MacMinds - great minds think different

Navigatie

Zoeken

Inloggegevens

Je bent niet ingelogd.

#1 05-11-2008 13:18

fotograaf
@ België
Website

Rechten vrijgeven aan klant !

Goeie middag,

Ik moet aanstaande vrijdagnacht een shoot doen in Brussel van een Canadees zanger?
De platenfirma (de klant) vraagt nadrukkelijk dat ik een document zou bij hebben waarbij ik verklaar afstand te doen van de rechten op de beelden.
Heeft er daar iemand een voorbeeld van, en hoe zit het met mijn copyright ?

Alvast bedankt,

Johny

#2 05-11-2008 13:51

bartvdv
@ Aalst (België)
Website

Re: Rechten vrijgeven aan klant !

Je rechten overdragen wil zeggen dat de klant met jouw foto's kan doen wat ze willen zonder jouw toestemming te vragen noch enige vergoeding verschuldigd te zijn. Met andere woorden je draagt het copyright over aan hen. Zij worden de enige eigenaar en moeten zelfs jouw naam niet meer vermelden. Het is alsof jij nooit de foto hebt gemaakt.

#3 05-11-2008 13:52

luclodder
Pro
@ Heerlen
Website

Als je de rechten vrijgeeft geef je in principe je copyright op. Dan hebben zij alle rechten. Niks mis mee hoor. Laat ze er dan alleen goed voor betalen.

[ o ] luclodder fotografie
www.luclodder.com |
flickr | twitter/luclodder | weblog

#4 05-11-2008 14:13

Freek.
Ex-Crew
@ Overasselt
Website

luclodder schreef:

Niks mis mee hoor. Laat ze er dan alleen goed voor betalen.

Precies, komt wel vaker voor. Je verkoopt je beeld rechtenvrij aan je opdrachtgever. En daar hangt een ander prijskaartje aan.

Yeo, i know
[nevermind]

#5 05-11-2008 14:32

Deskman
Beheerder
@ the desk
Website

Toevallig net een boekje van de BNO zitten lezen waarin dat uitgelegd wordt.

Het moet in ieder geval schriftelijk gebeuren. Lees hier verder en bij de Fotografenfederatie.

Overdracht betekent wel dat jij dan voor het gebruik van die foto ook toestemming moet vragen. Dus zet de foto niet op je site of portfolio...

Overigens is er ook nog 'persoonlijkheidsrecht' dat niet wordt overgedragen. Dat kan betekenen dat je werk niet dusdanig gebruikt mag worden dat je er schade van ondervindt. Het is alleen altijd aan de rechter om dit uit te maken.

Laatst bewerkt door deskman (05-11-2008 14:41)

#6 05-11-2008 14:54

Wim Wenner
Pro

Misschien biedt deze lijst ook houvast.

http://www.richtprijzen.org/1/1.html

#7 05-11-2008 15:23

Freek.
Ex-Crew
@ Overasselt
Website

...en dan nog even checken of de Belgische regelgeving vergelijkbaar is wink

Yeo, i know
[nevermind]

#8 05-11-2008 21:19

Ralph
Website

Wim Wenner schreef:

Misschien biedt deze lijst ook houvast.

http://www.richtprijzen.org/1/1.html

Hier staat alleen een richtprijs voor het onbeperkt gebruik (alle middelen) voor 1 jaar
te weten €5685.
Indien de klant echt het beeld helemaal en voor altijd wilt (af)kopen gelden heel andere tarieven.
Bij ons agentschap varieert dit tussen de 10.000 en 30.000 euro.
De fotograaf beslist en kijkt o.a wat heeft beeld tot nu toe opgebracht en wat is de verwachting
van wat het nog kan gaan opbrengen.

See the silence

#9 06-11-2008 10:17

rudi
Pro
Website

Ik vind het sowieso erg verdacht als een klant dat wil, en zo me zeker 10 keer bedenken.

