MacMinds - great minds think different

Navigatie

Zoeken

Inloggegevens

Je bent niet ingelogd.

#26 24-11-2008 14:58

was frans
Pro
Website

Re: AirPort en Ziggo(Casema) internet

ah gelukkig je hebt al een kabel liggen, snel aansluiten dan. Bij mij op zolder ligt hij in een uiterste hoek van het huis, in heb in de voor en achtertuin bereik en nog goed ook, zo ook door het hele huis. Het verbaasde me met zo'n betonnen kooi. Ik kan ongeveer 5 huizen verder nog net signaal ontvangen....

Laatst bewerkt door was frans (24-11-2008 14:58)

nieuw > happy-pixels  |  zusjezusje

#27 24-11-2008 17:07

Mark Martens

Goed om te horen dat je je Airport eindelijk aan de praat hebt gekregen met Ziggo. Zou je misschien kunnen vertellen hoe je dit voor elkaar hebt gekregen?

Ik worstel namelijk al een paar weken met hetzelfde probleem. Ik krijg met geen enkele mogelijkheid een geldig ip-adres van mijn Motorola-modem op mijn Airport Express. Het vreemde is dat dit bij kennissen met een ander merk modem (en Ziggo-internet) wel lukt. Ik ben dus erg benieuwd hoe het jou gelukt is.

#28 25-11-2008 07:55

iMacJack
@ Zoetermeer

Mark Martens schreef:

Ik ben dus erg benieuwd hoe het jou gelukt is.

Mark,
Opzicht heb ik geen idee, wat nu de doorslag is geweest. Ten eerste heb ik uiteindelijke de Airport naast de Ziggo modem gezet en een korte UTP kabel gebruikt, verder heb ik op advies van de Apple helpdesk diverse manieren geprobeert verbinding te maken en uiteindelijk met Apple op de ene telefoonlijn en Ziggo op de andere lijn een soort van refresh op mijn modem gekregen. En plots was er verbinding. NB. het grappige is dat ik het eerst via mijn iMac heb geprobeert en dat ik op het moment dat de AirPort begon te communiceren ik was overgestapt op het gebruik van mijn Windows Hp laptop. Wellicht kun je dat eens proberen.
Ik zal vanavond een kijken wat exact de instellingen zijn... Maar ik heb geen gegevens zoals Ip-adressen of DHCP-id's hoeven ingeven.

#29 27-11-2008 08:56

Doodle
@ Den Haag

Mark Martens schreef:

Goed om te horen dat je je Airport eindelijk aan de praat hebt gekregen met Ziggo. Zou je misschien kunnen vertellen hoe je dit voor elkaar hebt gekregen?

Ik worstel namelijk al een paar weken met hetzelfde probleem. Ik krijg met geen enkele mogelijkheid een geldig ip-adres van mijn Motorola-modem op mijn Airport Express. Het vreemde is dat dit bij kennissen met een ander merk modem (en Ziggo-internet) wel lukt. Ik ben dus erg benieuwd hoe het jou gelukt is.

Krijg je wel verbinding als je je Motorola modem direct aansluit op de computer?

#30 19-02-2009 02:42

iErwin

Sterker nog: ik heb net een iMac gekocht en wil die aansluiten op de Motorola van Ziggo met een snoer en zonder router(dus nog niet met een draadloze router, dat komt later) en dat lukt al niet. Als ik de Helpdesk van Ziggo bel zeggen ze doodleuk dat ze Apple niet ondersteunen.woot Kan me dat haast niet voorstellen, klopt dat wel? Tips en suggesties welkom!

iMacJack schreef:

Goede morgen allen,

DhCP-Id is niet van toepassing bij Ziggo. Als je er bij Ziggo naar vraagt begrijpen ze niet wat je bedoeld.

#31 19-02-2009 08:12

MacBeer
Ex-Crew
@ Limbabwe

Officieel ondersteunt haast geen enkele ISP Apple computers. Dat komt omdat de helpdesken daar niet op zijn voorbereid. Zelf heb ik wel altijd ondersteuning gekregen met mijn Mac (ook bij Ziggo). Wie je aan de lijn krijgt maakt veel uit bij dit soort dingen.

