MacMinds - great minds think different

Navigatie

Zoeken

Inloggegevens

Je bent niet ingelogd.

#1 12-12-2013 10:14

Albertus
@ Dokkum

Voorvertoning

Beste MacMinders,

Ik heb vier bestanden (3 x pdf, 1 x schermafbeelding png) open in de app Voorvertoning (Mavericks). Op de een of andere manier lukt het me niet deze af te sluiten. Normaal is cmd+w voldoende, maar hoewel het venster wel 'verdwijnt', blijkt bij 'Open alle vensters' dat ze nog steeds open zijn (als ik het zo goed verwoord althans). Nu maak ik ontzettend vaak gebruik van Voorvertoning, dus ik iets niet goed doe, zit het er in dat deze lijst langzaamaan steeds langer wordt.
Hoe los ik dit op?

Alvast mijn dank.

#2 14-12-2013 12:33

Julian

Re: Voorvertoning

Begrijp ik goed dat Voorvertoning in je Dock blijft staan met een puntje eronder, zelfs als je cmd+q invoert? Helpt het misschien om de app geforceerd af te sluiten (cmd+opt+esc)?

#3 14-12-2013 15:55

Justhan
@ Amsterdam

Ik heb geprobeerd je "probleem" hier te herhalen, maar het lukt me niet (iMac met Maverick). Bij het openen van meerdere pdf's en een png in voorvertoning sluit het programma zich in z'n geheel, zowel met cmd-w als met cmd-q .....
Kun je je probleem reproduceren in een ander account op je Mac?

Life is to short, to eat crap
(Jamie Oliver)

#4 16-12-2013 08:45

Albertus
@ Dokkum

Mijn punt is dat wanneer ik andere applicaties sluit, er weliswaar een mogelijkheid 'open recente bestanden' is, maar dat zo'n programma niet al die recente bestanden geopend houdt. cmd-w en cmd-q werken dus wel, maar anders dan in andere applicaties.
Gisteren kreeg ik echter een tip. Als je het menu Archief/Open recente bestanden opent, dan staat er onderaan de optie Wis menu. Dat heb ik gedaan, en nu is alles wel afgesloten. Het probleem is daarmee misschien niet langs de koninklijke weg opgelost, maar voor mij is dit goed genoeg.
Dat ik die optie zelf niet eerder heb gezien komt doordat ik altijd d.m.v. rechtsklik via het programmasymbool in het dock werk. En daar staat die optie niet.

Hoe dan ook, bedankt voor de reacties.

#5 16-12-2013 22:47

Deskman
Beheerder
@ the desk
Website

Die 'recente bestanden' zijn alleen maar een verwijzing naar de bestanden die je eerder open hebt gehad. Er blijft niets open staan. Ook niet verdekt opgesteld. Het si slechts een geheugensteuntje.

Mocht je daar vanaf willen dan kun je overigens ook in je systeemvoorkeuren >general instellen dat je 'none' recent items onthoudt.

http://f.cl.ly/items/020F0q1U3M000K063J38/system_screen.png

Misschien dat voorvertoning ook automatisch deze bestanden weer opent? Kun je hier ook uitvinken.

#6 17-12-2013 15:16

Albertus
@ Dokkum

Ik heb je aanwijzing uitgevoerd, Deskman, zie echter geen verschil.
Maar zoals eerder geschreven, wis menu is voldoende voor mij.

Niettemin bedankt.

#7 18-12-2013 01:32

unSOUND
Ex-Crew
@ Sliedrecht
Website

De verwarring is dus dat als je het icoon met de rechter-muisknop selecteert, daar een lijst met recent geopende bestanden bevat. Als je dan vanuit het dock kiest voor "Toon alle vensters", openen niet alleen de openstaande vensters, maar ook de recent geopende bestanden.

De optie van Deskman werkt "vanaf nu". De bestanden die nog in de lijst met recente bestanden staan, blijven nog staan tot je het venster wist. Daarna komen er echter geen bestanden meer bij in het lijstje als je kiest voor "geen" zoals Deskman zegt.

Laatst bewerkt door unSOUND (18-12-2013 01:35)

Waarom moeilijk doen als het lastig kan ?

#8 19-12-2013 11:27

Albertus
@ Dokkum

Ik heb de optie 'Sluit vensters bij het stoppen van een programma' aangevinkt. Het menu 'recent geopende vensters' zal dus nu alleen nog maar bestaan uit eerder geopende bestanden, terwijl ze wel gesloten zijn na het stoppen van Voorvertoning. Staat er dan nog wat de lijst, dan is dat alleen in de hoedanigheid van eerder geopend.

Proef:
Ik heb drie png-bestanden open in Voorvertoning
Ik stop Voorvertoning - nu zijn dus alle vensters gesloten
Ik start Voorvertoning - rechtsklik op het programma-icoon en zie de drie bestanden in het menu staan
Klik ik op Toon alle vensters dan krijg ik de drie vensters in 'thumbs' te zien.

Die drie zijn dus wel 'te openen', maar niet geopend.
Begrijp ik het zo goed?

#9 20-12-2013 00:33

Deskman
Beheerder
@ the desk
Website

Kijk nog eens naar mijn screenshot. Dat vinkje geeft aan dat bestanden die open waren toen je het programma afsloot niet geopend worden als je je programma weer opstart.

Als dat aangevinkt is blijven er geen documenten actief.

#10 20-12-2013 02:42

unSOUND
Ex-Crew
@ Sliedrecht
Website

Je ziet dus geen document in het venster zelf, enkel de recent geopende bestanden als thumbnails onderin. Die zijn dus niet open op dat moment, het is puur een snelkoppeling naar de recente bestanden. Om dat te checken kun je dus nog het aantal recente bestanden op 0 zetten, en dan de recente wissen en dan weer een stel openen. Die laatste zouden niet te voorschijn moeten komen...

Waarom moeilijk doen als het lastig kan ?

Forum voettekst

MacMinds v 1.05 Powered by PunBB