MacMinds - great minds think different

Navigatie

Zoeken

Inloggegevens

Je bent niet ingelogd.

#1 02-06-2012 22:08

eros10

PMS en CYMK kleuren

Ik heb huisstijlontwerp gemaakt dat bestaat voornamelijk uit tekst. Nu heb ik zowel PMS kleuren als CYMK kleuren gebruikt afzondelijk. Bij het printen op mijn eigen Dell leser printer komt 1 kleur (grijsachtig) niet goed geprint. Mijn vraag is of het bij offset drukken bij een drukker wel de juiste kleuren zullen geprint worden?

#2 03-06-2012 08:16

Deskman
Beheerder
@ the desk
Website

Re: PMS en CYMK kleuren

Als je een juist uitvoerprofiel gebruikt en de drukker gebruikt zowel FC als PMS dan moet het lukken. Maar ik vermoed dat je geen extra drukgang voor de PMS wil hebben voor ieder huisstijldrukwerkje, of wel?

PMS én FC in een huisstijl is een kostbare grap.

Printjes op een doorsnee kleurenlaser zijn allesbehalve maatgevend voor de kleuren die je in druk krijgt of zelfs maar die je in gedachten had. Je scherm is (als het goed is afgesteld / gekalibreerd) de beste referentie op een echte kleurproef na.

#3 03-06-2012 12:36

eros10

Dank Deskman,

Ik was misschien niet duidelijk in mijn vraag. Ik ga inderdaad niet beide kleurbestanden PMS en FC in dezelfde bestand gebruiken. Dus het wordt het een of het ander. Ik werk in Adobe Illustrator CS6.
-Kan iemand mij uitleggen of er groot verschil is tussen PMS en FC voor een huisstijl voor het uiteindelijke drukwerk?

-hoe zou ik mijn scherm instellen dat ik de kleuren goed kan zien van mijn ontwerp? immers de scherm geeft RGB kleuren en het ontwerp is in FC of PMS!!

-Internet drukkers zijn veel goedkoper dan een gewone drukker. Zit er een adertje onder het gras? Kan je eigenlijk bij een internet drukker een digitale proef laten maken van het ontwerp?

-Is er veel verschil in het uiteindelijke drukwerk resultaat tussen een offset druk en een digitale druk behalve dat digitale druk geschikter is voor kleinere oplages?

Graag een reactie.

#4 04-06-2012 10:32

EagerBob
Pro
@ 020
Website

eros10 schreef:

Dank Deskman,
-Kan iemand mij uitleggen of er groot verschil is tussen PMS en FC voor een huisstijl voor het uiteindelijke drukwerk?

best wel. Veel PMS kleuren zijn niet (exact) te reproducerem in FC, op zijn best is het een benadering. Verder is het wat strakker, je drukt immers niet met een raster maar met een volvlak in een inktkleur. Bij bijv. gekleurde tekst in kleine puntgroottes of uitgespaarde tekst in kleurvlakken zie je soms een kleurwaas langs de randen. Afhankelijk van het ontwerp en hoe nauwkeurig de drukker werkt.

eros10 schreef:

-hoe zou ik mijn scherm instellen dat ik de kleuren goed kan zien van mijn ontwerp? immers de scherm geeft RGB kleuren en het ontwerp is in FC of PMS!!

Zoek eens op colormanagement. Het blijt natuurlijk een benadering, maar je kan een redelijk betrouwbare indruk krijgen op je scherm. (softproof) Maar voor PMS zal je in de waaier moeten kijken.

eros10 schreef:

-Internet drukkers zijn veel goedkoper dan een gewone drukker. Zit er een adertje onder het gras? Kan je eigenlijk bij een internet drukker een digitale proef laten maken van het ontwerp?

Nee, behalve dat je bij internetdrukkers moet kiezen uit standaard afmetingen/kwaliteiten en je niet echt kan overleggen met de drukker.
Digitale proef is, voor zover ik weet, niet mogelijk. Je levert een bestand aan en dat wordt, zonder dat ze er nog iets aan doen, gedrukt.

eros10 schreef:

-Is er veel verschil in het uiteindelijke drukwerk resultaat tussen een offset druk en een digitale druk behalve dat digitale druk geschikter is voor kleinere oplages?

