MacMinds - great minds think different

Navigatie

Zoeken

Inloggegevens

Je bent niet ingelogd.

#1226 30-05-2013 20:41

HSL
Beheerder
@ Amsterdam
Website

Re: Fotoapparatuur advies

mekkie schreef:

1.4 Ais MF, mooiste van het stel......en dan hou je geld over om te sparen voor de PCE.

Die ziet er ook wel mooi uit ja, maar op ebay al snel een stuk duurder dan de 1.8G. Misschien leuk als ik hem een keer ergens goedkoop tegenkom smile

#1227 30-05-2013 23:26

mekkie
Pro
@ amsterdam
Website

#1228 30-05-2013 23:35

mekkie
Pro
@ amsterdam
Website

Je zou ook nog kunnen denken aan een 55mm Micro-Nikkor...veel scherper dan dat vind je ze niet.
Heb er ooit een test mee gedaan en bleek een heel hoog scheidend vermogen te hebben (vergeleken met bv  een Planar 80 op een Hasselblad):
http://www.macminds.net/viewtopic.php?pid=27155#p27155

#1229 21-09-2013 09:04

3dGuy

Ik ben op zoek naar een licht maar toch stevig statief om makkelijk mee te nemen voor bijvoorbeeld een city trip.

Eigenlijk is licht en stevig met elkaar in tegenspraak maar mijn stevige maar met ±5kg zware Manfrotto statief meezeulen doe ik meestal toch niet. Nu kwam ik laatst de carboon statieven van www.redged.nl tegen. En dan ook nog eens in een "travel" uitvoering waarbij je de poten 180° kunt draaien zodat het balhoofd tussen de poten terechtkomt. En het gewicht van het statief komt dan onder de (1) kilo uit en met een balhoofd ruim minder dan 1,5 kilo. De hoogte is voor de de goedkopere versies wel wat lager maar dat is vaak beter dan geen statief hebben.

Na wat verder zoeken kwam ik nog andere merken (Benro, Sirui, MeFoto) tegen die precies de zelfde statiefjes "maken". Er zal dus wel een Chinese fabriek zijn die op verzoek verschillende merken op hun producten zet....

Hebben jullie ervaring met dit soort statief(jes)?

#1230 21-09-2013 11:30

Deskman
Beheerder
@ the desk
Website

Er is een hoop 'goedkope carbon' op de markt dat veel simpeler van structuur is en veel meer risico op splijten heeft en minder stabiel en duurzaam is. Maar wat zal het je, als je het maar zo nu-en-dan gebruikt? Wat ik op de DutchBidFair aan statiefjes van goedkope carbon heb gezien valt er weinig af te dingen. Best stevig / stabiel. En als je er een mooie kop op zet, de pootjes niet verder dan 80% uitschuift en de eventuele middenzuil niet gebruikt dan is er weinig mis mee.

Een haakje onderin om wat gewicht aan te hangen tegen de trilling kan de lage massa van het statiefje nog wel wat compenseren.

Vooral het prijsverschil tussen de échte merken is aanzienlijk (en aantrekkelijk).

#1231 30-09-2013 12:44

mekkie
Pro
@ amsterdam
Website

Inderdaad, bv. je rugzak onder aan de middenzuil hangen scheelt enorm!

#1232 12-02-2014 18:28

Mac Daddy
@ Mokum
Website

Deskman schreef:

Vooral het prijsverschil tussen de échte merken is aanzienlijk (en aantrekkelijk).

Even hierop inhaken. Wat zijn dan de echte merken? Manfrotto en Gitzo, maar verder?

Ik ben op zoek naar een eerste goed statief. Eentje waarmee ik ook lang vooruit kan. Wellicht dat ik er, in de toekomst, ook video mee ga doen. Dus het balhoofd zal dan ooit vervangen worden door een fluid head of een jib?

Nu zat ik ook al te kijken naar Redged. Vandaag de Vanguard alta pro 263 bekeken op het internet. Leuke feature dat de middenzuil 180 graden kan draaien. Maar geen idee of je met zo'n Vanguard lang kan doen.

Het gewicht is niet het grootste criterium.

www.paaj.nl | Clients from hell

"The death of a designer's career starts when he thinks work from three months ago looks good." - Dustin Curtis

#1233 13-02-2014 08:50

Deskman
Beheerder
@ the desk
Website

http://www.reallyrightstuff.com/
http://www.giottos.com/
http://www.benro.nl/index.php

Voor allemaal geldt: niet postorderen maar gewoon in een winkel vasthuiden, hoogste stand uitproberen, laagste stand (dan snap je ook waarom een middenzuil niet altijd gewaardeerd wordt), gemak van de locks en de torsiestijfheid en eens kijken hoe het zit met de 'demping' als je er een camera op zet

Maar tussen de absolute top (Really Right Stuff) en behoorlijk goed (Benro) zit al 500 euro verschil.

Het verschil tussen RRS / Gitzo en het veel goedkopere Redged zit hem uiteindelijk voor een groot deel in de kwaliteit van het carbon. Er is dus een echt kwaliteitsverschil - blijft de vraag of je dat gaat merken in jouw soort fotografie.

#1234 13-02-2014 15:17

Mac Daddy
@ Mokum
Website

Bedankt voor het advies. Ik zie dat Benro wel een reeks statieven heeft die mij wel aanstaan. Niet al te prijzig, maar kan wel wat gewicht hebben.
Ik kom regelmatig langs de Kamera Express winkel, dus zal daar een keer naar binnenstappen.

"The death of a designer's career starts when he thinks work from three months ago looks good." - Dustin Curtis

#1235 13-02-2014 17:14

Deskman
Beheerder
@ the desk
Website

Benro heeft lang niet onaardige video-kopjes. Kijk daar gelijk maar naar. Misschien is het wel de handigste optie die er tussen zit.

#1236 13-03-2014 12:55

Mac Daddy
@ Mokum
Website

Een groot statief heb ik nu nog niet, maar wel deze van de week binnengekregen.
https://www.cullmann.de/typo3temp/pics/e257eaacd3.jpg
Een Cullmann Magnesit Copter met CB2.7 balhoofd.
De pootjes kunnen 4kg aan en het balhoofdje 1kg. Mijn Canon met kitlens is bij elkaar nog geen kilo, dus dat moest ie aankunnen en doet ie prima.
Maar ik heb ook een oude Pentax 200mm wat dus nog glas en metaal is. En verbazingwekkend kon ie dat dus ook nog dragen. Ik ben onder de indruk. Daarnaast zit er een coldshoe bevestiging op, dus in de toekomst kan ik er nog een flitser op plaatsen.
Daarnaast kan je er ooit nog een ander balhoofd op plaatsen, zodat ook die meer gewicht aan kan.

#1237 13-03-2014 12:57

HSL
Beheerder
@ Amsterdam
Website

Nice, zoiets zoek ik ook nog voor onder de OM-D smile

#1238 13-03-2014 12:59

Mac Daddy
@ Mokum
Website

De OM-D is niet zo zwaar als een DSLR toch? Dan moet ie het zeker aankunnen ja. smile

Forum voettekst

MacMinds v 1.05 Powered by PunBB