MacMinds - great minds think different

Navigatie

Zoeken

Inloggegevens

Je bent niet ingelogd.

#1 11-06-2014 11:22

Hans70

Vreemd gedrag InDesign CS6 epub export

Gelijk maar met de deur in huis vallen: Bijgaand 2 afbeeldingen met daarop mijn 'probleem'.
Bij het exporteren vanuit Indesign met typogrammen (zie afbeelding) is het resultaat nogal afwijkend.
1. De zwarte tekstkleur is gewijzigd in een soort donkergrijs:
2. Het wit boven een alinea (opgegeven in typogram) vervalt helemaal. (Links het resultaat zonder aanpassing, rechts mét aanpassing).

1 is gemakkelijk met zoek en vervang op te lossen, maar vooral 2 is moeilijker. De hele CSS tag staat er niet.
Iemand enig idee en/of ervaring.
Ik ben benieuwd.

http://www.hansg.nl/IDepub.jpg

http://www.hansg.nl/Resultaat_epub.jpg

#2 11-06-2014 12:57

MacMickey
Pro
@ Corusant
Website

Re: Vreemd gedrag InDesign CS6 epub export

Welke export opties gebruik je? Hoe handig ben je met CSS stijlen want het kan lonen om de export te doen zonder dat InDesign de CSS genereert. Dan heb je zelf meer controle achteraf.

In principe is een ePub flexibel in opmaak, de gebruiker kan tenslotte in een aantal applicaties zelf kiezen voor het font en kleur. Vaste gegevens blijft lastig zeker omdat je niet weet welke versie er wel of niet gebruikt kan worden. Ik zou zelf in ieder geval afstappen van mm maar naar pixels gaan aangezien je voor scherm ontwerpt.

#3 11-06-2014 13:39

Hans70

MacMickey schreef:

Welke export opties gebruik je? Hoe handig ben je met CSS stijlen want het kan lonen om de export te doen zonder dat InDesign de CSS genereert. Dan heb je zelf meer controle achteraf.

Best wel handig. Maar als de mogelijkheid ingebouwd is in InDesign (CS6) ga ik er toch gebruik van maken!
De controle achteraf doe ik toch wel. Maar waarom wordt er wel margin-botom, margin-left etc. mee geëxporteerd en waarom niet margine-top? Dat lijkt me toch iets heel essentieels. Foutje van ID of mij mij? Dat was de vraag.

MacMickey schreef:

In principe is een ePub flexibel in opmaak, de gebruiker kan tenslotte in een aantal applicaties zelf kiezen voor het font en kleur. Vaste gegevens blijft lastig zeker omdat je niet weet welke versie er wel of niet gebruikt kan worden. Ik zou zelf in ieder geval afstappen van mm maar naar pixels gaan aangezien je voor scherm ontwerpt.

Ik weet ook wel dat je per reader (tablet) kunt kiezen voor font en fontkleur. Maar het lijkt me het meest logische om als basis neutraal zwart aan te leveren. Tenslotte is de tekst in InDesign ook zwart opgemaakt. En niet een afgeleide kleur.
Weer foutje van ID of van mij. Blijft de vraag.

Toch hartelijk dank voor de reactie.

#4 11-06-2014 14:02

MacMickey
Pro
@ Corusant
Website

Het zou kunnen zitten in je alineastijl die misschien gebruik maakt van "volgende alineastijl" of dat je in je document per ongeluk een "+" bij je tekst hebt staan (overschrijving). Het is een beetje lastig om dat vanaf schermafbeeldingen te zien. Het probleem is ook dat de ene ePub de andere niet is. Er is wel het een en ander verbetert in de nieuwe versie CC. Misschien de moeite van het proberen (30 dagen) waard? ePub en aanverwante digitale publicaties zijn nogal aan veranderingen onderhevig.

#5 12-06-2014 08:47

Hans70

MacMickey schreef:

Het zou kunnen zitten in je alineastijl die misschien gebruik maakt van "volgende alineastijl" of dat je in je document per ongeluk een "+" bij je tekst hebt staan (overschrijving). Het is een beetje lastig om dat vanaf schermafbeeldingen te zien. Het probleem is ook dat de ene ePub de andere niet is. Er is wel het een en ander verbetert in de nieuwe versie CC. Misschien de moeite van het proberen (30 dagen) waard? ePub en aanverwante digitale publicaties zijn nogal aan veranderingen onderhevig.

@ MacMickey: Een logische redenering als je niet weet hoe ik het bestand heb opgemaakt.
Maar ga er maar vanuit dat ik echt aan alles gedacht heb. Als professioneel dtp'er weet ik best dat een + bij een typogram een overschrijving is. Met het script 'Showhidelocalformatting' zoek ik die onvolkomenheden en los die vooraf op. Ook gebruik ik geen 'volgende alineastijl' in dit geval.
Het blijft een raadsel.