Computers are to design as microwaves are to cooking. Milton Glaser

#32 20-02-2009 06:17

iErwin

MacBeer schreef:

Officieel ondersteunt haast geen enkele ISP Apple computers. Dat komt omdat de helpdesken daar niet op zijn voorbereid. Zelf heb ik wel altijd ondersteuning gekregen met mijn Mac (ook bij Ziggo). Wie je aan de lijn krijgt maakt veel uit bij dit soort dingen.

Nog maar een keer bellen dus! Echt moeilijk zal het uiteindelijk niet zijn lijkt mij... Bedankt voor de reactie en ik laat nog wel ff weten of het is gelukt.

#33 20-02-2009 17:08

Pieterr
@ Eindhoven

iErwin schreef:

Sterker nog: ik heb net een iMac gekocht en wil die aansluiten op de Motorola van Ziggo met een snoer en zonder router(dus nog niet met een draadloze router, dat komt later) en dat lukt al niet. Tips en suggesties welkom!

- Koop een draadloze router. Die kosten niet zoveel, en bieden meteen extra beveiliging (NAT firewall).
- Zet de apparaten in de juiste volgorde aan: eerst je Ziggo modem, dan de router, dan je iMac.
- Configureer de router (in eerste instantie) via een ethernetkabel (dus niet draadloos).

#34 20-02-2009 18:24

Doodle
@ Den Haag

als je alleen die iMac wil aansluiten lijkt het aanschaffen van een router me vrij nutteloos. die Motorola van Ziggo draait hier thuis prima. Wat voor IP etc. krijg je van het modem?

#35 21-02-2009 14:46

Pieterr
@ Eindhoven

Doodle schreef:

als je alleen die iMac wil aansluiten lijkt het aanschaffen van een router me vrij nutteloos.

Ik ben het niet met je eens, Frank. En van iemand die z'n brood verdient met IT consultancy had ik zo'n opmerking niet verwacht.

#36 22-02-2009 12:15

Doodle
@ Den Haag

Omdat je de situatie als een business case kunt beschouwen. Dus wat wil je, en wat is dat je waard? Case: aansluiten van 1 apparaat op internet (bekabeling is al aanwezig, want al geprobeerd). Mogelijke toekomst verwachting: meerdere apparaten aansluiten. Dan zeg ik: koop een eventuele router pas wanneer dat noodzakelijk is, zodat je dan op dat moment iets koopt wat actueel is, verbeterd is, aan mogelijke nieuwe standaarden voldoet etc. (en vaak weer wat in prijs gezakt is)

Misschien nog wel belangrijker: iErwin geeft aan dat het 'm niet lukt om bij het direct aansluiten van het modem op de iMac verbinding te krijgen. Dan lijkt het me handiger om eerst dat probleem op te lossen alvorens geld te investeren in extra apparatuur...

Laatst bewerkt door Doodle (22-02-2009 12:16)

#37 23-02-2009 10:41

Pieterr
@ Eindhoven

Mijn opmerking was bedoeld om aan te geven dat het inzetten van een router méér oplevert dan alleen de mogelijkheid om meer dan 1 apparaat op het Internet aan te sluiten. Ik doel dan op de verbeterde beveiliging. Via het kabelmodem van Ziggo hang je namelijk direct aan het Internet.

Ik ben natuurlijk ook met je eens dat het aanschaffen van een router sec niet opeens automagisch het probleem van iErwin gaat oplossen.

#38 23-02-2009 12:10

jeroenimo
@ waddenzee

Pieterr schreef:

Ik doel dan op de verbeterde beveiliging.

Sorry dat ik me er mee bemoei hoor, maar wat is er mis met de MacOSX Firewall ?

Ik denk zelfs dat als je de firewall van OSX gewoon dicht zet, dat je veiliger bent dan een een of andere honkytonky router uit het rek van de MediaMarkt, maar goed, daar gaat het niet over.
De echte meerwaarde van een router is dat je meerdere computers *onafhankelijk van elkaar* in je netwerk kan hangen.

