MacMinds - great minds think different

Navigatie

Zoeken

Inloggegevens

Je bent niet ingelogd.

#1 24-08-2012 08:37

macpro
Pro
@ 3e byte rechts
Website

Advies gevraagd: een kleuren laserprinter voor foto's

Ik ben voor een kennis op zoek naar een kleuren laserprinter.
Belangrijk criterium voor hem is dat foto's goed worden afgedrukt qua kleuren.
Veel afdrukken worden er niet gemaakt en daarom valt inkjet eigenlijk af.
Dat verkleint de kans op opgedroogde spuitmonden etc..
Formaat is A4, maar A3 als optie is altijd interessant om ook eens naar te kijken.
Ben zelf niet zo goed thuis in de kleurenprintelarij, vandaar dat ik jullie hulp inroep.

"I tawt I taw a puddy tat!" Tweety

#2 24-08-2012 17:56

3dGuy

Re: Advies gevraagd: een kleuren laserprinter voor foto's

Ik begrijp de redenatie waarom Inktjet af valt niet!

#3 24-08-2012 19:46

MacBeer
Ex-Crew
@ Limbabwe

Ik ook niet echt. Besteed kleurenprints dan uit. Laserprinters horen eigenlijk thuis in omgevingen waar heel veel wordt geprint. En ik ben nog geen (consumer)laserprinter tegengekomen die écht goede foto's af kan drukken.

Computers are to design as microwaves are to cooking. Milton Glaser

#4 24-08-2012 20:01

3dGuy

Als ik het goed begrepen heb zouden de moderne office kleuren inktjets nog idealer zijn voor veel prints dan lasers.

Als het alleen om foto's gaat dan zou je -als geld geen probleem is- beter een dysub printer kiezen.
Daarbij zitten de kleuren bij het papier in de vorm van een folie.
Dat kan ook niet indrogen! http://en.wikipedia.org/wiki/Dye-sublimation_printer

Maar zoals MacBeer al zegt dan kun je -prijs technisch- beter naar een fotozaak gaan met zo'n printer of ze online bestellen.

#5 24-08-2012 20:20

macpro
Pro
@ 3e byte rechts
Website

Hmmm, dit gaat een heel andere kant op dan ik gedacht had. Dan toch maar eens kijken in de inkjet en dye sub hoek. En eens achterhalen om hoeveel afdrukken per periode het gaat.
Kom ik jullie daarna nog eens lastig vallen voor aanbevelingen.
Bedankt tot dusver.

#6 24-08-2012 20:43

MacBeer
Ex-Crew
@ Limbabwe

Precies, je moet weten hoeveel afdrukken per maand gedrukt worden en welke kwaliteit je kennis voor ogen heeft. Waar gaan de prints voor gebruikt worden?

#7 25-08-2012 13:24

Martiniman
@ Tikibad

En in inktjet heb je tegenwoordig meer dan 4 kleuren. Lichtcyaan, Lichtmagenta en 2 tinten grijs maken rasters/diffusie onzichtbaar.
En als het echt weinig is en je kunt 1 dag wachten: profotonet.

#8 25-08-2012 17:51

3dGuy

En als het over kleurruimte gaat dan is die van een laser altijd kleiner dan van een inktjet.

#9 25-08-2012 21:00

macpro
Pro
@ 3e byte rechts
Website

Ik heb inmiddels meer info ontvangen.

Ongeveer 400 afdrukken elk kwartaal. Dan worden uitnodigingen gemaakt.
Die bestaan uit brieven (grotendeels) en foto's. Laten we eens uitgaan van 2/3 brief en 1/3 foto.
Daarnaast worden gemiddeld 5 foto's per week geprint.

Er wordt geen professionele kwaliteit gevraagd, maar wel goede kwaliteit. Bovengemiddeld goed.

Eén van de redenen waarom we niet aan inkjet zaten te denken is dat papier er altijd zo "nat" uitkomt als je foto's gaat printen. En het gaat zo mooi golven.
Met laser heb je dat niet.

Ben benieuwd naar jullie reacties en ervaringen.

Laatst bewerkt door macpro (25-08-2012 21:01)

#10 25-08-2012 21:29

3dGuy

Voor foto's moet je ook niet het dunne gewone papier gebruiken!
Gebruik daar goed (gecoat)foto papier voor en check de settings voor dat papier!
De hoeveelheid inkt die de printer gebruikt varieert per soort papier dat je instelt.
En dat kan voor gewoon papier zelfs meer zijn dan voor fotopapier omdat het meer inkt opzuigt.
Papier dat de printer fabrikant levert is van een hun bekende kwaliteit en als je dat dan instelt dan krijg je een print die in de buurt van die van een gekalibreerde printer komt.

Als het over uitnodigingen gaat dan neem ik aan dat het om dikker stijver papier gaat!?
Niet iedere printer kan daar even goed mee omgaan. Als het papier een flinke bocht moet maken door de printer dan gaat dat niet goed. Ideaal is een speciale vlakke invoer dikker papier of karton.

Je zou ook twee printers kunnen overwegen.
Zo heb ik een laser voor brieven en alles dat wel goed maar geen foto kwaliteit hoeft te zijn en voor echte foto prints heb ik een -gekalibreerde- inktjet printer.

#11 26-08-2012 03:08

trabant
@ Luilekkerland

Tja, nat papier...
Als het kleurenprintwerk net dat beetje meer moet zijn, kun je ook een wasblokjesprinter overwegen. Niet dat die wasblokjes print, die voer je hem. Bijkomend voordeel is dat je niet met lege cartridges zit. Wees welkom om onze Xerox solid ink phaser 8560 eens nader te bekijken. Het actuele aanbod staat op de Sleperweg uitgestald.