Digitale druk wordt steeds beter, voor snelle acties (flyeretjes etc) prima, maar voor zakelijk drukwerk zou ik voor offset gaan. Al is het alleen maar omdat bijv. visitekaartjes mooier blijven. En het ziet er professioneler uit. Glans is ook mooier.

#5 04-06-2012 15:34

Deskman
Beheerder
@ the desk
Website

Kijk, dat scheelt mij weer tikken. Ik hoef alleen maar te zeggen: mee eens!

#6 06-06-2012 18:40

DeeJee

Internet drukkers zijn veel goedkoper, het hoe en waarom wordt hier al uitgelegd door EagerBob,
FC druk met een PMS kleur zal door de meeste internet drukkers niet gedaan worden of veel duurder worden.

De grootse afwijkingen tussen PMS kleuren en FC kleuren zit in kleuren waar magenta een grote rol speelt.
Bv. oranje zal in FC nooit helder zijn, dit komt omdat er geen zuiver magenta-pigment gemaakt kan worden, magenta-inkt in FC is vervuilt met cyaan, dus geen helder oranje, warme geeltinten, roze enz.

Over het calibreren van beeldschermen kun je en zijn al hele epistels geschreven.
Een scherm van een Imac of een cinemadisplay zijn niet de meest ideale schermen om kleur op te beoordelen, het blijft een grove benadering ook na calibratie.

Digitale druk heeft dezelfde voor- en nadelen als FC druk, digitale druk gaat ook uit van FC.
Er zijn geen PMS toners voor digitale druk.

Laatst bewerkt door DeeJee (06-06-2012 18:42)

#7 30-06-2012 15:02

Click en Web
@ Hengelo
Website

Dag eros10. Ik ben werkzaam bij een online drukkerij www.clickenweb.nl en zal je mijn visie geven op je vraagstukken.

eros10 schreef:

Dank Deskman,

Ik was misschien niet duidelijk in mijn vraag. Ik ga inderdaad niet beide kleurbestanden PMS en FC in dezelfde bestand gebruiken. Dus het wordt het een of het ander. Ik werk in Adobe Illustrator CS6.

Ligt eraan. Het verloopt van "amper" tot "enorm". Met offset druk heb je een beperkt bereik zoals DeeJee al uitlegde. Tevens is offset een verzameling van orders die elkaar beïnvloeden. Heb je naast veel blauwe drukorders ook rood en fel groen, zullen alle drukorders hiervan invloed ondervinden. Het is dan ook de taak van de pre-press afdeling het zo te bundelen dat drukorders elkaar niet "bijten". En hierin zit een zee van verschil tussen de aanbieders. Gerekend dat de meeste Nederlandse en Duitse aanbieders niet zelf drukken maar dit uitbesteden, hebben ze hier geen tot weinig invloed op. De grote drukstraten waar ze dit aan uitbesteden denken maar aan 1 ding: snel leveren. Topleveranciers van offset commodities (regulier drukwerk in standaard formaten) kennen al snel meer dan 800 orders per dag. Die gaan niet elke order handmatig beoordelen en op de juiste manier samenstellen. Daar is simpelweg geen tijd voor. Software helpt ze daarbij wat naar ons idee niet de beste oplossing is.
Vandaar dat je wel eens verschil in kleurweergave tegen kunt komen met dezelfde drukorder. Over het algemeen genomen ligt de kwaliteit van de gebruikte offset machines niet ver uit elkaar. De pre-press kan het eindresultaat maken of breken.
Met een PMS druk heb je dit probleem niet. Maar daar is de prijs dan ook naar.

Kalibreren met software van het merk van je monitor. Meer kun je niet. Beeldschermen geven altijd een vertekend beeld. Zelfs nog afhankelijk van je persoonlijke instellingen zoals brightness en contrast.
Het verschil tussen jouw beeldscherm en de uiteindelijke druk is net als jij je opmaak op je beeldscherm bekijkt door een zonnebril. Welke zonnebril je ook opzet je ziet niet de echte kleuren en lichtsterkte van je scherm.

Nee, geen adder. Sterker, veel drukkerijen op de hoek, om het zo uit te drukken, bestellen regulier drukwerk ook bij een online drukker.
Dat online drukkerijen flink in de prijs schelen heeft alles te maken met het goedkopere proces en de massa. Zoals ik al eerder uitlegde is het uitbesteden aan grote drukstraten hier de grootste winst.