Punt is dat ziggo en Mac probleemloos moet kunnen werken. Meerdere mensen die ik ken gebruiken het al tijden.

Why is it both computer affectionados and junkies are called "users"?

irc.freenode.net #macminds

#39 24-02-2009 21:21

Doodle
@ Den Haag

nou ja even wat (wellicht kromme) metaforen dan:

1: Als iemand een auto heeft die niet wil rijden omdat de motor niet start, dan ga je die persoon niet adviseren om nieuwe banden te kopen, die wellicht wat weinig profiel hebben...

2: Als je je auto wilt beveiligen, dan kun je beter eerst wat goede sloten erop zetten voordat je een garage koopt/bouwt...

tenslotte nog wat zeuren:

Koop een draadloze router.

Hier wordt waarschijnlijk bedoeld een router met draadloze functionaliteit. Als er een draadloze router bestaat dan houd ik me aanbevolen.

- Zet de apparaten in de juiste volgorde aan: eerst je Ziggo modem, dan de router, dan je iMac.

hmmm, zie ik ook niet zo de noodzaak van, waarom is deze volgorde noodzakelijk?

Los hier allemaal van wellicht wat vragen die richting oplossing van probleem van iErwin kunnen helpen:
- welk motorola modem heb je?
- krijg je een ip adres van dat modem, ja, welke?
- kun je dan modem bereiken, volgens mij hebben de motorola modems standaard http://192.168.100.1/ (default login: admin/motorola) waarmee je het modem kunt bereiken, lukt dat?

Laatst bewerkt door Doodle (24-02-2009 21:23)

#40 24-02-2009 21:35

was frans
Pro
Website

die volgorde is wel van belang bij een ziggo mac combi. Kan je niet precies uitleggen waarom maar heb het al een paar keer met een herstart of een update vanuit ziggo meegemaakt dat ik vervolgens verkeerde gegevens vanuit de router van ziggo krijg. In de juiste volgorde starten is dan vaak de enige oplossing.

nieuw > happy-pixels  |  zusjezusje

#41 24-02-2009 22:08

Doodle
@ Den Haag

Hmmm, vreemd. Zit nu thuis ook op dezelfde combi, en daar geen problemen mee. De combinatie nog even getest, maar maakt niks uit hier.

Je kunt dus niet de power van je modem halen, daarna er weer op zetten, en zonder reboot weer internetten? Dat lijkt me een vreemde situatie...

#42 25-02-2009 17:43

Pieterr
@ Eindhoven

Doodle schreef:

Hmmm, vreemd. Zit nu thuis ook op dezelfde combi, en daar geen problemen mee. De combinatie nog even getest, maar maakt niks uit hier.

- kun je dan modem bereiken, volgens mij hebben de motorola modems standaard http://192.168.100.1/ (default login: admin/motorola) waarmee je het modem kunt bereiken, lukt dat?

Als jij een kastje hebt wat je standaard kunt bereiken via een http://192.168.x.y/ adres heb je een modem mét router (en heb je inderdaad geen extra router nodig). Meestal krijg je van de kabelaars (UPC, Ziggo) een modem zonder router.

Laatst bewerkt door Pieterr (25-02-2009 23:02)

#43 28-12-2010 11:22

spick

Hallo iedereen die bij Ziggo zit en een apple extreme gebruikt,

Wie kan mij daarmee helpen , ik krijg het niet voor elkaar om
een modem Ubee met een extreme te laten werken.
Alleen draadloos gata goed maar de combinatie bedraad en draadloos tegelijk krijg ik niet goed.

Wie o wie kan mij een werkende configuratie mailen of delen/helpen.

Ik woon in de buurt van Den haag en kan dus verplaatsen.
Ik wordt er gek van.....

:(Dank alvast.

Hallo allemaal het is inmiddels gelukt.
De kabels inde meterkast waren verkeerd afgemonteerd.

Dank allemaal.

