MacMinds - great minds think different

Navigatie

Zoeken

Inloggegevens

Je bent niet ingelogd.

#1 01-10-2013 14:32

Jenneke
Hoofdredactie
@ 020
Website

Backup schijf voor MacBook Air. Tips?

Heb nu een 500GB van een of ander rabberig uit-elkaar-val merk, waarop ik al mijn grote bestanden heb staan, plus een games-folder en een manuele backup van documenten, foto's en andere belangrijke dingen.

Dit schijfje is echt aan zijn laatste levensuren toe, en hoewel ik een reserve backup schijf heb, wil ik die liever niet meeslepen (LaCie 320GB, formaatje koelkast) in mijn schoudertas.

Heeft iemand ervaring met Verbatims externe 2.5" schijven? Tot nu toe gebruikte ik voornamelijk LaCie, en af en toe Seagate.

Ja, dat dus.
••••

#2 01-10-2013 22:32

Deskman
Beheerder
@ the desk
Website

Re: Backup schijf voor MacBook Air. Tips?

Heb je een Air met (al) USB3?

Behalve als je erg op de performance wil gaan letten maakt het verrekte weinig uit. Er zijn nog maar een paar fabrieken over die HD's maken. En er is maar één fabriek die de lagers maakt. Dat hadden we goed in de gaten toen in Thailand het water wat hoog stond...

Dus kijk op Tweakers wat goed en goedkoop is. Ik heb een draagbaar dingetje van WD (bus powered) al een jaar of drie als 'backup' voor foto's onderweg. Veel ingewikkelder moet je de zoektocht niet maken.

#3 01-10-2013 23:28

unSOUND
Ex-Crew
@ Sliedrecht
Website

Ikzelf heb met de Air nogal vaak het probleem dat hij te weinig stroom op de USB poorten heeft. Dus USB schijven verdwijnen nog wel eens van het systeem met de nodige problemen tot gevolg. Ikzelf heb dus een FireWire800 schijf via de Thunderbolt-poort aangesloten.

Waarom moeilijk doen als het lastig kan ?

#4 02-10-2013 01:05

HSL
Beheerder
@ Amsterdam
Website

Lacies gaan hier altijd stuk, de western digital pasports zijn erg fijn.
Ik gebruik meestal mijn USB3 behuizing van OWC met daarin een samsung SSD.

#5 02-10-2013 07:08

Pieterr
@ Eindhoven

HD:  €110 voor 2TB. http://tweakers.net/pricewatch/339686/w … zwart.html
SSD:  €329 voor 256GB. http://tweakers.net/pricewatch/322086/l … ranje.html

Voor backups is een HD voldoende.

#6 02-10-2013 09:00

unSOUND
Ex-Crew
@ Sliedrecht
Website

HSL schreef:

Lacies gaan hier altijd stuk, de western digital pasports zijn erg fijn.

De ervaringen hier thuis zijn exact andersom. wink

Wat ik ook niet meer neem is de GoFlex van Seagate. Zegt op de doos leuk dat hij meerdere interfaces kan hebben, blijkt dat je dan wel verschillende achterkanten moet aanschaffen. Dan liever een LaCie Rugged waar alles al gelijk op zit.

#7 02-10-2013 09:18

Jenneke
Hoofdredactie
@ 020
Website

Hey guys, dankjulliewel smile De Thunderbolt poort is al in gebruik (display) en ik heb de Air met USB 2.0 poorten. Lijkt erop dat het gewoon weer een goedkope schijf gaat worden, zeker als de onderdelen toch allemaal hetzelfde zijn. Wel even zorgen dat ik een stevig exemplaar meeneem, zeker als 'ie weer elke dag meegaat in de schoudertas (lees: licht smijt- en pleurwerk). Even kijken wat er binnenkort in de aanbieding is!