@allen: Maar misschien kan iemand mij helpen die ook met CS6 werkt. Een simpele controle.
Maak een tekstkader met faketekst en voorzie die van een alineastijl. Vul bij 'Inspringen en afstand' een waarde in; bijvoorbeeld 4 mm (of 12pt o.i.d.). Check de tekstkleur [zwart].
Als het alineastijl gereed is kijk je bij 'exportlabels' (onderste in opties alineastijl bewerken) of in het rijtje de optie 'margine-top' voorkomt en de tekstkeur #000000 is. Dat zou in dit geval logisch zijn.
Bij mij is dat niet zo. De tekstkleur verandert in #161615 en de stijl margine-top komt niet voor.
Wel staat er een stijl toegevoegd die ik niet thuis kan  brengen. Onderaan staat '-epub-ruby-position:over'.
Misschien weet iemand hier iets van/over?

En @MacMickey: Het is natuurlijk geen enkel probleem het css stylesheet handmatig te maken/aan te passen. Maar de laatste twee updates van 5,5 naar 6 (beiden omdat er betere exportfuncties voor pubs in zouden zijn opgenomen) deden veronderstellen dat het gemakkelijker zou worden. Was blijkbaar alleen een verkoopargument. Om nu weer aan CC te beginnen...

#6 12-06-2014 09:07

Hans70

PS. Ik merk net dat bij epub export vanuit CS5 én CS5.5 de vermelde problemen niet optreden. Zwart is zwart en wit vooraf is wit vooraf. Toch blijkbaar een bug in CS6? Ben benieuwd naar jullie resultaat in CS6.

#7 12-06-2014 11:26

MacMickey
Pro
@ Corusant
Website

Hmm dat het niet optreed bij CS5/5.5 en wel bij CS6 zou inderdaad op een bug kunnen wijzen. Ik zal eens een CC versie maken, kijken wat er dan uitkomt.

CC geeft wel de margin-top color wordt:#1d1d1b maaaaaarrrrrrrrrrrrrr maak ik een document met intentie WEB dan krijg ik wel #000000 als kleur zwart. Dan is mijn wedervraag probeer in CS6 eens een document met intentie WEB ipv Afdrukken.

Laatst bewerkt door MacMickey (12-06-2014 11:34)

#8 12-06-2014 12:09

Hans70

MacMickey schreef:

Hmm dat het niet optreed bij CS5/5.5 en wel bij CS6 zou inderdaad op een bug kunnen wijzen. Ik zal eens een CC versie maken, kijken wat er dan uitkomt.

CC geeft wel de margin-top color wordt:#1d1d1b maaaaaarrrrrrrrrrrrrr maak ik een document met intentie WEB dan krijg ik wel #000000 als kleur zwart. Dan is mijn wedervraag probeer in CS6 eens een document met intentie WEB ipv Afdrukken.

Eenzelfde test gedaan. Document met de intentie web geeft keurig #000000 als fontkleur. Maar mijn witregels worden nog steeds niet overgenomen (top-margin)!
Daarbij is het niet echt logisch om een web-gebaseerde uitvoering te maken.
Mijn primaire opdracht is een drukwerk bestand te leveren voor een paperback of gebonden versie. Om dat nou te baseren op punten i.p.v. mm's lijkt me niet zo handig.
Achteraf komt de vraag pas voor een epub versie. Uitgaande van het eerder geleverde drukwerkbestand.

#9 13-06-2014 11:30

MacMickey
Pro
@ Corusant
Website

Tja dan blijf je dus met "geklooi" zitten. De achtergrond gedachte is twee totaal verschillende uitvoeringen dat het dan niet 1 op 1 te exporteren/converteren is niet meer dan logisch. Hier vindt je wat, daar laat je wat. Maar als CS5/5.5 het wel goed doet waarom dan niet die versie gebruiken? Voor een drukbestand (PDF) maakt het toch geen moer uit waarin het origineel gemaakt is?

#10 19-06-2014 09:25

Hans70

Voor de goede orde:
uiteindelijk het probleem opgelost, na ook andere fora met mijn probleem opgezadeld te hebben.
Omdat ik blijkbaar de enige was er geen verklaringen werden aangedragen, (achteraf) de meest voor de hand liggende oplossing toegepast: Indesign opnieuw geïnstalleerd!
En dat was de oplossing: Blijkbaar zat er een nulletje fout.

Bedankt voor degene die wel reageerde.

Forum voettekst

MacMinds v 1.05 Powered by PunBB