MacMinds - great minds think different

Navigatie

Zoeken

Inloggegevens

Je bent niet ingelogd.

#1 10-01-2008 22:10

Elstar
Ex-Crew

Sketchup photo match [opgelost]

Sketchup is een mooi programma, maar er zijn een aantal dingen waar ik niet aan kan wennen. Omdat gewend ben om in  CAD-programma's te werken misschien?

Een van die dingen is photomatch.
Ik heb mijn eigen huis in sketchup getekend. Hierbij heb ik de current view uit Google Earth en de scans van de bouwtekeningen gebruikt. Helemaal op schaal en locatie dus.
Maar nu probeer ik een aantal digitale foto's met Match New Photo over het model te leggen en dat lukt niet. Alle verdwijnpunten kloppen wel, maar wat ik ook doe, er blijft een afwijking van ongeveer 40% in schaal. Ik kan de foto niet schalen. 
Ik kan natuurlijk wel het model aan de foto's aanpassen, maar da's zo verschrikkelijk zonde van de tijd die ik er al aan besteed heb. Dat kan toch niet de bedoeling zijn van zo'n geniaal programma als Sketchup?

Ik teken thuis in (gratis) Google Sketchup. Op het werk heb ik Sketchup Pro.

Laatst bewerkt door Elstar (11-01-2008 19:28)

#2 11-01-2008 08:18

Martiniman
@ Tikibad

Re: Sketchup photo match [opgelost]

Ik weet redelijk veel van Sketchup, maar de foto-match ken ik nog niet. Wanneer je echter de plattegrond op schaal hebt, de hoofdomtrek tot de juiste hoogte hebt gextrudeerd (zou ik in ieder geval in klad even doen: verdieping is 2600mm, vloer +/- 250) en de verdwijnpunten kloppend, dan moet de gevel op schaal zijn. Eén lengte + het perspectief kloppend is alles kloppend! Wel kan het zijn dat een foto slecht onthoekt is of stikt van tonvorming.
En als je CAD gewend bent, dan ben je vermoedelijk ook iemand die gewoon in de tekening meet/leest en dit zonder scans en foto's uittekent. In Sketchup kun je heel makkelijk maten ingeven.
Heb je trouwens de lens-lengte wel goed ingegeven? 40% te klein klinkt bijna alsof je de beeldhoek niet vertaald hebt naar een 35mm camera!

Laatst bewerkt door Martiniman (11-01-2008 08:20)

#3 11-01-2008 19:27

Elstar
Ex-Crew

Bedankt voor de hulp, maar het ligt toch ietsje anders.

martiniman schreef:

verdieping is 2600mm, vloer +/- 250

Ja hé, zo boor je me ongeveer 100 kuub woning door de neus grin
Mijn huis is 105 jaar oud en heeft een lekker ouderwetse verdiepingshoogte van (hiep hiep hoera) 3350 mm.

Ik had inderdaad getekend aan de hand van de maten van de bouwtekening. De scans en de Google Earth Snapshot moesten daarop aangepast worden. Moet kunnen, leek me. En dan word ik er heel zenuwachtig van als na uren tekenen op het scherm de tekening ineens van grootte veranderd.
Maar bij Sketchup werkt dat gewoon soms zo, blijkt vandaag. Sketchup werkt gewoon veel intuïtiever dan ik als voormalig CAD-tekenaar gewend ben.

Op het werk in Sketchup Pro heb ik het nog eens uitgeprobeerd op een gebouw dat veel vierkanter is dan mijn huis. Toen ik met de cursor over een van de assen bewoog, zag ik toevallig dat die veranderde in een pijltje met 2 uiteinden. Bij het schuiven van die pijl, zag ik gebeuren waar ik bang voor was: het hele model veranderde van grootte.
Maar de maten bleven hetzelfde! Eigenlijk werd het hele stelsel van assen, perspectieflijnen en verdwijnpunten aangepast op zowel foto als tekening.
Thuis nog eens gecontroleerd in Google Sketchup en daar zit die optie ook gewoon in.

Typisch gevalletje van RTFM, hoewel de handleiding ook niet helemaal duidelijk is:

Sketchup User's Guide schreef:

23.     Move the cursor up or down the axis to scale your model. Your model will scale to fit the photo.

Het model schalen is precies wat ik niet wilde. Daarom had ik die regel overgeslagen.
Foto èn 3d-model blijven echter intact.

#4 12-01-2008 10:58

Martiniman
@ Tikibad

Dat klinkt inderdaad als een optie om de beeldhoek te matchen met die van jouw gebruikte lens. Moet toch ook maar eens die functie gaan testen. Volgens mij heb ik geen verkeerde uitgave aan dit programma gedaan grin

Forum voettekst

MacMinds v 1.05 Powered by PunBB