MacMinds - great minds think different

Navigatie

Zoeken

Inloggegevens

Je bent niet ingelogd.

#1 02-08-2008 17:31

sturb
@ Roermond
Website

architectuur/architecten op MacMinds

fotografie, grafisch ontwerp en video/audio  zijn drie pijlers die binnen macminds nogal goed, de één beter dan de andere, vertegenwoordigd zijn.
Waarom word er hier niet gesproken over de gebouwde omgeving? Iedereen kan er wel wat over mee praten, het is namelijk echt overal. Kijk maar eens goed om je heen.

Ik vraag me af of er onder de lezers van macminds ook architecten werkzaam in een buro, zelfstandig of in opleiding aanwezig zijn.

Zelf ben ik op dit moment aan het afstuderen op de revitalisatie van een bouwblok in de binnenstad van Maastricht met in achtneming van de historische context en de ervaring/gebruik ervan. Geplaatst in het gebied van de horizon en de empirische wetenschap. 28 Augustus heb ik mijn groenlicht, en een maandje erna mijn eindcolloquium en dan ga ik de grote wijde wereld in!

Zijn er nog meer architecten hier? Waar ben je nu mee bezig? Wat inspireert je? Welk buro werk je? Waar werk je............

Laatst bewerkt door sturb (02-08-2008 17:34)

#2 02-08-2008 18:08

sexybiggetje
Beheerder
@ Drachten
Website

Re: architectuur/architecten op MacMinds

Volgens mij waren deze er vroeger wel, maar het schrikbarende aantal posts heeft ze volgens mij doen verwijderen. Corrigeer mij als ik het mis heb.
Google heeft in ieder geval het [pro] Architectuur forum nog in de index staan met 0 posts: http://www.macminds.net/viewforum.php?id=51 hij is zo te zien alleen uit de forum index gesloopt.

Sexybiggetje.nl :: cc-licensed by sexybiggetje.nl

Spreekt alleen wanneer ge iets te melden heeft.

#3 02-08-2008 18:40

zjon
@ Haarlem

Jazeker dat hier architecten zijn!
Maar je hebt gelijk, het gaat vooral over fotograferen en dergelijke. Ik houd me aanbevolen voor een paar stevige discussies hoor.

John

#4 02-08-2008 19:00

sexybiggetje
Beheerder
@ Drachten
Website

Start anders eens een Showoff topic, zoals dat in de andere fora ook gekend word. Wellicht trekt dat meer aandacht, en heel misschien ook genoeg om het pro forum weer terug te krijgen smile.

#5 02-08-2008 19:08

3dGuy

Hebben er zich eigenlijk iemand als Architectuur Pro aangemeld?

Ik ben zelf geen architect maar weet er door mijn werk en hobby wel het een en ander van maar voelde me  niet geroepen om me als architectuur pro aan te melden. Maar in het niet pro gedeelte kan ook over van alles en nog wat gediscussieerd worden.

Het 3d Ontwerpen gedeelte van het forum is min of meer het zelfde verhaal. Misschien had ik me gezien mijn gebruikersnaam daar voor als pro aan moeten melden maar een ontwerper ben ik ook al niet. Misschien geeft het Ontwerp er een te zware lading aan?

Tja met fotografie lijkt tegenwoordig bijna iedereen bezig. Het is dan ook nog nooit zo gemakkelijk en -na aankoop van de camera- goedkoop geweest. Er zijn hier wel best veel fotograven die hier op het forum heel actief zijn. En dat maakt het waarschijnlijk veel interessanter hier wat vaker te kijken wat die te melden hebben.

En het zal ook wel niet helpen dat er op de architectuur opleidingen meestal op pc's gewerkt wordt! In de grafische wereld is dat b.v. eerder anders om!? En daar heeft de fotograaf dan ook weer veel mee te maken enz.

@Sturb, ben benieuwd wat je bedoeld met;

en dan ga ik de grote wijde wereld in!

Ga je soms op reis? Zoiets als Tadao Ando gedaan heeft i.p.v. een opleiding smile
Misschien kun jij de spits afbijten met wat je aan de anderen vraagt whistling
Om dat je nog met je opleiding bezig bent is de vraag Wat inspireert je? misschien het meest van toepassing?

#6 02-08-2008 19:09

3dGuy

sexybiggetje schreef:

Start anders eens een Showoff topic, zoals dat in de andere fora ook gekend word. Wellicht trekt dat meer aandacht, en heel misschien ook genoeg om het pro forum weer terug te krijgen smile.