Wijzelf geven wel een digitale proef indien gewenst. Maar we vertellen er wel altijd bij dat dit een verkeerd beeld geeft. Een proef kun je niet even door de offset press halen. Dat is veel te duur. Dus gebeurd dat met een print. Ondanks een dure professionele printer is het resultaat altijd feller en helderder van kleur. Dit komt door de inkt samenstelling van een printer (en nog wat andere factoren).
Een digitale proef is naar onze mening enkel zinvol als de klant een voorbeeld in handen wil hebben voor de beleving en het bepalen van de plaatsing. Het controleren van kleur gaat hier verloren omdat het eindresultaat van een druk (offset) altijd anders uitpakt.

Nogal.
Offset is professioneler. Door de mc (machine coating) geeft het je drukwerk een fijnere structuur en afwerking. Print is daarbij vaak ook te "hard" van kleur. Het lijkt net, zoals ik vaak simpel zeg, of het opgewaardeerd is met een flinke dosis kleursaturatie (verzadiging).

Veel succes met je keuze. Ik hoop dat je wat hebt aan mijn antwoorden.

Werkzaam bij de online drukkerij Click en Web

#8 30-06-2012 20:12

Deskman
Beheerder
@ the desk
Website

Click en Web schreef:

Kalibreren met software van het merk van je monitor. Meer kun je niet. Beeldschermen geven altijd een vertekend beeld. Zelfs nog afhankelijk van je persoonlijke instellingen zoals brightness en contrast.
Het verschil tussen jouw beeldscherm en de uiteindelijke druk is net als jij je opmaak op je beeldscherm bekijkt door een zonnebril. Welke zonnebril je ook opzet je ziet niet de echte kleuren en lichtsterkte van je scherm.

Kalibreren is een proces van instellingen doen op basis van een aantal variabelen. Contrast en helderheid staan daar niet los van. Heb je je monitor gekalibreerd, dan moet je daarna van je minitor afblijven. Dat staat ook in elke handleiding voor kleurenmanagement. Variaties in omgevingslicht zijn funest voor de betrouwbaarheid. Het is niet 'meer kun je niet doen' maar een kwestie van meten en instellen volgens een standaardprocedure.

Ik wil niet zeggen dat je drukwerk kunt benaderen op je monitor en al helemaal niet de verschillen tussen RGB, CMYK en digitaal printwerk. Maar het is wel de standaard waar je van uit moet gaan. Maar het is erg handig om ook 'ervaring' te hebben of te krijgen in het drukwerkprocedé. Dat je weet wat er in krantendruk gebeurt, wat het effect is van rotatiedruk op foto's, hoe oranje er uit gaat zien en waarom je in CMYK geen fluorgroen kunt produceren.

Waar het op je scherm erg moeilijk wordt is bij mixkleuren en rasters. Die laten zich niet of nauwelijks voorspellen.

#9 01-07-2012 13:24

Click en Web
@ Hengelo
Website

Deskman schreef:

Kalibreren is een proces van instellingen doen op basis van een aantal variabelen. Contrast en helderheid staan daar niet los van. Heb je je monitor gekalibreerd, dan moet je daarna van je minitor afblijven. Dat staat ook in elke handleiding voor kleurenmanagement. Variaties in omgevingslicht zijn funest voor de betrouwbaarheid. Het is niet 'meer kun je niet doen' maar een kwestie van meten en instellen volgens een standaardprocedure.

Misschien begrijp ik je verkeerd hoor maar je zegt nu 2 dingen: Na kalibreren er van afblijven, en dat het nadien een kwestie van meten en instellen is. Dat duid mijn inziens erop dat je nadien toch zaken gaat bijstellen.
Ik zou dat niet doen.
Wat een vertekend beeld kan geven is het bijstellen van de lichtsterkte. Ik kan me voorstellen dat op een dag met veel zonlicht je het scherm wat meer van licht voorziet om te compenseren. Uiteraard is dat afhankelijk in wat voor ruimte je zit, hoe die belicht is en of je dicht bij het raam zit.

Werkzaam bij de online drukkerij Click en Web

#10 26-09-2013 16:40

BrouwerJB

Voor de pro's zijn er goede calibratie meters te koop, deze kunnen je beeldscherm(en) aanpassen aan het omgevingskicht etc. Ikzelf gebruik er eentje van Pantone.

Forum voettekst

MacMinds v 1.05 Powered by PunBB