Positief bezien zijn selfiesticks ook goede bliksemafleiders… 

#12 26-08-2012 17:00

macpro
Pro
@ 3e byte rechts
Website

Daar ga ik je misschien aan houden.
Eens kijken of ik wat voorbeeld bestanden los kan peuteren.
Prijs van die printer valt in ieder geval mee.

Als je met zo'n dye sub (relatief) veel brieven wil afdrukken, kan het dan zinvol zijn om een eenvoudige zwart/wit laserprinter ernaast te zetten?

#13 26-08-2012 20:25

Chartreuse
@ Luilekkerland

De Xerox-wasprinter is een fantastisch apparaat, maar niet voor ongeduldigen: wanneer hij in slaapmodus staat, duurt het een paar minuten voordat hij goed wakker is. Eenmaal gewekt spuugt hij de vellen dan wel in een lekker tempo uit, ook dubbelzijdig.

Voor mij werd de keus mede bepaald door het gemak: blokje erin, klaar. En Document House levert soms op dezelfde dag al nieuwe blokjes aan huis.

Sometimes the fluffy bunny of incredulity zooms around the bend so rapidly that the greyhound of language is left, agog, in the starting cage.

#14 26-08-2012 20:32

trabant
@ Luilekkerland

:DDe z/w lasers van Brother hebben een reputatie hoog te houden van zeer scherp tekst afdrukken. Drie printers geleden -hij is nog in guldens afgerekend- heeft onze HL1240 dat voor ons bevestigd. Omdat het papier vanuit de bak een S-vormige weg door de machine aflegde, kwam het er door de opwarming ook wat gewelfd uit. Mogelijk is dat intussen ondervangen.

Het opvolgermodel was echter windows only, dus eindigden we bij een Xerox kleurenlaser waarvan de carrousel op de duur vervaarlijk kon kraken en het uitwerpklepje niet poesproof bleek. oops

Daarna kwam de huidige Solid Ink, die door de katten wel gerespecteerd wordt. Maar wie haast heeft voor een enkel printje zal de opwarmtijd verfoeien.
De xeroxen staan op een dieet van xeroxpapier, dat kost iets meer per riem, maar eigenlijk nooit gedonder met papiertransport.

Edit: bij de eerste xerox hebben we door dat kapotte klepje wel geleerd dat je er een moet uitzoeken waarbij een onderhoudscontract mogelijk is. Dan blijven dat soort onderdelen veel langer naleverbaar.

Laatst bewerkt door trabant (26-08-2012 20:36)

#15 10-01-2016 22:27

JJmac
@ Noorden

Heb onlangs een Xerox laser printer gekocht, ik vroeg mij af welke ervaring jullie hebben met papier en dan met name om af en toe foto kleurenprints te maken.

Laatst bewerkt door JJmac (10-01-2016 22:27)

#16 10-01-2016 22:43

HSL
Beheerder
@ Amsterdam
Website

Laser printers met foto's is altijd een slecht idee. Het hangt natuurlijk wel af welke xerox, wij hebben hier een Phaser en voor mooie foto's kan ik die niet aanbevelen. smile

#17 11-01-2016 12:08

JJmac
@ Noorden

Xerox 6025 en af en toe moet er een foto komen, nu lees ik veel over het gebruik van papier dat daar veel verschil in zit, met welk papier hebben jullie goede ervaring.

#18 11-01-2016 13:39

trabant
@ Luilekkerland

De dubbelzijdig printende Xerox Phaser 8560 Solid Ink van post #14 hierboven is eind 2015 vervangen door zijn opvolger de ColorQube 8580.

Nadat het budgetpapier van Viking Direct werd vervangen door papier van Xerox zelf, was het ook gedaan met de paperjams, wat bij dubbelzijdig printtransport wel een punt van aandacht is, vooral als er printjobs van een paar honderd bladzijden tekst uitgespuugd moeten worden.
Tegenwoordig gebruiken we Xerox 80grams Premier TCF, en ja: dat is aan de prijs. Maar bijna nooit meer jams.
Voor die enkele foto zetten we de printkwaliteit even op 'verzadigd'.

#19 11-01-2016 17:40

JJmac
@ Noorden

Super Trabant, ik was ook benieuwd naar de verschillende kwaliteiten van het papier, ik las dat er onder de laser printers het papier een groot verschil maakt, was dan ook benieuwd hoe een foto onder de laser printer een beetje fatsoenlijk er uit ziet.

#20 31-03-2016 09:00

MacBeer
Ex-Crew
@ Limbabwe

Ik ben ook met een schuin oog aan het kijken naar een kleurenlaser die een goede afdrukkwaliteit biedt met foto's. Het is al een hele tijd geleden dat ik mijnheren heb verdiept en volgens mij heeft de techniek in die tijd niet stil gestaan. Aanbevelingen zijn welkom!
Voor mij is snelheid/volume niet belangrijk maar afdrukkwaliteit wel.

#21 31-03-2016 21:56

HSL
Beheerder
@ Amsterdam
Website

MacBeer schreef:

Voor mij is snelheid/volume niet belangrijk maar afdrukkwaliteit wel.

Dan moet je voor inktjet gaan, laser/solid-ink printers zijn gemaakt voor snelheid en volumes. Inktjet blijft echt heel veel mooier voor alles wat geen tekst is.

Forum voettekst

MacMinds v 1.05 Powered by PunBB