MacMinds - great minds think different

Navigatie

Zoeken

Inloggegevens

Je bent niet ingelogd.

#26 11-02-2015 22:32

unSOUND
Ex-Crew
@ Sliedrecht
Website

Re: Snellere disk in Late 2012 mini: wat kiezen?

In de late 2012 versie maakt de locatie niet uit. In de 2010 versie is de onderste bay soms sneller dan de bovenste, afhankelijk van het merk en type schijf wat je erin plaatst.

OS X zal ze gewoon laten zien als 2 aparte schijven, je hebt kans dat het schijfhulpprogramma de optie biedt om er een Fusion Drive van te maken, maar dan worden ze beiden wel geformatteerd.

Laatst bewerkt door unSOUND (11-02-2015 22:33)

Waarom moeilijk doen als het lastig kan ?

#27 12-02-2015 02:09

trabant
@ Luilekkerland

Kijk eens aan! Dat scheelt weer moeilijk doen als het lastig kan.
En formatteren mag. Misschien dat anders een van de andere disk-tools zoiets kan.
Blij.smile

Positief bezien zijn selfiesticks ook goede bliksemafleiders… 

#28 12-02-2015 22:35

macpro
Pro
@ 3e byte rechts
Website

unSOUND schreef:

...je hebt kans dat het schijfhulpprogramma de optie biedt om er een Fusion Drive van te maken..

En dat doet 'ie ook. Was aangenaam verrast nadat ik een SSD had toegevoegd aan één van mijn 2012 mini's.
Stond al klaar met alle terminal instructies, maar Schijfhulpprogramma herkende de opstelling en maakte er netjes een Fusion drive van.

Heb nog een tweede iFixit setje liggen om in een andere mini hetzelfde te doen. Nou nog wachten op dagen met meer dan 24 uur...

"I tawt I taw a puddy tat!" Tweety

#29 13-02-2015 13:47

Deskman
Beheerder
@ the desk
Website

Beetje gelukkig met de Fusion-schijf?

Begreep dat het wat onduidelijk is hoe het zijn prioriteiten legt en dus ook niet duidelijk hoe lang je plezier hebt van de 'speedbump' van de SSD.

#30 13-02-2015 14:57

unSOUND
Ex-Crew
@ Sliedrecht
Website

Volgems mij was dat juist volkomen duidelijk... OS X plaatst blokken ( dus niet complete bestanden ) die je vaak gebruikt naar de SSD, en de rest blijft op de HDD, met uitzondering van OS X, wat ten alle tijden op de SSD staat.

#31 13-02-2015 21:17

macpro
Pro
@ 3e byte rechts
Website

@Deskman: best wel. Heb één mini met Fusion drive van Apple zelf. Daar is duidelijk te merken dat die sneller is dan een Mac met gewonde HD. Ze zelfbouw Fusion drive zit in een mini die hier als server draait. Daar kan ik wat moeilijker beoordelen wat het performance verschil is, maar het draait allemaal prima.

#32 17-02-2015 17:53

trabant
@ Luilekkerland

Nou, de SSD zit erin. Een priegelwerk, dat ik zonder de web-instructie op een andere computer èn dat zwarte pielstaafje (spudger) van iFixit niet had gered. Het pdfje dat ik had gedownload behelsde alleen de uitbouw van de originele harddrive.
Lees op iFixit vooral ook de commentaren:
-'Populaire' knelpunten zijn het omhoogwippen van de fan-connector en de IR-connector. De verbinding ziet eruit alsof je het naar voor of naar achter moet bewegen, maar het moet naar boven. Men klaagt terecht dat die foto's duidelijker hadden gekund. Een nieuwe fan kost zestig dollar, al krijg je met de bij de MMDD-kit geleverde couponcode wel vijf dollar korting. whistling
-Ook de antenneplaat (die deels aan de oorspronkelijke HDD hoort vastgeschroefd) wil niet lekker terug op zijn plaats. Het lijkt wel alsof die een halve millimeter is uitgezet. het antennedraadje is lang genoeg om van links boven de aansluiting te houden, met de spudger aan te drukken en dan het draadje naar rechts onder de rand terug te geleiden. Ik meen dat ik het bij de demontage ook zo aantrof.

macpro schreef:

unSOUND schreef:

...je hebt kans dat het schijfhulpprogramma de optie biedt om er een Fusion Drive van te maken..

En dat doet 'ie ook. Was aangenaam verrast nadat ik een SSD had toegevoegd aan één van mijn 2012 mini's.
Stond al klaar met alle terminal instructies, maar Schijfhulpprogramma herkende de opstelling en maakte er netjes een Fusion drive van.

