MacMinds - great minds think different

Navigatie

Zoeken

Inloggegevens

Je bent niet ingelogd.

#1 13-09-2013 13:57

fotograaf
@ België
Website

Backup vraag

Ik heb ondertussen een massieve hoeveelheid beelden staan op een externe HD, ik zou daar nu willen een Backup van maken, automatisch als het kan, die ook tegelijk een soort database aanmaakt, om later het zoeken te vergemakkelijken.
Welk programma kan men mij aanbevelen ?

Bedank

Johny

#2 13-09-2013 13:57

fotograaf
@ België
Website

Re: Backup vraag

oh ja, de backup will ik maken naar DVD's

#3 13-09-2013 18:07

unSOUND
Ex-Crew
@ Sliedrecht
Website

Het is waarschijnlijk veel makkelijker om een tweede externe HD te nemen, en die met software te laten synchroniseren met de andere HD. Niet alleen kan er veel meer op, maar kun je ook makkelijk de backup bijwerken.

Waarom moeilijk doen als het lastig kan ?

#4 13-09-2013 22:23

Deskman
Beheerder
@ the desk
Website

Er is al zoveel over backups en systemen geschreven dat het ondoenlijk is om daar even een nuttige samenvatting van te maken. Op DVD lijkt niet de meest slimme manier te zijn, alleen al omdat DVD's een beperkte omvang hebben.

Automatisch een index van laten maken kan niet. Wel kun je je beeldmateriaal bijvoorbeeld in Lightroom indexeren (Of in Aperture of Phase One) en vanaf daar exporteren als complete 'set'.

Maar een backup is een backup , een reservekopie van je bestanden, geen vaste opslag voor je bestanden die je niet meer op je computer hebt staan. Een backup moet je niet in werken.

Ik mag hopen dat je nu al op een of andere manier al je beeld twee of drie keer hebt opgeslagen...

Lees anders eens alles door onder het kopje Backup en schrik van wat je boven het hoofd hangt.

Ik gebruik voornamelijk Carbon Copy Cloner om mijn catalogus (automatisch) te backuppen. Of dat voor jouw manier van werken zinnig is weet ik niet. Het hangt ook erg af van de manier waarop je je werk catalogiseert.

#5 14-09-2013 12:48

fotograaf
@ België
Website

Ik denk dat de oplossing van de tweede harde schijf, die een exacte copy van de originele is , de makkelijkste oplossing is, dat heet mirroring geloof ik, moet wel nog even naar de software zoeken, tenzij men hier een suggestie heeft.
Ik heb ook even aan de mogelijkheid van alles ergens op een cloud te plaatsen gedacht, maar dat word een dure zaak, de meeste van mijn foto's zijn genomen met een middenformaat, dus vrij groot...
Toch lijkt het me ook zinnig om alle definitief afgewerkte materiaal additioneel opDVD's op te slaan,al heb ik daar wel zo nu en dan eentje die het plotseling niet meer doet...

#6 14-09-2013 14:14

Pieterr
@ Eindhoven

fotograaf schreef:

Ik moet wel nog even naar de software zoeken, tenzij men hier een suggestie heeft.

Carbon Copy Cloner is al genoemd. SuperDuper is een vergelijkbaar programma. En dan heb je nog synchronisatieprogramma's zoals ChronoSync. Kortom, keuze genoeg.

#7 15-09-2013 16:16

MacMickey
Pro
@ Corusant
Website

fotograaf schreef:

Toch lijkt het me ook zinnig om alle definitief afgewerkte materiaal additioneel opDVD's op te slaan,al heb ik daar wel zo nu en dan eentje die het plotseling niet meer doet...

En daar is gelijk je eigen antwoord om de opslag op DVD te doen. Begrijp me goed, alles kan kapot op externen schijven dus alles op 1 backup gokken is ook niet handig.

#8 15-09-2013 16:30

unSOUND
Ex-Crew
@ Sliedrecht
Website

Nooit op één paard wedden dus. Want zelfs al heb je een werkende back-up, en zelfs een tweede, dan nog heb je te maken met risico's zoals bliksem-inslag, kan je huis afbranden of een inbraak plaats vinden.

Ikzelf heb altijd minimaal 3 plekken voor mijn bestanden:

- De computer zelf.

- Een back-up schijf in huis ( maar niet permanent in het stopcontact, enkel tijdens het bijwerken van de back-up.

- Een tweede back-up op een tweede harde schijf die op mijn werk ligt. Die verwissel ik eens in de 2 weken met de schijf thuis, zodat ze beiden up-to-date blijven, maar nooit samen in huis zijn.

