnieuw gedaan, tot bouwbegeleiding toe. Nu hebben ze dus uitzicht op werk uit eigen nest. En in een jaren 70 wijk moet je geen klein-brandevoort willen bouwen.

http://martijnkoch.com/images/beekendonk/beekendonk03.jpg
Tuinpaviljoen bij een woonhuis. Opslag + overdekt terras.

http://martijnkoch.com/images/quintax/quintax01.jpg
Kantoor voor de blauwe enveloppen fabriek in Apeldoorn.
Streng/voornaam van buiten, gezellig van binnen.

Ben dus grote fan van internationale stijl en jaren 70 bruine kozijnen en sierbeton grin

Laatst bewerkt door Martiniman (10-08-2008 21:01)

#5 10-08-2008 21:31

Bassmac
@ Geldrop
Website

Mooie gebouwen!
Dat TU project vindt ik mooi en prettig om in te zijn, leuk dat zo'n gebouw opeens niet meer anoniem is!
En het werk van Martiniman is zo te zien ook niet te versmaden!
Hoop nog veel meer moois voorbij te zien komen.

#6 10-08-2008 23:27

Chuck
Ex-Crew

Ach.

We hebben hier, als reclamemakers, veel te maken met vastgoedcommunicatie.

Zonder een oordeel te vellen over het hier getoonde heb ik het idee dat architecten juist zo ontzettend, juist nu, het voortouw zouden moeten nemen op hoe de wereld er echt uit moet gaan zien.
De consument is er namelijk al wel klaar voor! Wij hebben inmiddels een neus voor welke stijlen commercieel zijn... alleen blijft de traditionele 'bouwwereld' jammerlijk achter als het gaat over ecologie, hergebruik, duurzaamheid. De overheid heeft echt wel een potje over voor het commercieel aanbieden van een huis wat energie oplevert ipv. consumeert. Het kan al lang! Het is alleen nog te duur.
En maak dan eens huizen zonder beton. Ook dat kan. maar vooral. Geef 'ons' eens echte argumenten om mensen een echt fijn huis en fijne leefwereld te verkopen.

Misschien ligt het aan mij,.. maar zo'n nieuw gebouw van Rem Koolhaas in China.  Maak dan liever een afgietsel van je eigen geslachtsdeel en klei dat tot 400 meter hoog. Nog meer 'Ooh' en 'Aah'.
het is een verkwisting van grondstoffen, een vervuiling van het landschap.

De hedendaagse architect moet wat mij betreft van zeer, zeer goede huize komen wil hij iets boven het maaiveld willen plaatsen. Heel veel van wat wij tegenwoordig 'A-Locaties' noemen, de hele lintbebouwing langs de A2, van de Amsterdam Arena tot Eindhoven, past beter gewoon onder de grond.

#7 10-08-2008 23:45

3dGuy

Mooi om te zien waar jullie mee bezig zijn ;-)
Klik ook vooral op de foto's van martiniman voor meer over de projecten.
Hebben jullie de fotografie eigenlijk ook zelf gedaan?

@Chuck vergeet je -voor het gemak- niet dat het vooral de opdrachtgever is die bepaald wat er gebouwd wordt. De architect mag daar dan een vorm aangeven.
Vraag me trouwens af wat je bedoeld met huizen zonder beton?

@Bass, welke software gebruiken jullie?

#8 11-08-2008 00:41

Martiniman
@ Tikibad

Ik doe de foto's zelf ja cool

#9 11-08-2008 07:37

bartvdv
@ Aalst (België)
Website

Als we onze eigen website niet mogen promoten, mogen we dit dan wel?

#10 11-08-2008 08:42

Martiniman
@ Tikibad

Chuck schreef:

Ach.
Heel veel van wat wij tegenwoordig 'A-Locaties' noemen, de hele lintbebouwing langs de A2, van de Amsterdam Arena tot Eindhoven, past beter gewoon onder de grond.

In het Ruhrgebied planten ze gewoon bos tussen bedrijfslint en snelweg. Drukker dan de randstad op plaatsen, maar je rijdt alleen maar in bos!

