MacMinds - great minds think different

Navigatie

Zoeken

Inloggegevens

Je bent niet ingelogd.

#1 11-11-2014 09:59

Albertus
@ Dokkum

iTunes

Beste MacMinders,

Ik ben de gelukkige bezitter van een uitgebreide collectie klassieke muziek op cd. Nu ben ik sinds enige tijd bezig die te importeren in iTunes. Aanvankelijk ging dat redelijk gemakkelijk, maar nu het aantal reeds geïmporteerde cd's toeneemt, stuit ik op een praktisch probleem. Om de een of andere reden plaatst iTunes de nieuw geïmporteerd cd's altijd op onverwachte plaatsen. Het gevolg is dat het steeds vaker zoeken is naar de nieuwe bestanden. Ik verricht de volgende handelingen.
1. Plaats de cd in de speler
2. Maak (indien van toepassing) een keuze uit de gegevens uit de gracenote database
3. Importeer de cd
4. Voeg de albumillustratie toe in 'Mijn Muziek'
5. Maak de benodigde afspeellijst(en)
6. Voeg de geïmporteerde track(s) toe aan de afspeellijst(en)
En bij punt 6 zit dan mijn probleem. Het vergt inmiddels (te) veel tijd, en ik heb nog een kleine 2000 te gaan.

Mijn vraag is nu of ik iets over het hoofd zie of fout doe. Het alternatief is alles laten rippen door een ripservice, maar dat gaat in mijn geval gauw enkele duizenden euro's kosten...

Albertus

#2 11-11-2014 10:48

MacMickey
Pro
@ Corusant
Website

Re: iTunes

Hmm vreemd. Kan zijn dat ik het zelf ooit ingesteld heb maar ik zie mijn nieuwste imports altijd in de slimme afspeellijst "Onlangs toegevoegd". Maak een slimme afspeellijst en zet in de eerste regel het veld "Toevoegingsdatum" op bv "ligt in de afgelopen" 2 weken. Vanuit deze lijst is het verplaatsen/toevoegen naar een andere lijst (apple)tje-eitje. Succes!

Laatst bewerkt door MacMickey (13-11-2014 08:36)

#3 11-11-2014 12:14

unSOUND
Ex-Crew
@ Sliedrecht
Website

Als je de nummerweergave kiest in plaats van die grote iconen, krijg je een lijst waarbij je kunt kiezen om de meest recent toegevoegde tracks bovenaan te zetten... Dan staat de nieuwe CD altijd direct bovenaan...

Waarom moeilijk doen als het lastig kan ?

#4 12-11-2014 09:07

Albertus
@ Dokkum

Dank jullie wel.
Ik heb de suggestie van MacMickey overgenomen, en het lost mijn probleem inderdaad op.
Tegelijkertijd realiseer ik me dat ik blijkbaar nog altijd werk volgens 'Windows-manieren', hoewel mijn eerste Mac alweer dateert van 2006...

#5 12-11-2014 13:05

unSOUND
Ex-Crew
@ Sliedrecht
Website

2 dingen uit de tekst vallen me wel op, en wellicht begrijp ik het verkeerd, maar even resumeren:

- iTunes zet de bestanden op rare plaatsen, bedoel je dan binnen iTunes, of de daadwerkelijke bestanden in de Finder ? Dat laatste maakt immers eigenlijk niks uit, iTunes doet immers de navigatie, daarvoor heb je in de Finder niks te zoeken.

- Je maakt per album een afspeellijst ? Dat lijkt me overbodig als je in iTunes met de kolombrowser ook gewoon een artiest of album kunt isoleren en afspelen zonder af te dwalen naar andere artiesten, albums of genres.

#6 12-11-2014 16:24

Albertus
@ Dokkum

unSound schreef:

- iTunes zet de bestanden op rare plaatsen, bedoel je dan binnen iTunes, of de daadwerkelijke bestanden in de Finder ? Dat laatste maakt immers eigenlijk niks uit, iTunes doet immers de navigatie, daarvoor heb je in de Finder niks te zoeken.

Ja, ik bedoelde binnen iTunes.

unSound schreef:

- Je maakt per album een afspeellijst ? Dat lijkt me overbodig als je in iTunes met de kolombrowser ook gewoon een artiest of album kunt isoleren en afspelen zonder af te dwalen naar andere artiesten, albums of genres.

Ik ben met de kolombrowser beziggeweest, maar eerlijk gezegd begrijp ik de werking niet goed (wel de Help geraadpleegd uiteraard). Mijn doel met het importeren in iTunes is de werken afzonderlijk benaderbaar te maken. Dus als het ware voorgeprogrammeerd te hebben wat je in de cd-speler elke keer opnieuw bij het afspelen moet doen. In mijn beleving is klassiek op cd iets anders dan pop op cd. Ik laat een pop-cd gemakkelijker 'zijn gang gaan', dan een cd met daarop bijvoorbeeld een aantal orgelconcerten van Handel. Daar komt nog bij dat ik via Airplay stream naar een installatie beneden en een op 2-hoog, en dat doe met de iPad/Remote. Ik luister nooit rechtstreeks via mijn iMac.

Laatst bewerkt door Albertus (12-11-2014 16:53)

#7 12-11-2014 18:00

unSOUND
Ex-Crew
@ Sliedrecht
Website

Maar is de volgorde op de CD dan niet al de volgorde die zo'n stuk moet hebben ? Zolang shuffle uit staat hanteert iTunes gewoon de tracknummers, en blijft het goed gaan. Straks heb je honderden playlists, en is het NOG onoverzichtelijker...