Is er eigenlijk ooit iets in dat pro forum gepost?

#7 02-08-2008 20:32

sexybiggetje
Beheerder
@ Drachten
Website

Of ik was blind, of iemand heeft het pro architectuur forum teruggezet tongue, zie hem nu staan in de index.

@3DGuy, nee er staan 0 posts in.

#8 02-08-2008 21:04

sturb
@ Roermond
Website

Met de wijde wereld in gaan bedoel ik eigenlijk de wereld buiten mijn opleiding: gewoon nederland, maar niet meer onder de beschermende atmosfeer van de TU eindhoven. Ga wel na mijn afstuderen vier weken weg, foto's maken en van de cultuur genieten.

Ik heb een show-off topic gemaakt en daarin ook meteen een eerste post gedaan over een (mede) door mij gerealiseerd project: de zwarte doos.

Mijn inspiratie is eigenlijk de mens en de ervaring die wij hebben van de gebouwde omgeving. Ik ben van mening dat wetenschap niet objectief is. Volgens de wetten van de wetenschap moeten we ervoor zorgen dat wij als onderzoeker helemaal niet van invloed zijn op het onderzoek. Ik denk dat dat per definitie niet kan. Over alles wat we zien en dus interpreteren zit een sausje van subjectieviteit.  Het feit dat we allemaal hetzelfde regelsysteem aannemen, bijvoorbeeld het systeem van wiskunde, om iets te beschrijven wil niet zeggen dat we het objectieveren. We verzinnen slechts iets waardoor het makkelijker word om erover te praten. We hebben het over een stoel en niet over een plaatje op een bepaalde hoogte van een bepaald materiaal die er voor zorgt dat onze bips hoger zit dan onze voeten, maar ook weer niet zo hoog dat we niet met de voeten op de grond uit komen. Het is makkelijker om het te hebben over de stoel.
En als het niet kan volgens de geldende systemen dan bedenken we wel een toevoeging. Want wie heeft ooit bedacht dat i in het kwadraat min 1 is... serieus...

In de gebouwde omgeving zien we heel veel dingen. Dingen die tot ons komen: glimpen of zoals je wilt fenomenen. Wat gebeurd er als we ontwerpen met die glimpen? En wat gebeurd er als glimpen van vroeger door dringen tot de wereld van nu? Je krijgt dan een  stad (in mijn geval Maastricht) die opgebouwd is uit historische artefacten die spreken. Die verhalen kunnen vertellen aan mij, maar ook aan jou. Het is maar of je het wilt. En daar komt dan weer net die subjectiviteit te voorschijn: de persoon in de wereld. (Lees: Maurice Merleau-Ponty!!!)......

disclaimer:
Dit is soms heel erg kort door de bocht en ik zal vast wel een bruggetje vergeten zijn. Maar het is een afstudeer scriptie in wording smile Hij is nog lang niet af, maar wil je hem (Een gebouwde ervaring, hoe glimpen onze wereld beheersen) lezen stuur dan even een PB.

Laatst bewerkt door sturb (02-08-2008 22:18)

#9 10-08-2008 20:40

Robert
@ Amsterdam

sturb schreef:

Zijn er nog meer architecten hier? Waar ben je nu mee bezig? Wat inspireert je? Welk buro werk je? Waar werk je............

Ik ben nog bezig met m'n studie. Zit op de academie van bouwkunst Amsterdam (deeltijd opleiding) en werk dus bijna full time een buro. Tekton Architekten. Ook in amsterdam.

Ben nu zelf eigenlijk vooral bezig met prijsvragen, wat woningen (losse kavels) en we gaan nu binnenkort beginnen met een meervoudige opdracht waarvoor nu alvast wat stedenbouwkundig voorwerk gedaan wordt. Nog niets om echt foto's van te laten zien.

Werk wat al wel bijna klaar is, is IJside. Ligt aan de kop van diemenstraat, bij de silodam.
http://www.ijside.nl/

Omdat we sinds januari op een nieuwe locatie zitten en daardoor ook de software eens een update wilden geven ben ik hier beland. We zitten ook in een apple pool. Groep buro's die elkaar om de zoveel tijd informeren over macs en macsoftware. Maar toch bleven er nog zat vragen over.
Moet zeggen dat ik hier al veel handige tips heb gevonden smile

Forum voettekst

MacMinds v 1.05 Powered by PunBB