Wat dat energie-0 bouwen betreft, dat is hier haast onmogelijk:
- Kavels zijn te klein. Hoeft niet, water, groen, busbanen, speeltuinen e.d. kunnen best wat minder/compacter/anders in vinex. Tuinen zijn OOK groen en speelbaar!
- Bouwpostzegel op kavel is te klein. Lijkt door punt 1 te komen, maar ook 500m2+ kavels hebben daar last van. Heb je 25x25 meter, mag je alleen 60% van de middelste 15x15m bebouwen! Hoe kun je dan een vette John Lautner maken met gigantisch solar-dak?
- Stedenbouwkundig worden allerlei klote dakkappen opgelegd. Op een brandevoort-trap-dak past geen solarpaneel die meer dan wat ochtendzon kan opvangen en daarmee net de spaarlampen bestiert.
- Subsidies gaan meestal naar grote projecten op wijkniveau
- Veel gemeenten doen leuk met stadswarmte. Vaak lopen ze vooral te roepen dat het zo goed voor het milieu is doordat ze onze stront 1km verderop verbranden voor elektriciteit en warmte. Maar daar betaal je ondanks dat het gesubsideerd, groen en van eigen leg is wel het dubbele voor!
Dit is de grootste pain-in-the ass voor energie-0 geinteresseerden. Probleem bij energie-0 is dat voor mindere dagen toch aan het net wilt zitten. En dan is bijvoorbeeld een gasaansluiting voor een mooi high-tech warmte-kracht keteltje wel handig. Die liggen er in nieuwe wijken niet eens meer. Ook moet je veel moeite doen om met de 2-3x zo dure warmtenetten af te rekenen, of onder de 3000-4000 euro aansluitkosten uit te komen.
- Terugleververgoedingen zijn slecht in Nederland. Met de ouderwetse meter gaat iedere opgewekte Kwh electriciteit gewoon van je rekening af. Geen wonder dat de regering hier voorstelt om zo snel mogelijk slimme meters te verplichten. De RWE's en Nuons moeten voor de teruggeleverde prik wel minder kunnen betalen, dan het bedrag dat we betalen voor bijkopen van tekorten!

Neem Belgie, Duitsland en Denemarken. Daar krijg je gewoon tot 30000 euro voor een eigen energieinstallatie met een fikse rentekorting op de hypotheek of zelfs als directe subsidie. Dit niet gebruiken voor een mooie installatie is bijna zonde van het geld. Ook gaat er daar geen buurman zeuren dat ie een blauw dak ziet i.p.v. rode high-gloss klassieke hollandse pannen. Ook is vaak bij nieuwbouw nog een oude meter toegestaan (hier niet, hooguit nog bij een laatste iniminie netwerkbedrijfje op Tholen of zo), en dat scheelt heel veel euro's.

Wij architecten weten het dus best, maar hebben wel handboeien om.

Laatst bewerkt door Martiniman (11-08-2008 09:00)

#11 11-08-2008 08:43

HSL
Beheerder
@ Amsterdam
Website

bartvdv schreef:

Als we onze eigen website niet mogen promoten, mogen we dit dan wel?

Ja dit is gewoon een topic netals je ze in foto/web en grafisch vindt, als je iets gemaakt hebt kan je het daar laten zien en eventueel kritiek krijgen,..

Alleen je website promoten is heel wat anders natuurlijk.

#12 11-08-2008 09:24

sturb
@ Roermond
Website

Koolhaas word te veel gezien als de nieuwe architect.Er zijn meer architecten dan hij. Hij heeft wel veel betekent en zijn schrijvende delen zijn zeer interessant. Maar inderdaad van die sculpturale gebouwen wat hij overal neergooit....... dat past perfect in de koude montage methode die zijn naam draagt.
Het compleet negeren van de architecturale, historische en sociale context daar draait hij zijn handje niet meer voor om en ondanks dat al zijn gebouwen er uiterlijk anders uit zien zijn ze stiekem toch altijd heel erg hetzelfde.