(voor hetzelfde geld zie je je foto's overal terug als placemats of deurposter, zonder dat je er iets over te zeggen hebt, en zonder dat je in de winst deelt)

#10 06-11-2008 10:37

MacBeer
Ex-Crew
@ Limbabwe

Welke rechten wil de klant hebben, de auteursrechten of de gebruikersrechten? Ik kan mij heel goed voorstellen dat er bedrijven zijn die een beeld 'vrij' willen gebruiken. Daarmee voorkomen ze dat ze voor ieder wissewasje contact op moeten nemen met de auteur van het beeld die toestemming moet verlenen en een prijs moet gaan bepalen. Dat is een gedoe. Dus kan je als auteur besluiten om een beeld te laten afkopen. Een zogenaamde 'buy-out' dus.
Als je dit doet dan mag een klant dit beeld vrij gebruiken. Uiteraard is de afkoopsom van zo'n beeld vele malen groter als de som voor eenmalig gebruik. Bij verkoop van de gebruikersrechten behoud je gewoon je auteursrechten. Je mag dit beeld gewoon gebruiken voor je eigen promotieactiviteiten etc. Het beeld is niet van de klant en die mag dit beeld ook niet doorverkopen.

Je auteursrechten afstaan daar stel ik ook vraagtekens bij. Vaak zeggen klanten dat ze 'alle rechten' van het beeld willen terwijl ze eigenlijk gewoon dit beeld vrij willen gebruiken zonder gedoe. De klant heeft dus genoeg aan een afkoop van de gebruikersrechten. Dit is vrij complexe materie en als auteur van beeldmateriaal moet je hiervan op de hoogte zijn.
In principe heeft alles zo zijn prijs. Afkopen van gebruikersrechten is echt een heel normale gang van zaken.

Computers are to design as microwaves are to cooking. Milton Glaser

#11 06-11-2008 12:01

fotograaf
@ België
Website

Bedankt voor de erg nuttige informatie allemaal smile

Ik heb begrepen dat ze de gebruikersrechten willen !
Als ze daar ook meer zullen voor betalen.....?

Johny

#12 06-11-2008 12:05

MacBeer
Ex-Crew
@ Limbabwe

Lijkt me niet meer dan logisch dat ze beseffen dat aan een dergelijke licentie een ander prijskaartje hangt. Normaal gesproken maak je een prijs voor eenmalig gebruik. Ze betalen voor het gebruik en zijn niet eigenaar van het beeld.

Computers are to design as microwaves are to cooking. Milton Glaser

#13 06-11-2008 13:40

Freek.
Ex-Crew
@ Overasselt
Website

Waarbij overigens ook veel verschil zit tussen soort opdrachten en opdrachtgevers. Als ik voor een klant een set (bv interieur met producten etc) in de studio fotografeer, dan is dat beeld per definitie exclusief voor die klant en kunnen en mogen ze er zo veel en zo vaak mee doen wat ze willen.
Maak ik een portret of foodopname voor een uiteverij dan is dat normaal gesproken op basis van 1 publicatie. Herplaatsen is dan herbetalen wink

Yeo, i know
[nevermind]

#14 07-06-2013 15:03

fotograaf
@ België
Website

Dit is dus hier het probleem... hij wil dat ik een document aflever waarin staat dat de beelden rechtenvrij aan hem gegeven worden... doe ik dit niet, dan kan ik het schudden, in ieder geval,  hij wil daar geen Euro voor betalen... Hij zegt dat andere fotografen die voor hem werken daar geen probleem van maken ??
Veel geld zal ik er niet door verliezen, want ik krijg hooguit 250 euro voor een shoot ( die duurt altijd een uur of 10, meerdere modellen, het is een wereldvermaarde Belgische kapper) maar het is wel een serieuze referentie uiteraard...
Hij wil die beelden kunnen gebruiken voor internet, publicaties in tijdschriften, als projectie op shows, zo een dingen, persoonlijk promotiemateriaal dus.
Als er posters of zo van gemaakt worden dient dat afzonderlijk bekeken te worden.
Dus welk soort recht ik hem moet geven weet ik niet juist ???

