MacMinds - great minds think different

Navigatie

Zoeken

Inloggegevens

Je bent niet ingelogd.

#1 03-06-2015 11:53

Deskman
Beheerder
@ the desk
Website

Bewerken voor anderen

Gewetensvraag - en die zijn altijd lastig. Ik heb een kennis / zakelijke relatie die veel fotografeert. Omdat hij er zelf niet aan toe komt en het ook niet goed kan en het zelfs niet leuk vind heb ik zijn foto's gekregen om eens een fatsoenlijke catalogus van te maken.

Ik heb het wel over de prijs gehad maar als ik alles bij elkaar optel kom ik op een bedrag uit waar ik van zou schrikken. Dus hier een verzoek om mij op onredelijkheid te betrappen:

De catalogus is bijna 40.000 foto's. Ongeordend in een grote hoeveelheid niet erg systematisch benoemde mappen.

Ik heb dit allemaal uitgesorteerd (meer dan 20 uur werk) en opgeschoond, dus de echte fails er uit gehaald.
Daarna de foto's hernoemd, ingedeeld op datum met zo mogelijk een toevoeging met Wie Wat Waar.

Van de hele bibliotheek heb ik er ruim 500 uitgezocht die het verder bewerken waard waren en daarvan zijn er 180 'ontwikkeld' met kleuraanpassingen, locale aanpassingen en andere verbeteringen.

Deze bibliotheek wordt nu overgezet op een eigen harddisk met alle foto's en bewerkingen er bij.

Catalogus 20uur à € 24
500 foto's standaard verbeteringen (kader, contrast, belichting, horizon) 500x € 4,50
180 foto's eindbewerking 180x € 12,50

Bij elkaar bijna € 5000,- Je kunt ook zeggen 12,5 cent per foto - dat klinkt al vriendelijker.

Geld is niet zijn probleem. Het is meer mijn geweten.

#2 03-06-2015 13:56

trabant
@ Luilekkerland

Re: Bewerken voor anderen

geweten

Positief bezien zijn selfiesticks ook goede bliksemafleiders… 

#3 03-06-2015 14:42

Deskman
Beheerder
@ the desk
Website

smart

#4 03-06-2015 22:34

Freek.
Ex-Crew
@ Overasselt
Website

Nou Desk... Als geld nog niet zo zijn probleem is zou ik ook niet zo'n moeite hebben met mijn geweten. Het is gewoon een dikke klus. Ik zat je bericht te lezen en dacht "Wtf, heul heul monnikenwerk en nog niet eens je eigen foto's".
Om eerlijk te zijn zou ik er nog niet eens aan beginnen als het mijn eigen werk was dus laat staan voor een ander.
Conclusie: fijn dat je zo'n mooi geweten hebt maar als ik het had gedaan dan had ik het wel geweten.
***Ketjing***

Yeo, i know
[nevermind]

#5 04-06-2015 17:05

Deskman
Beheerder
@ the desk
Website

Je snapt eigenlijk niet dat iemand voor een vermogen aan apparatuur heeft (EOS 5 MKIII, 7D, 1D MKII, 1D X, 800 mm, 500mm 400mm 2,8 en nog wat klein spul) en dan op reis gaat naar plaatsen als South Georgia, Spitsbergen, de Donau Delta, Puenta Norte / Patagonië, dan 40.000 foto's schiet en er daarna drie jaar niet naar omkijkt.

Gelukkig ken ik hem beter, anders zou ik denken dat het een snob is. Maar dat is hij niet.

Factuur is de deur uit, harddisk staat te snorren. Een backup is niet 1-2-3 gemaakt. 900GB over USB2 naar een NTFS schijfje is weer een heel andere uitdaging.

#6 06-06-2015 20:13

Oortjes
@ Drenthe
Website

Uur tarief van €24,- is echt een vriendenprijs....

#7 06-06-2015 21:16

Deskman
Beheerder
@ the desk
Website

Probleem van werken voor vrienden is altijd een kwestie van of je er geld voor wil vragen. En hoeveel is dan voor mij een nog groter probleem. Het lastige is eigenlijk vooral dat het zoveel tijd kost. In die tijd had ik ook andere dingen kunnen doen. Daarom is dit ook meer dan een handje helpen de boel op orde te krijgen.

Inmiddels is het geregeld. Ik neem voor het werk een 300 ƒ2,8 over die ik al een tijdje te leen had. Hij blij, ik blij. Kan ik weer verder met foto's maken bij roeiwedstrijden en vogeltjes en meer van die gelegenheden waarbij zeulen geen probleem is.

http://f.cl.ly/items/11433C1t3N3A1E3w2Z25/push.jpg

Forum voettekst

MacMinds v 1.05 Powered by PunBB