MacMinds - great minds think different

Navigatie

Zoeken

Inloggegevens

Je bent niet ingelogd.

#1 24-06-2013 08:16

Grisolda
@ Leeuwarden
Website

Ongevraagd beletteringsvoorstel concurrent

Gewaardeerde mede MacMinders,

Ik zit met het volgende...

Ik heb onlangs een logo en huisstijl ontworpen voor een klant. Een kennis die door de crisis zonder werk kwam te zitten en voor zich zelf is begonnen. Geen ruim budget, de spaarpot moeten aanspreken, een vrouw en twee jonge kinderen. In het ondernemersplan amper budget begroot voor reclame (bij de intake aan huis keek het denkbeeldige zigeunerjongetje met traan me meewarig aan).

Ik ben hem tegemoet gekomen (een kennis/leuk project) en heb voor een zeer schappelijke prijs het één en ander neer kunnen zetten;

Briefpapier, visitekaartjes, enveloppen, digitaal Wordsjabloon, Facebookheader. Dit om mee te starten. Later, als er weer gespaard was zouden website en belettering voor een nog aan te schaffen bus aan de orde komen.

Tussentijds zijn hier werkkleding, stickers en (summiere) belettering van de privé auto bijgekomen.

Opeens bleek lease het sleutelwoord en de bedrijfsbus was in bestelling. Bij het leasebedrijf kreeg hij een tip voor een beletteraar.

Hij heeft mij gevraagd een offerte te maken voor het beletteren van de bus.
Nu blijkt dat hij ook een offerte gevraagd heeft bij dat getipte beletteringsbedrijf en wat mijn verbazing schetst is dat ik een kant en klaar ontwerp voorstel in mijn mail aantref. Bijgaande tekst "dit ontwerp vind ik wel aardig, nog wat kleine aanpassingen"...
Waarschijnlijk heeft mijn klant zijn Wordsjabloon doorgezonden aan de hand waarvan de beletteraar ijverig aan de slag is geweest.

Persoonlijk (ik ben een mens) stuit mij dit tegen de borst. Opeens zie ik een lijn die ik heb neergezet in een kant en klaar voorstel voorbijkomen zonder dat ik hiervoor mijn Mac heb opgestart.

Er kunnen natuurlijk een paar situaties zijn:

A. Hij heeft dit spontaan voorgeschoteld gekregen in de hoop dat ze de order binnenslepen.
B. Tijdens het gesprek met de beletteraar is geopperd om hem 'no strings attached' van een voorstel te voorzien.
C. Hij heeft zelf verzocht om met een offerte inclusief ontwerp te komen.

Ik heb mijn algemene voorwaarden meegezonden bij de eerste offerte (logo/huisstijl), maar op voorhand hebben we nooit over auteursrecht gesproken.

Ik heb er inmiddels al meer tekst aan besteed dan het me lief is. Aan jullie de vraag hoe jullie hier mee om zouden gaan?

#2 24-06-2013 13:57

Astrid van der Velde
@ Den Haag
Website

Re: Ongevraagd beletteringsvoorstel concurrent

Beste Grisolda,

Juist omdat deze klant ook een kennis van je is zou ik hem gewoon vragen wat er aan de hand is. Met de scenario's die je schetst in je achterhoofd.
Wellicht is hij zich helemaal niet bewust van deze slordige fout, en komt door jou vraag boven tafel hoe dit is gebeurd. Het kan sowieso geen kwaad als de algemene voorwaarden dan in het gesprek terloops langs komen.

Maar gewoon vragen en bespreekbaar maken dus, liefst telefonisch of live, om misverstanden te voorkomen.

succes!
grtz Astrid

Ik ben Videografe met een focus op educatieve projecten & theater gerelateerd video projecten (promo voor voorstellingen of als bewegend beeld in voorstellingen/VJ)
Tevens werk ik als werkplaatsbeheerder digitale media @ HKU
favorite software: Premiere, After Effects & Resolume (+ oude FCPstudio)

#3 24-06-2013 15:34

HSL
Beheerder
@ Amsterdam
Website

Het is altijd lastig als er weinig afspraken vastliggen. Grote kans dat hij het zo heeft gedaan met niets meer dan goede bedoelingen, het scheelt jou ook weer tijd en hij weet vast ook dat jij niet de hoofdprijs aan hem vraagt. Niet-vormgevers zullen niet altijd snappen dat zijn aanpak verkeerd overkomt bij jou, maar ik zou inderdaad precies zoals Astrid zegt eerst het gesprek aan gaan. Het liefst met een kop koffie of een biertje erbij. smile

#4 24-06-2013 15:44

Grisolda
@ Leeuwarden
Website

Beste Astrid en HSL,

Dank voor jullie reactie!
Ik zal ook zeker eerst eens polsen wat hier nu precies de gedachte bij is.
Mijn post op dit forum is eigenlijk om verschillende visies op een dergelijk scenario te krijgen van vakbroeders en zusters. Hoe zou je reageren als scenario A mocht blijken? En hoe bij B? etc.

En hoe kaart je iets aan als auteursrecht? Ik blijf dat verdomde lastig vinden. Sterker nog, ik snap een klant die in de veronderstelling is dat als hij betaald voor een logo dat hij er dan mee mag doen wat hij wenst ook wel weer (gevoelsmatig dan). Eigenlijk ben ik gewoon te schijterig om bij een intake dit hangijzer in het vuur te knallen, het gaat tenslotte meestal goed (ik kan altijd nog een struisvogelfarm beginnen). Wellicht omdat ik het persoonlijk ook een soort afknapper vind.

Hoe 'verkopen' jullie dit bij een intake? Alle tips en strategieën zijn welkom smile

Dank!

#5 24-06-2013 17:46

bartvdv
@ Aalst (België)
Website

Dat is een van de redenen waarom in nooit meer voor familie, vrienden en kennissen werk, tenzij ze de volle pot betalen en beseffen dat een zaak niet alleen draait op good will; en ik ben ook niet bang (meer) om die boodschap duidelijk over te brengen. En dan wordt het puur zakelijk.

Maar verder heeft jouw kennis natuurlijk het recht om op basis van jouw huisstijl de belettering elders uit te laten voeren. Je kan je klant niet gijzelen omdat jij een logo/huisstijl hebt ontworpen. De tijd dat je een bedrag kon innen louter en alleen omdat het logo gereproduceerd werd op een of andere nieuwe drager zonder jouw tussenkomst ligt al lang achter ons. Het enige waar je kan op hameren is dat er aan het logo zelf niet geraakt mag worden zonder jouw toestemming: vormveranderingen, kleurwijzigingen, enz.

#6 27-06-2013 22:41

Grisolda
@ Leeuwarden
Website

Overleg gehad met de klant. smile

Al met al een storm in een glas water. De klant wil het ontwerp en plakwerk gescheiden houden. Hij heeft wel bestanden uit voorstelronde doorgestuurd zodat ze daar even mee konden stoeien (dit heb ik weer vernomen na overleg met de stickerman. Klant beweert zelf dat ze dat van het visitekaartje hebben of zo...). Beetje lullige manier van handelen, maar ach klant is koning.

Ik ben geloof ik aan vakantie toe whistling

Thanks!

Forum voettekst

MacMinds v 1.05 Powered by PunBB