MacMinds - great minds think different

Navigatie

Zoeken

Inloggegevens

Je bent niet ingelogd.

#1 13-11-2013 09:17

Albertus
@ Dokkum

Van Mini naar iMac

Beste MacMinders,

Volgende week maak ik de overstap van Mac Mini 2009 naar iMac 27' 2013. Mijn vraag betreft het overzetten van oud naar nieuw. Ik heb een actuele back-up via Time Machine, en een eveneens actuele (bootable) copy van mijn huidige HD via SuperDuper. Welke van de twee zal bij het overzetten het beste eindresultaat geven? En zijn er ook risico's waarmee ik moet rekenen?

Mijn dank,

Albertus

#2 13-11-2013 10:27

HSL
Beheerder
@ Amsterdam
Website

Re: Van Mini naar iMac

Ik zou "gewoon" een schone installatie op de iMac doen.

Dan kan je ook alle applicaties opnieuw installeren en de mapjes handmatig van de Mac mini overzetten, dit gaat vaak veel sneller dan een backup van Time Machine terugzetten en een schone installatie. Dit werkt veel soepeler dan als je een backup terugzet, zeker het terugzetten van applicaties via een time machine backup werkt vaak niet vlekkeloos.

In zo'n geval maak ik vaak van de bootable disk van de oude computer met Carbon Copy Cloner een DMG die ik naar de nieuwe mac kopieer, het kopiëren van alle files die je op de iMac wil hebben gaat dan een stuk sneller. Meestal bewaar ik de oude bootable disk of een kopie daarvan als backup.

#3 13-11-2013 10:48

Albertus
@ Dokkum

Dank je.
Je zegt niets over SuperDuper. Is CCC wellicht beter dan SuperDuper?

#4 13-11-2013 11:24

HSL
Beheerder
@ Amsterdam
Website

Ik ken superduper eigenlijk niet, heb altijd carbon copy cloner gebruikt.

Maar als ik naar de site van superduper kijk krijg ik gelijk jeuk, die van CCC is ook niet geweldig, maar is wel een tikkeltje professioneler dan die van superduper.

#5 13-11-2013 13:53

unSOUND
Ex-Crew
@ Sliedrecht
Website

Na jaren van beiden gebruikt te hebben durf ik echter wel te zeggen dat ik SuperDuper prettiger vind.

Laatst bewerkt door unSOUND (13-11-2013 13:55)

Waarom moeilijk doen als het lastig kan ?

#6 13-11-2013 14:03

Deskman
Beheerder
@ the desk
Website

Wat is er mis met een schone installatie en dan gewoon de informatie rechtstreeks van je oude machine lezen via een FireWire kabeltje (target disk), een (rechtstreeks) netwerkkabeltje of desnoods wifi?

Als je SuperDuper hebt is CCC nergens goed voor. Niet beter in ieder geval.

#7 13-11-2013 15:18

Albertus
@ Dokkum

Door middel van Migratie-assistent, bedoel je? Of geheel handmatig?

#8 13-11-2013 16:12

HSL
Beheerder
@ Amsterdam
Website

Deskman schreef:

Wat is er mis met een schone installatie en dan gewoon de informatie rechtstreeks van je oude machine lezen via een FireWire kabeltje (target disk), een (rechtstreeks) netwerkkabeltje of desnoods wifi?

Niets, maar van een DMG die je op de nieuwe mac kan zetten is het een heel stuk sneller. smile

#9 14-11-2013 00:18

Deskman
Beheerder
@ the desk
Website

Zal best sneller gaan vanaf een DMG maar dan moet je die eerst maken. Ik denk dat het netto allemaal niet veel scheelt.

@Albertus: tijdens de installatie wordt er gevraagd of je je gegevens van een oude mac wilt halen. Dat is de migratieassistent die dan aan de slag gaat maar het werkt iets anders dan eerst installeren en dán de migratie assistent draaien.

#10 14-11-2013 21:56

Pieterr
@ Eindhoven

Deskman schreef:

Wat is er mis met een schone installatie en dan gewoon de informatie rechtstreeks van je oude machine lezen via een netwerkkabeltje of desnoods wifi?

+1.

Heerlijk zo'n lokaal netwerk! Waar zouden we zónder nog zijn? smile

En Albertus, als je over twee backups beschikt (Time Machine en SuperDuper) dan heb je de grootste risico's wel afgedekt.

Veel plezier alvast met je nieuwe iMac!

#11 14-11-2013 22:07

HSL
Beheerder
@ Amsterdam
Website

Werkt ook prima ja, dat deed ik ook altijd, maar ben op een gegeven moment overgestapt op een DMG die ik een paar dagen of weken laat staan omdat je die bij de hand hebt zonder dat je de schijf of oude computer bij de hand hoeft te hebben. Met een iMac misschien niet zo belangrijk, maar met een laptop wel handig. En daarnaast heb ik ook een grote HDD waar ik die DMG's op zet, gewoon voor 't geval ik ooit toch iets kwijt ben.

Volgens mij is het allerbelangrijkste wat iedereen hier zegt, NIET DE MIGRATION ASSISTENT gebruiken, hoe je de rest kopieert maakt niet heel veel uit. smile

#12 15-11-2013 09:21

Albertus
@ Dokkum

Duidelijk, handmatig kopiëren dus.
Dank voor de reacties.

Albertus

#13 19-11-2013 09:34

MacBeer
Ex-Crew
@ Limbabwe

Ik migreer heel veel machines en gebruik altijd Migratie assistent. Nooit problemen mee tegengekomen.
Maar als je een fris systeem hebt met alle software en plugins geïnstalleerd dan ben je de volgende keer wel sneller klaar als je van die configuratie een bootable image maakt.
Maar beter is deze werkwijze absoluut niet.

Computers are to design as microwaves are to cooking. Milton Glaser

#14 22-11-2013 09:25

Albertus
@ Dokkum

Inmiddels staat mijn iMac zijn kunstjes te vertonen. De verhuizing is zonder problemen verlopen.
Tot mijn verbazing werkte meneer Microsoft ook mee. Mijn vier virtuele machines in Parallels starten gewoon op, zonder gezeur over activeren en andere hardware. Maar dat is voer voor een ander forum…

Albertus

Forum voettekst

MacMinds v 1.05 Powered by PunBB