Daarom hou ik meer van de kleine dingen. Geen megalomane architectuur die alleen maar schreeuwt: "kijk hoeveel geld mijn opdrachtgever heeft "
Gebouwen van piet om de hoek in  lutjebroek zijn hoogstwaarschijnlijk even interessant als het nieuwe CCTV gebouw van Koolhaas in China.

De foto's van de zwarte doos hebben we uitbesteedt. Niet omdat we denken dat zij betere foto's kunnen maken (achteraf wel) maar omdat de fotograaf er met een vers oog naar kijkt en daardoor een beter beeld kan scheppen. Daarnaast heeft hij er natuurlijk voor geleerd en er de tijd voor.

goed om te zijn trouwens dat dit topic rumoer krijgt.

Laatst bewerkt door sturb (11-08-2008 09:24)

#13 11-08-2008 13:12

trabant
@ Luilekkerland

sturb schreef:

Koolhaas word te veel gezien als de nieuwe architect.

'Rem Koolhaas' dient dan ook als imperatief te worden gelezen. Die 'Starchitecture' maakt meer stuk dan ons lief is.
Iemand als Charles Vandenhove, heeft daarentegen een prettig respect voor traditie en richt zich meer op de menselijke maat. Het wooncomplex "De liefde" rondom de gelijknamige Amsterdamse kerk is daar een mooi voorbeeld van.

Positief bezien zijn selfiesticks ook goede bliksemafleiders… 

#14 11-08-2008 13:29

sturb
@ Roermond
Website

behalve het aspect schaal geuit in de menselijke maat van vandenhoove en het megalomane van koolhaas is er ook nog een uiterst interessant aspect van iconage zoals robert venturi en Denise scott brown in "learning from las vegas" laten zien....

Als je daar over wilt discussiëren.... ben je van harte uitgenodigd om een kop koffie te komen drinken smile Be prepared voor veel tekst  hehe smile

Laatst bewerkt door sturb (11-08-2008 13:29)

#15 11-08-2008 13:49

trabant
@ Luilekkerland

Als ik naar de oevreplank van Chartreuse kijk, dan zitten daar aardig wat vertaalde architectuurboeken tussen. Dus voor tekst zijn we niet bang. En zelf heb ik in Amsterdam op het Oranje Nassau Kazerneterrein gewoond, een complex waar de verhuurder graag mee pronkt, maar waar vanuit het standpunt van de bewoners een paar enorme stupiditeiten zijn begaan.
Als het mooi uitziet, is dat erg fijn, maar het moet boven alles wel werken.
Een bloedmooi fotomodel dat nog geen ei kan koken, gaat ook snel vervelen. oops

#16 11-08-2008 14:21

sturb
@ Roermond
Website

moet toch even wennen aan alle verbindingen/relaties tussen de verschillende posters op Macminds en tussen OMT en macminds...
want trabant daar is trabant hier toch?
En trabant en Charteuse  wonen samen in het maastrichtse...
Hebben jullie een arch. achtergrond?

Een bloedmooi fotomodel dat nog geen ei kan koken, gaat ook snel vervelen

Amen!

Laatst bewerkt door sturb (11-08-2008 14:38)

#17 11-08-2008 15:15

Freek.
Ex-Crew
@ Overasselt
Website

trabant = trabant en een soort 'oude stempel'-allesweter. En Char = MissTrabant (of trabant = Mr Char). Vertaalster. Een ster in vertalingen ook nog.
Ennehhh... vergeet dat hele OMT toch eens wink

Laatst bewerkt door Freek. (11-08-2008 15:16)

Yeo, i know
[nevermind]

#18 11-08-2008 15:49

cRuben

Chuck schreef:

Ach.

We hebben hier, als reclamemakers, veel te maken met vastgoedcommunicatie.