Spick

Laatst bewerkt door spick (01-01-2011 14:14)

#44 28-12-2010 11:29

Pieterr
@ Eindhoven

@spick: Zie voor tips dit draadje bij de buren. Succes.

#45 31-12-2010 17:56

pepe
Pro
@ Amersfoort
Website

Ik heb net een airport express werkend gekregen met een modem van Ziggo. Ook na vele pogingen. De truc ligt 'm in het goed resetten van het modem. Sluit de airport aan op het modem en zet het modem minstens 5 minuten uit. Nu het modem weer aanzetten en pas nadat het modem volledig is opgestart de airport automatisch laten instellen. Ziggo zoekt blijkbaar naar een MAC adres oid en na een paar minuten geen ontvangst geeft hij dit nummer pas vrij. Als hij dan de airport ziet accepteert hij deze als nieuw 'maatje'.

Hiervoor heb ik enorm zitten klooien met ip nummers e.d. Maar niets werkte. Ik heb nooit het geduld gehad om het modem langer dan 10 seconden uit te zetten. Uiteindelijk heb dus geen enkel ip adres hoeven in te vullen, want in de automatische modus lukte het de airport om zelf alles prima in te stellen.

weten, wist, gewist...

#46 01-01-2011 15:30

Pieterr
@ Eindhoven

@Pepe: Precies. Bedankt voor het terugmelden. Soortgelijke ervaringen zijn ook te lezen in het genoemde draadje. Bij Ziggo moet je blijkbaar nog wat meer geduld hebben na het uitzetten van je modem.

#47 28-06-2013 01:15

Rrrrob74

Ook ik had 't probleem dat ik geen internetverbinding kreeg op m'n iMac (via UTP) en iPhone (via WIFI) met het Motorola modem van Home (Ziggo). Probleem zat 'm in de brugmodus in de Apple Express (AE) netwerk software. Hier moet DHCP (en NAT) geselecteerd zijn. Maar bij het handmatig selecteren van deze optie kreeg ik een melding "ongeldige waarde" ivm IP conflict met het modem. De software weigerde daarom de optie brugmodus te wijzigen naar DCHP (en NAT). En nu?

Lees hieronder hoe ik het heb opgelost:

De AE een fabrieks reset geven: stroomspanning eraf halen, resetknop indrukken en de stekker weer in het stopcontact steken, terwijl de resetknop ingedrukt blijft. Resetknop 10 seconden vasthouden, totdat het oranje indicatielampje snel gaat knipperen.

iMac uitzetten.

Modemstekker eruit. Wacht 15 minuten.

AE verbinden (zonder stekker) met het modem en de iMac.

Modemstekker insteken, AE stekker insteken, iMac aanzetten.

AE ditmaal resetten (10 seconden) met de stroom erop, totdat het indicatielampje snel gaat knipperen.

Met het Airport configuratieprogramma (moet na de reset vanzelf opstarten, zoniet: programma's > hulpprogramma's) een nieuw netwerk aanmaken (netwerknaam en WPA2-persoonlijk wachtwoord).

Ter controle: In dit configuratieprogramma selecteer je het Airport icoon en bij "wijzig" moet onder de tab "netwerk" de optie "DHCP en NAT" geselecteerd zijn. Brugmodus mag NIET geselecteerd zijn.

Nu zou er een internetverbinding moeten zijn op de iMac via ethernet. (appelmenu > systeemvoorkeuren > netwerk: ethernet)

En een internetverbinding voor bijvoorbeeld een iPhone via WIFI. (Kies netwerk op de iPhone via instellingen)

Noot: Op de iMac mag WIFI uitgeschakeld zijn, omdat de iMac gewoon via de UTP kabel internet heeft.

Succes!

#48 29-06-2013 12:08

Deskman
Beheerder
@ the desk
Website

Het makkelijkste is het toch om gewoon de Ziggo-doos als DHCP te laten werken en de rest op de (in brugmodus draaiende) AirPort in te stellen.

Forum voettekst

MacMinds v 1.05 Powered by PunBB