Ja, dat dus.
••••

#8 02-10-2013 10:19

unSOUND
Ex-Crew
@ Sliedrecht
Website

De schijven zijn vaak hetzelfde ja, maar de controllers en voedingen erin zijn nog wel vaak verschillend in kwaliteit... En sommige aanbieders ( WD bijvoorbeeld ) zorgen er vaak voor dat de interne schijf niet te vervangen is, dus later upgraden of de schijf overzetten in een andere behuizing is er dan niet bij...

#9 02-10-2013 10:27

Jenneke
Hoofdredactie
@ 020
Website

Fijne tip, ga ik daar rekening mee houden! Thanks smile

Ja, dat dus.
••••

#10 02-10-2013 10:49

HSL
Beheerder
@ Amsterdam
Website

unSOUND schreef:

En sommige aanbieders ( WD bijvoorbeeld ) zorgen er vaak voor dat de interne schijf niet te vervangen is.

Ik heb hier al eens een schijf uit een oudere passport gewoon geupgrade naar een nieuwere smile

Maar als je dat toch wil kunnen dan is dit het makkelijkst:
http://macupgrade.eu/catalog/express-25 … kvdz5E2dFw

En dan bij de mycom een goedkope 2,5" schijf kopen.

smile

#11 02-10-2013 11:07

unSOUND
Ex-Crew
@ Sliedrecht
Website

HSL schreef:

Ik heb hier al eens een schijf uit een oudere passport gewoon geupgrade naar een nieuwere smile

Dan heb je mazzel. Maar bij de nieuwere gebruiken ze echter een speciale schijf waar de controller onderdeel van de printpraat van de schijf is. Vervangen of upgraden is dus geen optie;

http://www.legitreviews.com/images/reviews/1951/passport-2tb-inside2.jpg

En bij hun behuizingen waar de schijf wel te vervangen is, is het vaak firmwarematig weer zo geregeld dat je de schijf alleen mag vervangen voor andere WD schijven, en soms zelfs alleen uit de WD Green serie. Een Blue of Black werkt dan ook niet. Daar liep ik dus hier thuis tegenaan met mijn  WD studio en WD Elements...

#12 02-10-2013 12:37

HSL
Beheerder
@ Amsterdam
Website

Ah ok, dit was inderdaad een iets oudere Passport studio. Ik gebruik sowieso alleen maar WD HDD's, dus daar heb ik het niet aan gemerkt smile

#13 02-10-2013 15:35

Deskman
Beheerder
@ the desk
Website

Als een HD met behuizing en controller net zo duur is als een losse HD maakt het mij niet uit.

De La Cie D1's die hier staan en die het nog prima doen kan geen nieuwe HD in omdat het allemaal IDE is. Maar die alu bekisting gaat nog 99 jaar mee.

#14 02-10-2013 17:38

unSOUND
Ex-Crew
@ Sliedrecht
Website

HSL schreef:

Ah ok, dit was inderdaad een iets oudere Passport studio. Ik gebruik sowieso alleen maar WD HDD's, dus daar heb ik het niet aan gemerkt smile

Ik in de regel ook, maar het werkt dus zelfs niet eens met alle WD schijven!

Ik merkte het omdat ik in mijn Mac Pro indertijd 4 Caviar Blacks had zitten. Toen de interne schijf van mijn WD Studio de geest gaf wou ik dus één van die WD Caviar Black schijven erin zetten, maar die deed het niet. Op internet gespeurd, en wat blijkt: Er mogen alleen WD Caviar Green schijven in de externe behuizingen van WD. Elk ander type of merk wordt geweigerd... Beetje flauw.

In de LaCie rugged zat een WD scorpio green, maar heb ik vervangen voor een Scorpio Blue van 2 TB, en die werkt prima. Zit nu stiekem al te hopen op mobiele HDD's van 3 TB, want deze is vol, en één externe schijf vind ik al te veel...

Forum voettekst

MacMinds v 1.05 Powered by PunBB