MacMinds - great minds think different

Navigatie

Zoeken

Inloggegevens

Je bent niet ingelogd.

#1 20-08-2013 13:14

unSOUND
Ex-Crew
@ Sliedrecht
Website

AF finetuning van zoom objectief ?

Na het bekijken van de eerste foto's met mijn "nieuwe" tweedehands 18-200 kwam ik erachter dat hij met name bij de 200mm stand niet lekker scherp is. Na een ochtend testen met de ingebouwde AF finetuning van mijn D7000 kwam ik tot de conclusie dat hij meer afwijkt naarmate je verder inzoomt;

18mm: -+ 0
100mm: -5
200mm: -16

Overigens lijkt het een 18-200 kwaaltje, want de 18-200 van Anna heeft zo goed als dezelfde afwijking...

Nu kan de D7000 echter maar 1 waarde opslaan, en voor elke foto het menu ingaan om de finetuning af te stellen vind ik ook omslachtig. Echter de waardes worden niet meegenomen in de U1 en U2 modus, waar ik eigenlijk op gehoopt had.

Is er een andere optie om de afstelling snel aan te passen, of nog mooier, automatisch te laten gebeuren ? Of moet ik gewoon het gemiddelde instellen, en de rest achteraf corrigeren via software ? Wat is wijsheid ?

Waarom moeilijk doen als het lastig kan ?

#2 20-08-2013 16:53

Deskman
Beheerder
@ the desk
Website

Re: AF finetuning van zoom objectief ?

Kun je dat niet in de lens zelf laten bijstellen door Nikon?

Al ben ik al eeuwen huiverig voor de Nikon Slagers (Bij Inca zaten ook al van die loodgieters)

They told me I could wait for the sensor cleaning so that I could take at least some gear back home. After about 15 minutes one of the surgeons came out to tell me that something had happened. Something bad. When cleaning the sensor of the D3s, they scratched the sensor. They had to order a new sensor...

(uit dit verhaal)

#3 20-08-2013 17:41

unSOUND
Ex-Crew
@ Sliedrecht
Website

Voor zover ik heb gelezen ( dus niet uit eerste hand ), hanteren ze het principe dat zolang het middels de AF-finetuning te compenseren is, de afwijking binnen de norm valt... Dus zal het dan voor eigen kosten gaan, ALS het al kan. Vraag me af of dat je dit weg krijgt gezien het niet overal dezelfde afwijking is...?

#4 20-08-2013 19:09

HSL
Beheerder
@ Amsterdam
Website

Heb je dit niet altijd met objectieven die zo'n groot bereik hebben?
Ik heb dezelfde nikon gehad en een sigma met ongeveer hetzelfde bereik, hadden beide dezelfde problemen.

#5 20-08-2013 20:02

unSOUND
Ex-Crew
@ Sliedrecht
Website

Ja en nee. Het is deels een gevolg van het compromis wat je sluit om een groot bereik in één lens te stoppen, maar tegelijkertijd zijn de verschillen per eigenaar anders. Er zijn ook mensen die over het hele bereik dezelfde afwijking hebben, dus die kunnen de correctie invullen en klaar.

Ik heb dus pech met een variabele afwijking, en zoek dus puur naar een werkwijze waar ik die afwijking het makkelijkst opvang.

#6 20-08-2013 21:26

Deskman
Beheerder
@ the desk
Website

Gaat het nou om focusverloop bij het inzoomen of om slechte focussering in een deel van het bereik in de zin dat hij er in de 200mm range altijd naast zit...

#7 20-08-2013 22:27

unSOUND
Ex-Crew
@ Sliedrecht
Website

Ik weet de technische term niet ( backfocus of frontfocus ), maar het komt er op neer dat hij op 200mm nooit perfect scherp stelt op waar ik richt. Hij is scherp net achter het daadwerkelijke onderwerp. In de body kan ik dat compenseren door de AF finetuning op -16 te zetten, maar bij 100mm is dat weer te veel.

#8 21-08-2013 07:14

Pieterr
@ Eindhoven

Dat je maar één waarde kunt opslaan is een bekend probleem, zowel bij Nikon als Canon.
http://photographylife.com/how-to-calibrate-lenses

Zoals je zelf al aangaf, het gemiddelde instellen is een mogelijkheid.
Anderen kiezen het optimum bij de brandpuntsafstand die ze het meest gebruiken (adhv analyse exif van een reeks met het objectief gemaakte foto's).

#9 21-08-2013 11:48

unSOUND
Ex-Crew
@ Sliedrecht
Website

Ja, ik zat zelf te denken om als standaard-waarde de waarde te nemen die bij 100mm geldt, bij groothoek-opnames zijn de foto's vaak toch drukke overzichten waarbij de mindere scherpte minder op zal vallen dan bij de ingezoomde foto's, waar ik toch vaak meer inzoom voor een detail-shot, en scherpte dus belangrijker is.

De volledige 200mm gebruik ik niet heel vaak, dan moet ik eventueel onthouden dat ik bij die foto's de instelling snel aanpas. Ik heb de menu-optie voor AF finetuning wel aan een fysieke knop kunnen koppelen, dat scheelt iets door de menu's bladeren...

#10 21-08-2013 13:46

Deskman
Beheerder
@ the desk
Website

In theorie is in ieder geval een waarde in het telebereik belangrijker vanwege de geringe scherptediepte. Maar zelf denk ik dat ik er helemaal simpel van zou worden en de lens links zou laten liggen.

#11 21-08-2013 17:10

unSOUND
Ex-Crew
@ Sliedrecht
Website

Ik heb de afwijking alleen met volledig open diagragma getest, moet nog eens kijken hoe hij het doet bij f8.0, wat volgens de meeste reviews zijn optimale punt is...

Forum voettekst

MacMinds v 1.05 Powered by PunBB