MacMinds - great minds think different

Navigatie

Zoeken

Inloggegevens

Je bent niet ingelogd.

#1 27-10-2014 18:04

mekkie
Pro
@ amsterdam
Website

MacPro gekregen en wat nu?

beste MM-ers, k heb een MacPro server uit een faillissement gekregen, t'is op het eerste oog een best apparaat, 2x2.8ghz, 8Gb geheugen met OSX  10.9. ik dacht em als 'gewone' mac aan m'n zoontje te geven om te internetten en te gamen, maar we hebben het wachtwoord van de admin niet…..bummer. ik kan em wel gewoon aanzetten, maar er staat behalve de server software niets op en om iets te installeren vraagt ie natuurlijk om het wachtwoord. Is dit te omzeilen? kan ik op de een of andere manier de schijven wissen en een schone installatie doen? alvast bedankt voor tips en trucs…..ruilen tegen een andere Mac vind ik ook interessant, dus als iemand een server zoekt!

Laatst bewerkt door mekkie (27-10-2014 18:05)

#2 27-10-2014 19:39

mekkie
Pro
@ amsterdam
Website

Re: MacPro gekregen en wat nu?

Heb inmiddels vanalles geprobeerd, opstarten met command-R ook met command-s en zelfs met alt ingedrukt…geprobeerd in terminal het password te wijzigen etc….niets lukt tot nu toe, moet toch mogelijk zijn om schoon schip te maken?

#3 27-10-2014 21:49

Pieterr
@ Eindhoven

Als je wel gewoon kunt opstarten dan gaat het waarschijnlijk slechts om het beheerderswachtwoord.
Als je überhaupt al niet kunt opstarten loop je wellicht tegen een firmware-wachtwoord aan. Dat is iets lastiger.

Heb je een OS X installer op een USB stick staan en daar vanaf geprobeerd op te starten? (Alt/option ingedrukt houden tijdens het booten) Als dat lukt kun je in het menu Schijfhulpprogramma kiezen en de schijf wissen, en daarna een schone OS X installatie uitvoeren.

#4 27-10-2014 21:53

Pieterr
@ Eindhoven

Om een USB stick te maken:
http://www.appletips.nl/yosemite-een-in … ick-maken/
http://www.appletips.nl/een-mac-opnieuw … n-install/

Voor eerdere OS X versies gaat het op een vergelijkbare manier.

#5 28-10-2014 20:23

mekkie
Pro
@ amsterdam
Website

Ik ga het proberen, thanx Pieterrrr

#6 29-10-2014 09:38

unSOUND
Ex-Crew
@ Sliedrecht
Website

Het gebeurt vaker dat een Mac de opstart-toetsen negeert, soms door slechte timing, soms doordat het een draadloos toetsenbord is wat net te laat verbinding maakt. Soms is het een optie om de USB stick in te pluggen terwijl de machine draait en in de systeemvoorkeuren de USB stick aan te wijzen als opstartschijf, of een bedraad toetsenbord te gebruiken.

Laatst bewerkt door unSOUND (29-10-2014 09:40)

Waarom moeilijk doen als het lastig kan ?

#7 29-10-2014 22:21

MacBeer
Ex-Crew
@ Limbabwe

Het wijzigen van het admin ww in de terminal werkt alleen als je opstart vanaf de herstelpartitie en van daaruit de terminal opstart. Heb je het zo gedaan?

Computers are to design as microwaves are to cooking. Milton Glaser

#8 30-10-2014 17:46

mekkie
Pro
@ amsterdam
Website

Dat lukte dus niet….er komt vanavond 'hulp' hopelijk komen we er samen uit!

#9 30-10-2014 20:51

trabant
@ Luilekkerland

Trek eens de kabeltjes van zijn eigen schijven los zodat het fysiek niet mogelijk is daarvan op te starten en probeer het dan vanaf een eigen schijf of usb. Als dat niet lukt c.q. niet mag, dan zit er een firmware-wachtwoord op het moederbord en hebben ze het opstarten van andere media dan de interne HD beperkt of helemaal geblokkeerd.

Als je mazzel hebt, zit er misschien een sticker of een krabbel ergens op of in de kast, die je verder kan helpen.
Anders wordt het de beheerder achterhalen of hopen op een insidertrucje.

Laatst bewerkt door trabant (30-10-2014 20:52)

Positief bezien zijn selfiesticks ook goede bliksemafleiders… 

#10 31-10-2014 18:27

mekkie
Pro
@ amsterdam
Website

Gelukt, opgestart vanaf externe schijf en mezelf beheerder gemaakt……herstelpartitie was onvindbaar, maar het is gelukt. er stond maverick op, is het de moeite naar Yosemity over te gaan?

#11 31-10-2014 20:36

Pieterr
@ Eindhoven

mekkie schreef:

er stond maverick op, is het de moeite naar Yosemity over te gaan?

Als er nu Mavericks op staat, lekker even zo laten.
Ik heb Yosemite op mijn Mac mini (mediaplayer) gezet en daarbij meteen iTunes 12 door de strot geduwd gekregen. De liedjes uit mijn iTunes bibliotheek synchroniseren nu niet goed meer met mijn i_Phone...

EDIT: waarom wordt het woord aaifeun automatisch tot link gemaakt?!? Underscore toegevoegd.

Laatst bewerkt door Pieterr (31-10-2014 20:37)

Forum voettekst

MacMinds v 1.05 Powered by PunBB