MacMinds - great minds think different

Navigatie

Zoeken

Inloggegevens

Je bent niet ingelogd.

#1 06-01-2014 10:06

xylon

Mac mini werkt niet

Een kennis van mij heeft een Mac mini uit eind 2006 gekocht, deze Mac had geen harde schijf op het moment van kopen.

Ik heb er een 2,5'' hdd ingezet van 7200rpm, deze hdd kreeg ik niet aan het werk (achteraf bleek dat 5400rpm maximaal is)
Nu zit er een hdd in van 320gb en 5400rpm.

De Mac vindt de installatieschijf (Snow Leopard) maar de setup start niet, het enige wat ik zie is een grijs scherm met een appel.

Als ik geen installatieschijf in de Mac doe dan krijg ik een mapje met een vraagteken te zien.

De hdd heb ik geformateerd als hfs, hfs+, fat32, ntfs, ufs... wat ik ook doe de hdd wordt niet gevonden.
Ook heb ik dit geprobeerd met usb-sticks en externe harde schijven

#2 06-01-2014 10:49

Deskman
Beheerder
@ the desk
Website

Re: Mac mini werkt niet

Vraag een zou bij mij zijn: was de Mini nog wel in orde toen je hem kocht?

5400rpm of 7200rpm maakt echt niet uit - dat werkt allebei prima.

Opstarten vanaf DVD kost nogal wat tijd (sloom medium) en als je genoeg geduld hebt start hij wel een keer door vermoed ik. Daarna kun je met diskutility (uit het menu te kiezen) de disk eerst HFS+ Journaled formatteren en installeren.

Als je niet verder komt is er iets anders met de hardware loos. Zit er wel (genoeg) geheugen in? Heb je de originele installatiedisks?

#3 06-01-2014 10:56

xylon

Ik heb een uur gewacht maar de setup start niet.
Als setup schijf gebruik ik een originele snow leopard schijf, ik heb ook nog een 10.4 schijf liggen van een iMac.

Op een amerikaans forum las ik dat 5400 of 7200 verschil maakt.
In 2006 werden de Macs geleverd met maximaal 160gb harde schijf, is de schijf die er nu in zit niet te groot?

Er zit één originele ram module in (1gb)
En een Samsung module van ook 1gb

Laatst bewerkt door xylon (06-01-2014 10:57)

#4 06-01-2014 18:05

Deskman
Beheerder
@ the desk
Website

Hoor je wel de DVD spinnen?

#5 06-01-2014 23:13

Pieterr
@ Eindhoven

Je zou de schijf uit de Mac mini kunnen halen, in een USB casing stoppen, en dan Snow Leopard erop installeren (hetzij via die Mac mini, hetzij via een andere Mac). Voordat je de schijf weer inbouwt test je eerst of je op kunt starten vanaf die externe schijf. Als het werkt bouw je de schijf weer in.

Check ook nog even of het partitieschema dat gebruikt wordt wel "GPT" is (en geen MBR of APT).

#6 07-01-2014 02:14

unSOUND
Ex-Crew
@ Sliedrecht
Website

Vreemd verhaal. Een 7200 rpm schijf moet gewoon werken, zelfs een SSD werkt in die mini's... Is er niet gewoon een stekkertje los blijven hangen bij het open maken ? Is het SATA bracket wel volledig aangedrukt ?

Laatst bewerkt door unSOUND (07-01-2014 02:15)

Waarom moeilijk doen als het lastig kan ?

#7 07-01-2014 12:45

trabant
@ Luilekkerland

Als een harde schijf het niet doet, is het ofwel die schijf danwel de weg er naar toe. Ik vrees dat bij jou de harddiskcontroller stuk is, en dan kun je er aan prikken wat je wil: het blijft tevergeefs.

En het lullige is dat veruit de meeste verkopers (die de keuze van de schijf en het inbouwen ervan aan de nieuwe eigenaar overlaten) ook oprecht denken dat het simpelweg een defecte harde schijf is, omdat ze geen kennis van het bestaan van een controller hebben.

Heb jij of je kennis de machine wel werkend gezien? Je zou eens een installatie op een usb- of FireWire-disk kunnen proberen, al is zo'n workaround fysiek wat omslachtig. Je hebt met de voeding en allerlei kabels al genoeg spaghetti achter de machine liggen. (weet er alles van: ik schrijf dit op een late 2009, die nog wel CD's. maar geen DVD's meer wil branden.)

Positief bezien zijn selfiesticks ook goede bliksemafleiders… 

#8 07-01-2014 14:33

Deskman
Beheerder
@ the desk
Website

Precies:

Deskman schreef:

Vraag een zou bij mij zijn: was de Mini nog wel in orde toen je hem kocht?

en

Deskman schreef:

Als je niet verder komt is er iets anders met de hardware loos.

Been there, done that grin

Forum voettekst

MacMinds v 1.05 Powered by PunBB