#8 12-11-2014 19:40

trabant
@ Luilekkerland

In iTunes kun je alle titels van een album tegelijk selecteren en dan ⌘i (of rechtsklik en dan info kiezen) en uiteindelijk bij de opties'aaneensluitend album aanvinken.
Ik heb die mogelijkheid zelf nooit gebruikt, maar het lijkt me dat dan alle tracks in de juiste volgorde achter elkaar afgespeeld worden.

Positief bezien zijn selfiesticks ook goede bliksemafleiders… 

#9 12-11-2014 21:22

Roesch
@ Amsterdam

Ik snap niet helemaal wat je met 5. en 6. doet.
Waarom plaats je nummers in een afspeellijst. Alle geïmporteerde nummers komen toch in de 'Bibliotheek'
Ik werk vervolgens inderdaad via de kolom browser om te zoeken op een artiest of album of componist.
(al die blader opties gebruik ik niet/weinig)

http://pics.roelofschuitema.nl/itunes.png

Laatst bewerkt door Roesch (12-11-2014 21:24)

#10 13-11-2014 09:15

Albertus
@ Dokkum

@ unSOUND:
Ik wil graag de mogelijkheid hebben om bijvoorbeeld dat ene orgelconcert van Handel apart te beluisteren zonder me steeds opnieuw te moeten bezighouden met de tracks (waar begint het stuk, en uit hoeveel delen bestaat het?).
@ Trabant:
Anders gezegd, het komt heel vaak voor dat ik niet alle tracks van een en dezelfde cd wil beluisteren, maar slechts een beperkt aantal.
@ Roesch:
Ik maak per componist een afspeellijstmap en binnen zo'n map per afzonderlijk werk een afspeellijst. Soms maak ik nog extra afspeellijstmappen binnen een componistenmap. Bij een componist als Beethoven wordt het anders erg onoverzichtelijk. Dus krijg je dan zoiets als Beethoven/Concerten/Pianoconcert nr. 1.
Bij 6 sleepte ik de tracks in de afspeellijst die ik daarvoor had aangemaakt. Mijn oorspronkelijk vraag was hoe dat simpeler kon, en als antwoord kreeg ik van unSOUND en MacMickey enkele bruikbare tips.

Nog even over de kolombrowser. De juiste werking staat en valt bij een correcte database - zeker bij klassiek. Zo toont de kolombrowser bij Bach:
Johann Sebastian Bach
Johann Sebastian Bach (1685-1750)/Johann Sebastian Bach
Johann Sebastian Bach/Bach, Johann Sebastian (Composer)
Johann Sebastian Bach/Johann Sebastian Bach/Johann Sebastian Bach
Dus zou ik dat eerst allemaal moeten editen...

#11 13-11-2014 16:48

trabant
@ Luilekkerland

Dat is in de actuele pop niet anders: Jantje, featuring Pietje. En ergens in die drie minuten flatuleert laatstgenoemde dan wat. wink

Overigens zet ik wel eens FLAC-bestanden om in MP3 zodat iTunes ze ook lust en dat doe ik met Max. Max geeft aardig wat mogelijkheden om een bestand te catalogiseren. Al speelt ik mijn FLACs (zeker mijn klassiek) net zo lief direct vanuit mijn eigen sortering in de Finder af met VLC.

Positief bezien zijn selfiesticks ook goede bliksemafleiders… 

#12 13-11-2014 19:15

Pieterr
@ Eindhoven

Albertus schreef:

Ik maak per componist een afspeellijstmap en binnen zo'n map per afzonderlijk werk een afspeellijst.

Daar zijn "slimme afspeelmappen" bij uitstek geschikt voor. Heb je die al eens gebruikt? Dan hoef je zelf niet alles bij elkaar te vegen.

#13 14-11-2014 08:39

Albertus
@ Dokkum

'Slimme afspeelmappen'? Nee, die ken ik niet.
Onder 'Archief/Nieuw' staat bij mij alleen maar
- Afspeellijst
- Afspeellijst van selectie
- Slimme afspeellijst
- Afspeellijstmap
Geen 'Slimme afspeellijstmap' dus.

#14 14-11-2014 16:55

Roesch
@ Amsterdam

iTunes en klassiek is zeker een stuk lastiger dan gewoon pop albums.
Soms ontkom je er niet aan om veel te editen of om genoegen te nemen met on-ideale instellingen/tags.

Geldt ook voor andere muziek, ik ken Tango DJ's die letterlijk dagen tot weken hebben lopen editen en klooien met tags en labels om grote collecties goed en vindbaar in iTunes te krijgen...

(zodra er meer om de hoek komt dan alleen een artiest, maar ook componisten, verschillende uitvoerenden, orkesten die verschillende zangers hebben en bijvoorbeeld jaartallen (de originele verschijning, niet het jaar van de toevallige cd waar het nummer op stond), wordt het veel werk)

#15 15-11-2014 08:38

Pieterr
@ Eindhoven

Albertus schreef:

'Slimme afspeelmappen'? Nee, die ken ik niet.
Onder 'Archief/Nieuw' staat bij mij alleen maar
- Slimme afspeellijst
Geen 'Slimme afspeellijstmap' dus.

Ik bedoelde natuurlijk de 'slimme afspeellijst'. Maar het slimme slaat vooral op de gebruiker van zo'n lijst. Waarmee ik aan wil geven dat het soms enige moeite kost om geschikte selectiecriteria te vinden. Maar als je het door hebt kun je er veel mee.

Forum voettekst

MacMinds v 1.05 Powered by PunBB