#9 15-09-2013 18:55

Deskman
Beheerder
@ the desk
Website

Voor een catalogus kun je eventueel DiskCatalogMaker gebruiken of het onvolprezen Media Pro

Afgezien van een hardware failure kun je ook een data failure krijgen: je bestanden worden netjes in een backup gezet maar zijn niet meer te openen. Ook daarvoor is een gewone mirror een slechte optie. Meerdere backups op gecontroleerde disks met een checksum wegschrijven (kan allemaal met Carbon Copy Cloner en Super Duper) is eigenlijk de minste van je 'airbags' om je bestanden in goede orde te bewaren.

Maar goed - ik begrijp dat je geen backup wil maken maar afgewerkt materiaal opslaan. Hoe je dat wil organiseren hangt echt voor 98% van je werkwijze af en de manier waarop je nu je bestanden opslaat en onderscheid maakt tussen de verschillende versies.

Online opslag op Dropbox Pro kost je 100 euro per jaar voor 100GB Je betaalt vermoedelijk per jaar meer aan HD opslag dan dit.

Vertel hoe je werkt en we kunnen je een beter advies geven.

#10 18-09-2013 07:58

3dGuy

Is het voor het meer automatisch bewaren van je bestanden niet handiger om een raid 1 (mirroring) schijf te gebruiken voor de opslag? En dan een model gebruikt dat je toelaat de schijven te verwisselen en je dan 3 schijven gebruikt zodat je 1 schijf roulerend op een andere plek kunt bewaren. 
Projecten waar je aan werkt laat je dan voor de snelheid op je interne schijf staan als je er mee bezig bent.  Die interne schijf kan dan ook een ssd zijn. Zeker als je dan met een LR catalog per project werkt zou je snel moeten kunnen werken.

Archiveren doe je dan weer op losse HD.
En natuurlijk in tweevoud en 1 dan weer op een externe locatie bewaren.

#11 18-09-2013 12:04

unSOUND
Ex-Crew
@ Sliedrecht
Website

Raid1 met fysiek losse schijven is niet echt verstandig. Bovendien vervult software zoals SuperDuper, Carbon Copy Cloner en Retrospect al de rol van mirroring, dus is het niet nodig ook.

#12 18-09-2013 15:21

3dGuy

Hebben hebben we het over het zelfde?

Ik bedoel een behuizing waar je zelf via sledes hd kunt wisselen.

Deze units synchroniseren de tweede -oudere- HD automatisch als deze in de unit wordt geschoven.

#13 18-09-2013 15:56

unSOUND
Ex-Crew
@ Sliedrecht
Website

Maar 2 losse schijven heeft zo zijn voordelen. Het is goedkoper, en op meerdere computers te gebruiken indien nodig omdat je niet van één behuizing afhankelijk bent. En het spiegelen gaat dus al automatisch met de eerder genoemde software.

#14 18-09-2013 16:42

3dGuy

Sorry dacht dat ik ergens Unit had geschreven maar blijkbaar dus niet.

Als je een slim systeem hebt dan kun je die schijven ook gewoon los gebruiken omdat alles er normaal opstaat. Dus als het behuizing het niet doet dan kun je hem in een dock of bv gewoon in een macpro schuiven.

#15 18-09-2013 19:15

unSOUND
Ex-Crew
@ Sliedrecht
Website

Maar dan zit je nog steeds met het kostenplaatje. Dergelijke systemen zijn vaak veel duurder dan 2 a 3 USB schijven en de genoemde gratis software.

#16 18-09-2013 23:22

Deskman
Beheerder
@ the desk
Website

Ik raad toch echt aan om de (in dit geval) verstandige dingen die Lloyd Chambers te zeggen heeft over het maken van betrouwbare backups.
Maken mensen dan ook onbetrouwbare backups? Jazeker:

A red flag if you fall into that area.

• Users who do not backup, or have a single backup drive attached to the computer, or who think that their only copy is a backup because they moved it off their main drive.
  • Users with 10 external drives who no longer are sure what is where or whether it’s backed up. Some of them are 2/3/4 years old.
  • Users who have seen repeated external drive failures, but keep buying the same failure-prone brand.
  • Users who think that a RAID-1 mirror keep them safe.
  • User who maintain a disciplined backup strategy with multiple backups stored away from their working computer.
  • Users who have lost data and spent $10K or more to recover it.

leesvoer

Forum voettekst

MacMinds v 1.05 Powered by PunBB