MacMinds - great minds think different

Navigatie

Zoeken

Inloggegevens

Je bent niet ingelogd.

#1 06-11-2006 22:06

AJvK
@ Lelystad
Website

Bonjour in/en lokaal netwerk

Ik heb thuis een lokaal netwerkje draaien met twee Windows PCs, een Mac mini, MBP en een HP Color LaserJet 3600n printer. De mini doet zijn werk als media center / bestandsserver voor de overige computers. Alle relevante opties in Systeemvoorkeuren-Delen zijn hiervoor ingeschakeld. En het werkt, maar ik zit met een aantal vragen:

1. Alle externe schijvn die aan de mini hangen zijn via m'n MBP direct aan te spreken via apple+K in Finder - ik had echter verwacht in Safari onder Bonjour ook een vermelding van de mini te zien, maar de enige die ik daarin zie is de HP printer. Mis ik iets of heb ik verkeerde verwachtingen?
2. Wat is het voordeel als ik onder WinXP machines Bonjour voor Windows installeer? Los ik daarmee vraag 3. op?
3. Bestaat er manier om vanuit WinXP een externe harde schijf te benaderen die aan de mini hangt? Ik heb vooralsnog namelijk geen manier gevonden om dat voor elkaar te krijgen...

"I feel that if a person can't communicate, the very least he can do is to shut up" - Tom Lehrer

#2 06-11-2006 23:35

macpro
Pro
@ 3e byte rechts
Website

Re: Bonjour in/en lokaal netwerk

Onder het Bonjour menu van Safari zie je alleen maar websites die op Bonjour apparaten draaien.
De printer heeft een webinterface, dus die zie je.
Als je de webserver op de mini aan hebt staan zou die ook zichtbaar moeten zijn.

Het antwoord op vraag 3 zou kunnen zijn:
Maak vanaf de PC een verbinding met de share \\<ip adres mini>\<naam van externe harde schijf>
Lukt dat niet, dan kun je altijd nog uitwijken naar SharePoints.

Mogelijk dat Bonjour voor Windows dat makkelijker maakt, maar dat is een kwestie van proberen.

"I tawt I taw a puddy tat!" Tweety

#3 07-11-2006 08:04

AJvK
@ Lelystad
Website

Re: Bonjour in/en lokaal netwerk

OK, bedankt - ik ga wel eens spelen met Bonjour voor Windows of Sharepoints. Rechtstreeks benaderen via IP-adres helpt niet, ik kom niet verder dan de interne harde schijf van de mini.

Wat betreft de webserver: die draait inderdaad op de mini, de intranet-site (hoewel het eigenlijk die naam niet mag hebben  ) is via de andere computrs benaderbaar op minime.lan of .local, maar ik zie geen vermelding in de Bonjour-bladwijzerbalk in Safari...

"I feel that if a person can't communicate, the very least he can do is to shut up" - Tom Lehrer

Forum voettekst

MacMinds v 1.05 Powered by PunBB