MacMinds - great minds think different

Navigatie

Zoeken

Inloggegevens

Je bent niet ingelogd.

#1 22-04-2008 22:31

MacBeer
Ex-Crew
@ Limbabwe

Tekst en lay out 50 procent goedkoper en minstens zo goed

molblog schreef:

Tijdens lezingen die ik onlangs heb gehouden voor Logeion en later tijdens de MediaParade bij Sanoma heb ik het vingertje geheven om de toehoorders erop te attenderen dat we ook in ons vak de ogen niet langer mogen sluiten voor ontwikkelingen in India en China. Ik doel dan met name op de talentvolle collega’s aldaar die klaar staan om ons hun diensten aan te bieden. Met name in de UK zien we hoe steeds meer uitgevers voor vormgeving, dtp en prepress uitwijken naar India.

Voor de rest van het artikel klik hier.

Ik weet nog niet wat ik hiervan moet vinden. Is het verhuizen van DTP en redactiewerkzaamheden naar lage-loon landen iets waar wij last van gaan ondervinden?

Computers are to design as microwaves are to cooking. Milton Glaser

#2 22-04-2008 22:51

ProBookMac
@ Breda

Re: Tekst en lay out 50 procent goedkoper en minstens zo goed

ongetwijfeld. De ICT-branche ging ons al voor. Kwestie van tijd.

Zou zeggen doe er je voordeel mee.

<<< MacBookPro 13" - iMac 21,5" - iPhone 3G -- number 504 in line - wating for iPad & iPhone4>>>

#3 22-04-2008 22:52

Chuck
Ex-Crew

Ja!
Voor opmaak van hoog volume producties, lees veel pagina's, en repeterende klussen, zoals periodieken, zeker wel. Vormgeving vind ik dan opeens wel een heel groot woord.

Er zijn inmiddels genoeg Nederlandse bureaus die websites laten maken in het oostblok.
De wereld is al een stuk kleiner geworden, maar dankzij internet, in ons vak, is het zo langzamerhand echt een groot uitgevallen dorpsplein. Mijn idee is dat je er dus evengoed je voordeel mee kunt doen.

#4 22-04-2008 23:12

HSL
Beheerder
@ Amsterdam
Website

Ik hoor heel vaak dat bedrijven grote custom made cmssen en hele grote programmeerprojecten uitbesteden aan bedrijven in India,.. kost geen reet, alleen wat extra moeite om te zorgen dat ze echt weten wat je wil.

Maar niet alleen dat hoor, een van mijn collega's heeft een secetaresse in India, als hij ergens geen tijd voor heeft dan mailt hij een bedrijf en die kunnen dan allerlei administratieve taken van hem overnemen voor een paar euro per uur.

#5 23-04-2008 00:10

twenty18
Pro

Bij mijn ex-werkgever maakten wij een ruwe schets van een verpakking (zonder rekening te houden met drukprocédé of iets dergelijks en dit werd in China gedrukt. De afwerking gebeurde op het schip en de goederen kwamen ingepakt, klaar om in de winkel te leggen, aan in België (en ook voor de NL-markt).

#6 23-04-2008 08:32

Deskman
Beheerder
@ the desk
Website

Vrijstaandmaken laat je in Nepal doen, programmeren in Kroatië of Roemenië en DTP misschien wel in China. Dankzij de komst van wereldwijde ADSL netwerken is de afstand amper een probleem voor het materiaal; ik werk nu ook voor het overgrote deel thuis zonder elke keer bij de klanten langs te gaan, dat kan vanuit China of Verweggistan ook.

De markt zal moeten leren omgaan met dit fenomeen. Vroeger werden onderbroeken bij TenCate gebreid, tegenwoordig in Indonesië of Vietnam. In het oosten van het land heeft dat veel werklozen opgeleverd maar de handel in ondergoed is er niet minder om geworden. Het is dus ook een kwestie van aanpassen.

De Chinezen zullen toch ook begeleid moeten worden, het werk moet gecontroleerd worden en de werkzaamheden moeten tot het uiterste gestroomlijnd worden. Als dat niet kan dan ben je nog altijd beter af met een duurdere vormgever om de hoek.

Ik heb laatst PDFjes opgestuurd die iemand in China ging laten drukken. Geleverd werden kaartjes in een kleiner formaat op grauw karton gedrukt en met de hand bijgeknipt. Dat is eens en nooit weer óf je moet het zo kunnen voorbereiden dat dat niet gebeurt.

