MacMinds - great minds think different

Navigatie

Zoeken

Inloggegevens

Je bent niet ingelogd.

#1 08-04-2016 09:46

3dGuy

Mac leeg maken voor verkoop?

Omdat ik mijn MacMini vervangen heb door een MBP wil ik hem verkopen.

Maar natuurlijk zonder al mijn bestanden en instellingen.

Wat is de handigste manier om de HD de wissen en er een schoon nieuw systeem op te zetten?

#2 08-04-2016 12:07

trabant
@ Luilekkerland

Re: Mac leeg maken voor verkoop?

Handigst is simpelweg een 'erase & clean install' en als je hem dan op tijd uitzet, krijgt de nieuwe eigenaar dat welkomstfilmpje in alle talen.

Om je eigen data controleerbaar te verwijderen start je de mini op in firewiremodus (T ingedrukt houden) en hang je hem aan de nieuwe machine. De mini gedraagt zich dan als een externe harde schijf en je kunt met Disk Utility kiezen of je hem dan een, drie of zeven keer met nullen en enen wilt overschrijven. Zeven keer een terabyte duurt wel even.

Steek anders je licht eens op bij deze oude link.

Mocht het een 2012 mini zijn, dan heb ik nog een dmg met 10.9 dat ik heb gemaakt voordat ik die machine in gebruik heb genomen. Dat is wel 13,3 GB groot.

Laatst bewerkt door trabant (08-04-2016 12:08)

Positief bezien zijn selfiesticks ook goede bliksemafleiders… 

#3 15-04-2016 21:08

3dGuy

Het is inderdaad een 2012 Mac Mini.

De Tip van de Target modus was er een waaraan ik niet gedacht had. Mijn nieuwe MBP heeft alleen geen Firewire meer (kan wel via adapter kabel) maar ze hebben beiden wel Thunderbolt en heb er ook een kabel voor.
https://support.apple.com/en-us/HT201462
En ik begreep van een Youtube filmpje dat je via thunderbolt ook het scherm van een iMac als tweede scherm van bv een MBP kunt gebruiken terwijl je toch -op de achtergrond- die mac kunt laten werken.

Ik heb zelf nog een SSD ingebouwd dus ik kan van de ene schijf opstarten om de andere te wissen en opnieuw te installeer.

Ik was zelf nog naar wat dingen op zoek gegaan(ook handig voor anderen)

Stappen plan voor verkoop/weggegeven van Apple zelf
https://support.apple.com/en-us/HT201065

Dan was er nog een punt dat ik tegen kwam met wissen.
Omdat ik een extra SSD in heb gebouwd wi ik die natuurlijk ook goed wissen.

Maar daarvoor natuurlijk eerst een backup maken.
Maar daar komt dan de vraag wat is wat daarvoor het beste.
Omdat de ssd van mijn MBP kleiner is kan/kon ik dus niet gewoon alles overzetten via de Time Machine backup.
Toch lijkt dat een handige manier voor het maken van een backup alleen kan ik er dan -volgens mij- niet zo gemakkelijk bij om iets terug te vinden als dat niet de backup is die op de machine staat waarvandaan ik de Time Machine backup benader.

Ik vond wel nog iets over het verplaatsen van de Time machine backup naar een andere externe HD maar daar kwam ik niet zo goed uit. Nog los van of het voor mij gaat werken...

#4 17-04-2016 13:21

HSL
Beheerder
@ Amsterdam
Website

Ik maak in dat geval altijd een backup door een disk image te maken van de oude schijf, die zet ik dan of op de NAS of op een externe HDD.

#5 19-04-2016 10:46

Deskman
Beheerder
@ the desk
Website

Ik gebruik nooit mijn timemachine versie voor een bewaar-backup. Gewoon (net als HSL) een disk-image met CarbonCopyCloner. Ik heb ze nog op mijn Drobo van 3 machines terug. Misschien een goed moment om ze eens weg te gooien grin

Forum voettekst

MacMinds v 1.05 Powered by PunBB