MacMinds - great minds think different

Navigatie

Zoeken

Inloggegevens

Je bent niet ingelogd.

#1 17-04-2014 10:54

Albertus
@ Dokkum

Mail verstuurt bijlagen niet

Beste MacMinders,

Sinds (?) ik Mail 7.2 heb (Mavericks) kan ik geen bijlagen meer versturen. Mail geeft voortdurend de melding 'De inhoud van het bericht kan niet naar de server worden verstuurd.' Met mijn provider (Solcon) heb ik alles al grondig nagelopen, maar het probleem lijkt niet te kunnen worden opgelost. Nu las ik ergens in een forum dat dit probleem zou worden veroorzaakt door de laatste update van Safari waarin iets met SSL werd gefixed. Kan iemand dat bevestigen, en is het zinvol/mogelijk om naar een vorige versie van Safari terug te gaan? En zo ja, hoe doe ik dat?

Alvast weer bedankt,

Albertus

Laatst bewerkt door Albertus (17-04-2014 12:01)

#2 17-04-2014 20:25

Pieterr
@ Eindhoven

Re: Mail verstuurt bijlagen niet

Albertus schreef:

...de laatste update van Safari waarin iets met SSL werd gefixed.  is het zinvol/mogelijk om naar een vorige versie van Safari terug te gaan?

Zou ik niet doen. De "goto fail" bug was een knoepert van een security-bug.

#3 17-04-2014 20:27

Pieterr
@ Eindhoven

Albertus schreef:

Mail geeft voortdurend de melding 'De inhoud van het bericht kan niet naar de server worden verstuurd.'

Heb je al getest of je met andere Mail accounts (bv Gmail, Yahoo) ook last van dit probleem hebt?

#4 18-04-2014 11:32

Albertus
@ Dokkum

Uitgaande mail (mail.solcon.nl) werkt niet met bijlagen.
Uitgaande mail (harkum@icloud.com (iCloud)) werkt wel goed.
We hebben diverse poortnummers gebruikt, echter zonder resultaat.
Het blijft echter merkwaardig dat ik jarenlang probleemloos grote bijlagen kon versturen via mail.solcon.nl, en nu ineens niet meer - en aan de instellingen is voor zover ik weet niets veranderd.

Nog even over Safari. Stel dat het wel in die laatste update zit. Zou het dan helpen als ik Safari helemaal van mijn Mac verwijder en voortaan (voorlopig?) Google Chrome gebruik?

#5 18-04-2014 16:47

HSL
Beheerder
@ Amsterdam
Website

Nee, en het probleem zit overduidelijk niet in je mac, en al helemaal niet in de SSL update. Het probleem zit 100% zeker weten bij de uitgaande mailserver van Solcon, anders zou het versturen met een andere SMTP server ook niet lukken.

Maar je kan natuurlijk ook gewoon de uitgaande mailserver van icloud.com gebruiken om je Solcon mail te versturen. smile

#6 18-04-2014 17:24

Albertus
@ Dokkum

Duidelijk.

Hartelijk dank!

#7 23-04-2014 17:42

Albertus
@ Dokkum

Helaas, dit muisje heeft een staartje.

Men heeft bij Solcon via mijn emailaccounts allerlei berichten verstuurd met bijlagen en daar ging het goed. Nu gaat het met webmail op de iMac ook niet naar wens. Kleine bijlagen willen wel maar worden ze wat groter (zeg 5 MB) dan stagneert het uploaden. Nu heb ik Apple Mail en webmail ook geprobeerd via mijn oude Mini. En warempel daar gaat het als een zonnetje. Dus toch mijn iMac? Iets met uploaden?

#8 23-04-2014 19:15

Pieterr
@ Eindhoven

Als je een nieuwe gebruiker aanmaakt op je iMac, en het dan nog een keer probeert (bv webmail) heb je dan nog last van het probleem?  Zo niet, dan kun je aan de welbekende addon/extensions/plugin zoektocht beginnen. Hulp kan daarbij dan worden geboden middels een EtreCheck overzicht.

#9 23-04-2014 21:53

HSL
Beheerder
@ Amsterdam
Website

Albertus schreef:

Kleine bijlagen willen wel maar worden ze wat groter (zeg 5 MB) dan stagneert het uploaden.

Hoe groot mag een bijlage (in raw text) volgens solcon zijn?

#10 24-04-2014 08:47

Albertus
@ Dokkum

Zonder SSL 15 MB, met SSL 5 MB...

Er is iets dat me zegt dat er iets met het uploaden aan de hand is.

Ik heb met drie apparaten een speedtest gedaan. Dit waren de resultaten:
Mijn abonnement biedt 20000/1024

iMac: Download 15.14 MBps – Upload Test Timed Out (verschillende keren geprobeerd - mijn mailprobleem komt alleen voor op mijn iMac)
Mac Mini: Download 14.88 Mbps – Upload 0.82 MBps
iPad: Download 17.04 MBps – Upload 0.89 Mbps

Is er dus iets niet in orde met het uploaden?

Laatst bewerkt door Albertus (24-04-2014 11:25)

#11 24-04-2014 15:05

Albertus
@ Dokkum

Ik heb de tip van Pieterr opgevolgd. Een nieuwe gebruiker aangemaakt. Opnieuw opgestart - was niet nodig uiteraard - maar vooruit...
Onder de nieuwe account werkte webmail goed. Dus weer terug naar mijn normale account. En tot mijn stomme verbazing werkte nu ook hier webmail en ook Apple Mail helemaal naar behoren! Heb voor alle zekerheid bijlagen tot en met 15MB verstuurd - geen centje pijn.

Ik mag een boon zijn als ik hier iets van snap. Maar goed, het werkt weer. Pieterr en HSL, bedankt.

Forum voettekst

MacMinds v 1.05 Powered by PunBB