Zonder een oordeel te vellen over het hier getoonde heb ik het idee dat architecten juist zo ontzettend, juist nu, het voortouw zouden moeten nemen op hoe de wereld er echt uit moet gaan zien.
De consument is er namelijk al wel klaar voor! Wij hebben inmiddels een neus voor welke stijlen commercieel zijn... alleen blijft de traditionele 'bouwwereld' jammerlijk achter als het gaat over ecologie, hergebruik, duurzaamheid. De overheid heeft echt wel een potje over voor het commercieel aanbieden van een huis wat energie oplevert ipv. consumeert. Het kan al lang! Het is alleen nog te duur.
En maak dan eens huizen zonder beton. Ook dat kan. maar vooral. Geef 'ons' eens echte argumenten om mensen een echt fijn huis en fijne leefwereld te verkopen.

Misschien ligt het aan mij,.. maar zo'n nieuw gebouw van Rem Koolhaas in China.  Maak dan liever een afgietsel van je eigen geslachtsdeel en klei dat tot 400 meter hoog. Nog meer 'Ooh' en 'Aah'.
het is een verkwisting van grondstoffen, een vervuiling van het landschap.

De hedendaagse architect moet wat mij betreft van zeer, zeer goede huize komen wil hij iets boven het maaiveld willen plaatsen. Heel veel van wat wij tegenwoordig 'A-Locaties' noemen, de hele lintbebouwing langs de A2, van de Amsterdam Arena tot Eindhoven, past beter gewoon onder de grond.

Amen, volkomen mee eens! En met een klein beetje logisch nadenken moeten we de kosten ook wel redelijk binnen de perken kunnen houden.

#19 11-08-2008 16:39

3dGuy

Misschien was ik in mijn vorige post niet duidelijk want opdrachtgever meestal Projectontwikkelaar!
En dat geldt vooral voor woningbouw.

De provincie Limburg had een aantal jaren gelden een prijsvraag; ontwerp een woning op eigengrond en met tuin die maximaal 100.000 euro mag kosten. Daar kwamen toen toch een aantal ontwerpen uit die haalbaar waren. Heb ik daarna niets meer van gehoord! De marge op zo'n woning is voor de ontwikkelaar en aannemer waarschijnlijk te laag.

En als ik het goed heb loopt het aantal woningen dat via particulier opdrachtgever schap -dus door de bewoners zelf geïnitieerd en- gerealiseerd wordt ook achter bij het percentage dat de overheid graag wil.

En de ster architectuur in China maar ook de race naar wie het hoogste gebouw maakt/heeft is al helemaal absurd.

#20 11-08-2008 18:36

mekkie
Pro
@ amsterdam
Website

Laat ik nou het nieuwe televisiegebouw in Beijing van Koolhaas errug errug mooi vinden grin
t'is al saai genoeg in de wereld met al die zwarte grijze en bruine dozen.......

#21 11-08-2008 18:39

mekkie
Pro
@ amsterdam
Website

sturb schreef:

De foto's van de zwarte doos hebben we uitbesteedt. Niet omdat we denken dat zij betere foto's kunnen maken (achteraf wel) maar omdat de fotograaf er met een vers oog naar kijkt en daardoor een beter beeld kan scheppen. Daarnaast heeft hij er natuurlijk voor geleerd en er de tijd voor.

Heeft ie zeker niet goed opgelet tijdens z'n opleiding...vind 't geen al te beste architectuurfoto's, sorry da'k 't zeg.

#22 11-08-2008 21:11

trabant
@ Luilekkerland

mekkie schreef:

Laat ik nou het nieuwe televisiegebouw in Beijing van Koolhaas errug errug mooi vinden grin
't Is al saai genoeg in de wereld met al die zwarte grijze en bruine dozen.......

Nee, spiegelende gevels, dat kenden we nog niet...
http://www.moma.org/exhibitions/2006/images/cctv.jpg
Komt er ook een bungeeluikje in?

#23 11-08-2008 22:33

Martiniman
@ Tikibad

trabant schreef:

Komt er ook een bungeeluikje in?

Op die plek zit een ruit waar je overheen kunt lopen. Ook spannend!

Forum voettekst

MacMinds v 1.05 Powered by PunBB