MacMinds - great minds think different

Navigatie

Zoeken

Inloggegevens

Je bent niet ingelogd.

#1 29-04-2014 16:34

Deskman
Beheerder
@ the desk
Website

Open bestanden - dat mag wat kosten

Kan iemand mij eens een hint geven wat de meerprijs is voor open bestanden met bewerkt beeld, een eigen design en een gestructureerde template??

Ik maak al sinds jaar en dag een catalogus voor een buitenlandse firma. Deze firma heeft echter ook een Griekse tak en die wil op basis van mijn design een Griekse variant maken.

Of ik het open bestand kan aanleveren. Gelukkig verwachten ze wel dat er voor betaald moet worden maar ik kan eigenlijk niet zo héél goed bedenken wat ik daar meer voor zou moeten vragen.

Het voorstel om zelf de Griekse versie te maken ga ik niet doen. Dat is aanzienlijk meer werk dan de vertaalversie leveren en ik moet dan met een Griekse importeur aan de inhoud werken, niet een Griekse designer. sad

#2 29-04-2014 22:09

HSL
Beheerder
@ Amsterdam
Website

Re: Open bestanden - dat mag wat kosten

Sja, lastig. Ik denk dat je vooral afspraken moet maken wat er met het design mag gebeuren.
Als het alleen voor de Griekse site is dan lijkt me dezelfde prijs voor de NL site wel normaal.
Maar als ze er ook een franse, duitse, engelse, noorse, zweedse variant mee gaan maken dan is het een ander verhaal.

#3 29-04-2014 23:01

Deskman
Beheerder
@ the desk
Website

Ehm - drukwerk. InDesign bestanden.

En het gaat er eigenlijk om dat mijn werk (design en templates) voor de buitenlandse 'branches' beschikbaar komt om zo de eenheid van stijl en uiterlijk te bewaken. Ik heb daar verder geen controle of zeggenschap over.

En lastig is het - zover was ik ook al. Er is weinig over te vinden op het web.

#4 30-04-2014 23:42

Julian

Begrijp ik goed dat je ze dus niet je bestanden in licentie geeft, maar de rechten overdraagt? Als je zelf de rechten behoudt geef je ze de bestanden in licentie, en dan heb je wel degelijk iets te zeggen over wat ze ermee mogen doen.

Ik weet helaas ook niet wat een normaal bedrag is (als zoiets überhaupt bestaat voor jouw situatie, uiteindelijk is het allemaal maar ruilhandel), maar ik denk dat het niet zoveel uitmaakt of het om drukwerk of een website of iets anders gaat en dat HSL gelijk heeft dat je er waarschijnlijk minstens even veel voor moet vragen als voor het werk dat je normaliter verricht.

Als je de rechten overdraagt (en dat zal wel, want anders had je het vast niet lastig gevonden) zou ik proberen in te schatten hoe vaak ze het gaan gebruiken (hebben ze nog meer takken? kunnen ze dezelfde bronbestanden volgend jaar weer gebruiken of moeten ze je dan waarschijnlijk opnieuw vragen of je de nieuwe bronbestanden wilt verkopen?), en dat vermenigvuldigen met de prijs die je normaal gesproken vraagt. Als dat voor jouw gevoel teveel is (die indruk heb ik een beetje), zou ik daar met je eerste aanbod toch niet al te ver onder zakken, maar bijvoorbeeld zeggen dat er eventueel over te onderhandelen valt (aannemende dat jij de eerste bent die een bod doet). Aangezien jullie al jaren samenwerken lijkt me dat jullie relatie niet zo heel snel onder druk zal staan?

Dit alles met de disclaimer dat ik zelf pas één freelanceopdracht heb gedaan en eigenlijk meer verstand heb van software development.

Forum voettekst

MacMinds v 1.05 Powered by PunBB