Voor een beperkt soort drukwerk is het dus absoluut een besparing maar je kunt voorlopig nog niet alles daar neerleggen. Ik kan me voorstellen dat een tijdschrift prima (deels geautomatiseerd) op te maken is in China. In het begin voor minder en daarna gaandeweg duurder omdat uiteindelijk ook elke Chinese DTPer een snellere mac en een auto voor de deur wil hebben. Daarna verhuist de markt weer naar Kazachstan, Tibet, Ivoorkust of Honduras, om uiteindelijk in het verarmde Nederland terug te keren...

#7 23-04-2008 09:35

Drieluikje
@ Brabant

deskman schreef:

Vrijstaandmaken laat je in Nepal doen, programmeren in Kroatië of Roemenië en DTP misschien wel in China. Dankzij de komst van wereldwijde ADSL netwerken is de afstand amper een probleem voor het materiaal; ik werk nu ook voor het overgrote deel thuis zonder elke keer bij de klanten langs te gaan, dat kan vanuit China of Verweggistan ook.

De markt zal moeten leren omgaan met dit fenomeen. Vroeger werden onderbroeken bij TenCate gebreid, tegenwoordig in Indonesië of Vietnam. In het oosten van het land heeft dat veel werklozen opgeleverd maar de handel in ondergoed is er niet minder om geworden. Het is dus ook een kwestie van aanpassen.

De Chinezen zullen toch ook begeleid moeten worden, het werk moet gecontroleerd worden en de werkzaamheden moeten tot het uiterste gestroomlijnd worden. Als dat niet kan dan ben je nog altijd beter af met een duurdere vormgever om de hoek.

Ik heb laatst PDFjes opgestuurd die iemand in China ging laten drukken. Geleverd werden kaartjes in een kleiner formaat op grauw karton gedrukt en met de hand bijgeknipt. Dat is eens en nooit weer óf je moet het zo kunnen voorbereiden dat dat niet gebeurt.

Voor een beperkt soort drukwerk is het dus absoluut een besparing maar je kunt voorlopig nog niet alles daar neerleggen. Ik kan me voorstellen dat een tijdschrift prima (deels geautomatiseerd) op te maken is in China. In het begin voor minder en daarna gaandeweg duurder omdat uiteindelijk ook elke Chinese DTPer een snellere mac en een auto voor de deur wil hebben. Daarna verhuist de markt weer naar Kazachstan, Tibet, Ivoorkust of Honduras, om uiteindelijk in het verarmde Nederland terug te keren...

Opm.
Dat komt omdat er weer andere Chinezen zijn die zich ermee hebben bemoeid. Je krijgt in andere werelddelen op die manier te maken met de cultuurverschillen. Chinezen nemen alles letterlijk op en vertalen ook nog eens verkeerd. Je moet dus niet vreemd opkijken als je oplage ineens door hen vertienvoudigd is.
In India wordt al ons betalingsverkeer beheerd. Dat is ook iets waar je eens over na zou moeten denken. Maar in India heb je wel het voordeel dat de hoogopgeleiden perfekt Engels bezigen.

Wacht maar tot het ezeltje zich strekt!
Gr. Turb.

#8 12-06-2008 15:57

yellow
Pro
@ Den Haag

Chuck schreef:

Ja!
Voor opmaak van hoog volume producties, lees veel pagina's, en repeterende klussen, zoals periodieken, zeker wel. Vormgeving vind ik dan opeens wel een heel groot woord.

Hoge volume producties met veel dezelfde herhaling zijn er zeker goed te doen. Mijn ervaring leert dat huisstijlen en dergelijke uit deze landen veel door truukjes worden opgelost. (De computer is dit geval dan geen gereedschap meer maar een ideëen generator, filtertjes, e.d.). Dit terwijl een logo bijv. juist onderscheidend moet zijn.

Merk overigens ook dat hier in NL veel beginnende ontwerpers/vormgevers zich meer laten leiden door software dan hun eigen visie op de materie.

Uit eigen ervaring heb ik 2 nieuwe huisstijlprojecten binnengekregen van klanten die hun identiteit hadden ondergebracht in India & Nepal. De beeldmerken waren gewoon bijna identiek qua vorm en stijl, ondanks de verschillende branche. (Bleek na een tip van een collega uit een aziatische stockbureau te komen voor stocklogo's).

De inspraak en stappenplan qua werkwijze is heel beknopt en interactie is maar beperkt - vanwege het hoge ramgehalte. Om over conceptuele oplossingen maar te zwijgen.... De uitbesteding is in mijn ogen echt bedoeld voor een onderdeel uit het proces, heb zelf goede ervaring met vrijstaand maken en uitbesteding van sommige dtp klussen (tekst wissels).

Ben het daarom met Chuck eens dat vormgeving een heel groot woord is hiervoor.

Forum voettekst

MacMinds v 1.05 Powered by PunBB