Nu heeft ie alleen nog maar mijn factuur, dus ik ken het nog even bekijken, en nu pas valt het me op dat op zijn site, nooit het copyright vermeld staat...

Oh en moest je  u afvragen wie mijn klant is : http://www.deridderint.com

#15 07-06-2013 17:35

MacMickey
Pro
@ Corusant
Website

M.a.w. even omrekenen is dat €25,- per uur. Mijn eerste reactie? Wat een krentenkakker is die kapper. Als wereldberoemde kapper wel de beste beelden willen hebben (dat verkoopt immmers nog meer) maar daar dan maar zo weinig voor overhebben? Ik zou nog goed een keer nadenken. Een referentie is leuk maar je boterham moet ook beleg hebben. In ieder geval naamsvermelding is ook wat meer waard.

#16 07-06-2013 20:11

HSL
Beheerder
@ Amsterdam
Website

Freek. schreef:

Waarbij overigens ook veel verschil zit tussen soort opdrachten en opdrachtgevers. Als ik voor een klant een set (bv interieur met producten etc) in de studio fotografeer, dan is dat beeld per definitie exclusief voor die klant en kunnen en mogen ze er zo veel en zo vaak mee doen wat ze willen.

Dat is ook niet altijd zo, bij mijn vorige baan hadden we een aantal huisstijl foto's laten maken, daar mochten we niet zomaar alles mee, sterker, we mochten ze zelf nieteens croppen naar een ander formaat omdat dat beter op de website uit zou komen. En die fotografen rekenden bedragen van minstens 6 getallen (ja, dat is zonder de getallen achter de komma) voor de hele serie.

Voor €25 euro per uur moet je je serieus afvragen of je die klant wel als klant wil hebben.

#17 08-06-2013 21:38

mekkie
Pro
@ amsterdam
Website

250 euri voor 10 uur werk....goeie Poolse klussers verdienen tegenwoordig al meer.

#18 14-06-2013 08:33

luclodder
Pro
@ Heerlen
Website

250 euro voor 10 uur werk en rechtenvrij aanleveren?

Je moet die man een telefoonnr geven van een amateur en zeggen dat ie jouw kostbare tijd niet moet opsnoepen.

[ o ] luclodder fotografie
www.luclodder.com |
flickr | twitter/luclodder | weblog

#19 14-06-2013 09:28

Deskman
Beheerder
@ the desk
Website

Zoonlief heeft net twee dagen steigers afgebroken voor € 15,- per uur...

http://shouldiworkforfree.com

#20 14-06-2013 21:37

unSOUND
Ex-Crew
@ Sliedrecht
Website

Als je deze 2 quotes achter elkaar zet:

fotograaf schreef:

...het is een wereldvermaarde Belgische kapper)...
...het is wel een serieuze referentie uiteraard...

bartvdv schreef:

Zij worden de enige eigenaar en moeten zelfs jouw naam niet meer vermelden. Het is alsof jij nooit de foto hebt gemaakt.

Waarom moeilijk doen als het lastig kan ?

#21 15-06-2013 20:37

trabant
@ Luilekkerland

Dus als ik in Brugge ben kan ik mij daar voor 25,- per uur laten knippen?

Positief bezien zijn selfiesticks ook goede bliksemafleiders… 

#22 18-06-2013 17:11

fotograaf
@ België
Website

Ga der een blogpost aan wijden... we moete de discussie hieromtrent maar eens deftig opstarten, want het is ook bij mijn collega's kommer en kwel hier in dit leuke land...
http://www.jeeweepix.be/billijke-verlon … fotograaf/

En kijk, dit is het soort beelden dat die klant van mij ontvangt, maar geen vrijgave, dat heb ik hier geleerd
( heb ondertussen reeds een vijftal keer van achtergrond moeten veranderen...)

http://users.telenet.be/willemyns/DeRidder_058.jpg

Laatst bewerkt door fotograaf (18-06-2013 17:12)

Forum voettekst

MacMinds v 1.05 Powered by PunBB