Dat deed die hier niet. Althans niet toen ik van de interne schijf met 10.9 opstartte. Disk Utility herkent wel een ongeformatteerde SSD en of ik daar wat mee wilde doen. Wel blij natuurlijk dat alles fysiek herkend werd.
Daarna opgestart van de externe 10.8 schijf. Daar liep Disk Utility vast, maar uiteindelijk heb ik er (na een zetje met Drive Genius) wel iets gemeenschappelijks van 1,25 TB van kunnen maken. Althans, daar lijkt het vooralsnog op. Het ging verdacht snel, floep en klaar. oops

Het erop terugzetten van de data is een ander verhaal.
Het doel is de 10.8 installatie van de externe firewireschijf op de nieuwe interne fusie terug te zetten. Booten van de herstelpartitie met 10.8.2 wil hij niet, had ik al vastgesteld. Met een thunderbolt naar firewire-verloopje hang ik de combinatie aan mijn 2009 mini, die op 10.6 draait. Dat blijkt te oud, ik krijg een Nederlandstalige melding dat ik toch zeker 10.7 moet hebben wil ik de schijfindeling kunnen lezen.
Andere mini (2011) met 10.7 erbij gehaald: daar krijg ik in het Engels een 'niet goed genoeg' op het scherm, dit keer zonder versie-aanduiding.

De 'vrömmesj' lief aangekeken en het hele zwikkie aan haar late 2012 met 10.8 gehangen.
In een keten gekoppeld wordt de bronschijf niet herkend, maar wanneer ik alles direct in haar machientje prik wel. Eerst verrast DU me voor het blokken kopiëren met een geschatte tijd van 21 uur, maar dat wordt gelukkig al snel gecorrigeerd naar 2 uur (voor 45GB op een 80GB 7200rpm schijfje aan een FiWi400/800-kabeltje) en daarna nog eens negen minuten voor de herstelpartitie waarvan hij toch niet boot. blushing
De eerste keer opstarten is dan altijd even spannend, komt dat grijze appeltje nog en ook een herstart gaat goed. Etrecheck geeft geen alarm. iStat vooralsnog ook niet en de 2,4GHz band werkt, de 5 moet ik nog zien. Als ik met de option ingedrukt het wifiicoontje aanklik, zie ik geen extra-informatie, dat ben ik wel gewend*...

Ik denk dat het grosso modo wel succesvol verlopen is, maar het het loskrijgen van de stekkertjes en het op zijn plaats terugzetten van het antennerooster waren spannende momenten.

Tevens een woord van dank aan de katten die zich pas op mijn werktafel waagden nadat alles weer dicht zat (ik heb hun slapen/eten-cyclus dus goed ingeschat).
*Ik bedenk me ineens dat ik wel eens de option van het verkeerde toetsenbord kan hebben gebruikt...whistling

Laatst bewerkt door trabant (17-02-2015 18:30)

#33 17-02-2015 19:02

unSOUND
Ex-Crew
@ Sliedrecht
Website

Enig nadeel is dat je nu dus een gecombineerde schijvenset hebt, wat zich niet gedraagd als een Fusion Drive. Ikzelf heb de schijven bewust gescheiden gehouden, en op de iMac met standaard Fusion Drive juist bewust de schijven uit elkaar getrokken tot een losse HDD en SSD.

#34 17-02-2015 20:05

trabant
@ Luilekkerland

Maar dan had ik weer lastig moeten doen als het ook moeilijk kan.
Hey, ik heb hiervoor vandaag de Bergaaf van Schweikese gemist en de rook is tot nu toe nog in de componenten gebleven.
Dus trabi gaat blij de vastentijd in!

#35 17-02-2015 22:34

unSOUND
Ex-Crew
@ Sliedrecht
Website

Tha, ieder zijn motto he...?! grin

#36 17-02-2015 22:47

macpro
Pro
@ 3e byte rechts
Website

De grijze massa begint te malen en dat resulteert in Internet Recovery.
Als je Schijfhulpprogramma vanaf de interne schijf start kan er nooit een Fusion drive van worden gemaakt.

#37 17-02-2015 22:49

Oortjes
@ Drenthe
Website

Dan zeg ik: Yosemite opstarten vanaf een externe usb-staaf, van je gezamenlijke ssd en hdd een fusiondrive bouwen om vervolgens tijdens de installatieprocedure een timemachine backup terug te plaatsen.

#38 18-02-2015 00:02

trabant
@ Luilekkerland

macpro schreef:

Als je Schijfhulpprogramma vanaf de interne schijf start kan er nooit een Fusion drive van worden gemaakt.

Dat begreep ik ook wel, maar toen ik hem startte zat ik weer op het verkeerde toetsenbord op option te hengsten...

#39 18-02-2015 06:35

Oortjes
@ Drenthe
Website

trabant schreef:

macpro schreef:

Dat begreep ik ook wel, maar toen ik hem startte zat ik weer op het verkeerde toetsenbord op option te hengsten...

Haantjes gedrag whistling

#40 20-02-2015 19:37

Deskman
Beheerder
@ the desk
Website

Vasten heeft een nadelige invloed op het denkvermogen. Bij de meeste mensen duurt dat bijna een heel jaar - met het dieptepunt in de week voor de vasten.

Forum voettekst

MacMinds v 1.05 Powered by PunBB