MacMinds - great minds think different

Navigatie

Zoeken

Inloggegevens

Je bent niet ingelogd.

#1 16-10-2013 14:48

janko

indesign titels koppelen aan kolommen

Beetje een vage titel maar het gaat om het volgende:

Ik ben bezig een boek op te maken in kolommen.
Bij iedere hoofdstuk wil ik een hoofdstuk titel plaatsen die over de hele breedte van de pagina staat.
Hiervoor trek ik de kolom een stukje naar beneden en maak een nieuw tekstframe aan met de titel erin.

http://s23.postimg.org/58i4dw46z/screen1.png

Alles werkt goed totdat ik in het begin van het boek extra pagina's of foto's ga invoegen. Alle tekst in de kolommen verschuift netjes op maar de naar beneden getrokken kolommen blijven staan en ook de hoofdstuk titels schuiven niet op.

Hoe zorg ik ervoor dat een titel over de hele breedte van een pagina's gezet kan worden en meeschuift als er pagina's in het begin worden toegevoegd?

De foto heb ik al verankerd object in de tekst ingevoegd en schuift ook altijd netjes mee.
Kan ik zo'n tekstframe ook verankeren?

Ik heb een voorbeeld indesign bestand gemaakt die te downloaden is via de volgende link: http://we.tl/esHsZa579p

Ik heb deze opmaakt in indesign CC maar ik hem ook een idml bestand bijgevoegd.

#2 16-10-2013 17:51

MacMickey
Pro
@ Corusant
Website

Re: indesign titels koppelen aan kolommen

Je hoofdstuk/titel tekst hoort ook gewoon in de kolom te staan maarrrrrr in je alineastijl daarvan geef je aan dat je deze alinea over alle kolommen wil hebben. Dat kan sinds CS6 volgens mij. Als het niet erg duidelijk is (dat snap ik) zoek dan even naar "span columns"

#3 17-10-2013 11:17

Deskman
Beheerder
@ the desk
Website

Span kan al sinds CS5: Mooie video op Lynda.com

Je bouwt je document niet op in frames met kolommen maar losse frames. Ik heb er kolommen van gemaakt met een span voor de kop en een 'underline' om de grijze achtergrond er op te krijgen.

Als je nu een kop in tikt en het typogram 'header' kiest zie je de text over twee kolommen trekken en de vervolgtekst naar beneden duwen. Je kunt ook je boodtekst nog automatisch laten 'uitvullen' over de twee kolommen

hier een aangepaste IDML voor je project.

Ik zou me toch verdiepen in de mogelijkheden die ID je te bieden heeft om het werk makkelijker te maken. En dat zijn er heel veel inmiddels.

#4 22-10-2013 16:44

janko

Yes, helemaal goed. Dit is precies wat ik nodig had.
Bedankt voor alle hulp!

Forum voettekst

MacMinds v 1.05 Powered by PunBB