MacMinds - great minds think different

Navigatie

Zoeken

Inloggegevens

Je bent niet ingelogd.

#1 27-03-2015 16:34

Deskman
Beheerder
@ the desk
Website

Geheugenverlies MacPro 2008

Ik heb een uitermate betrouwbare MacPro uit de 2008-klasse. Nieuwe videokaart, 7,25 TB opslag.
Daar zat 14GB geheugen in (6x2 en 2x1) maar op een goede dag kreeg ik bij het opstarten een dooie machine met een knipperend on/off lampje. Dat betekent: kapot geheugen.

Op de risers (de dochterborden van het geheugen) was al snel te zien dat de 2x2 reepjes het hadden laten afweten.

Vreemd - ik kon geen enkele oorzaak bedenken, behalve ouderdom. 

Alles in alle configuraties er in geprobeerd en ze zijn echt stuk.

Nu bleek alleen kortgeleden dat er van de 10GB die over was nog maar 8GB in beeld was. 2GB kwijt.

Ook die modules zijn nu stuk, al zijn ze niet zo stuk dat het systeem niet wil opstarten.

De 2GB waren van Kingston, de 1GB reepjes zijn van Hynix.

De vraag is nu of iemand een zinnige suggestie heeft hoe het komt. In toeval geloof ik niet.
Vraag twee si of ik straks als ik er nieuw geheugen bij heb geprikt de boel net zo snel weer kan afschrijven...

#2 28-03-2015 16:02

trabant
@ Luilekkerland

Re: Geheugenverlies MacPro 2008

Als die risers tussen het geheugen en de rest van het systeem zitten, zou imho ook daar het defect kunnen zitten. Of zelfs in het gedeelte waarmee de risers met het moederbord communiceren. 

Geheugenfabrikanten zijn doorgaans een stuk royaler met garantietermijnen dan Apple. Als je geen andere 2008 Pro voor controletesten ter beschikking kunt krijgen (iets wat niet onwaarschijnlijk is), is het naar de fabrikant terugsturen van het geheugen misschien een optie. Die weten wel hoe ze die chips op de pijnbank meten leggen. Nu heb je immers ook niets aan die reepjes.

Positief bezien zijn selfiesticks ook goede bliksemafleiders… 

#3 28-03-2015 23:06

Deskman
Beheerder
@ the desk
Website

Re: Geheugenverlies MacPro 2008

Ik ga de reepjes terugsturen maar het lijkt een toevallige samenloop. Er is geen enkele reden aan te wijzen waarom ze ineens de geest geven. Iets als 'het kon niet en toch gebeurde het'. Maar terugsturen kan geen kwaad. Het spul is er duur genoeg voor. 8gb kost nog steeds 190 euro.

De risercards lijkt niets mee mis te kunnen gaan. Die doen het of doen het niet volgens een Apple tech mannetje.

Ondertussen toch mooi dat deze machine al vanaf november 2008 aan het werk is en nog steeds volledig up-to-date is met het systeem en qua snelheid weinig te wensen overlaat - zolang er maar genoeg geheugen in zit.

Forum voettekst

MacMinds v 1.05 Powered by PunBB