MacMinds - great minds think different

Navigatie

Zoeken

Inloggegevens

Je bent niet ingelogd.

#1 03-02-2013 11:51

Rubio
@ Wijk bij Duurstede

Default wallpapers OS x

Beste professionals,

In heel Nederland hebben wij op diverse locaties Mac mini's draaien in een retailomgeving. Sinds vorig jaar hebben wij onze eigen wallpapers geïnstalleerd en in het begin werkte dat prima.

Sinds dit jaar verschijnt plotseling weer de default wallpaper van OS x (Galaxy.jpg of Andromeda Galaxy.jpg). Elke keer selecteerde ik weer onze eigen wallpaper. Nadat ik voor de 5e keer weer onze wallpaper selecteerde vermoede ik toch dat de reden van het terugkeren van de default wallpaper dieper in het systeem lag en ben ik gaan testen met de volgende oplossing: onze wallpaper heb ik de naam Galaxy.jpg gegeven en in de map /library/desktop pictures geplaats (en daarmee het origineel overschreven).

Om het maar direct goed aan te pakken heb ik zo'n 25 wallpapers gemaakt en deze allemaal hernoemd naar de file names van Apple (Antelope Canyon.jpg, Bahamas Aerial.jpg, Beach.jpg ... ... (10.8.2)) en deze vervolgens gezet op 'Wijzig afbeelding elke 5 seconden'.

Het hernoemen van de afbeeldingen leek mij de ultieme oplossing, echter je voelt hem al aankomen....: afgelopen week blijkt er op 1 van de Mac mini's toch weer vrolijk die Galaxy.jpg te staan. HELP!

Hoe kan dit? Waar haalt OS x zijn data nog meer vandaan als het om wallpapers gaat? Ik heb immers alle originele bestanden overschreven. Ik kan de haren wel uit m'n hoofd trekken....!

Iemand een idee?

Alvast dank voor het meedenken!

#2 03-02-2013 12:41

MacBeer
Ex-Crew
@ Limbabwe

Re: Default wallpapers OS x

Ik zou het volgende bestand deleten: ~/Library/Preferences/com.apple.desktop.plist
Daarna opnieuw het bureaublad instellen. Als het goed is blijft jouw keuze nu staan.

Computers are to design as microwaves are to cooking. Milton Glaser

#3 03-02-2013 14:51

Rubio
@ Wijk bij Duurstede

Hi MacBeer,

Dank voor je snelle reply!

De file kan ik niet vinden (zowel 10.8.2 als 10.7.5) doe ik iets verkeerd? Is het een verborgen file?

En zodra ik de file vind (en delete) ga ik daarna m'n eigen bestanden verplaatsen naar /library/desktop pictures?

Thnx!

Laatst bewerkt door Rubio (03-02-2013 14:52)

#4 03-02-2013 15:24

Rubio
@ Wijk bij Duurstede

Update: ondertussen heb ik de file gevonden! Ik zocht eerst in de algemene library, maar moest uiteraard in m'n eigen user library zoeken.

Blijft de 2e vraag nog open staan: welke volgorde hanteer ik?

#5 03-02-2013 18:58

Deskman
Beheerder
@ the desk
Website

Hoe beheer je die machines? Op afstand?

Je kunt in de voorkeuren van de users gewoon een mapje toevoegen aan de lijst met bestanden waar de desktop wallpaper uit gekozen kan worden. Ik heb de afgelopen 30 jaar nog nooit een spontaan wisselende wallpaper gehad...

Ik heb dan ook het idee dat het met het beheer van de clients of de rechten van de clients te maken heeft - al weet ik ook niet direct wat.

#6 03-02-2013 19:08

trabant
@ Luilekkerland

Rubio schreef:

Update: ondertussen heb ik de file gevonden! Ik zocht eerst in de algemene library, maar moest uiteraard in m'n eigen user library zoeken.

Kan dat in 10.7 en 10.8 dan zomaar, zonder trucjes? De userlibrary is er standaard verborgen.

Positief bezien zijn selfiesticks ook goede bliksemafleiders… 

#7 03-02-2013 19:35

Rubio
@ Wijk bij Duurstede

Finder > Ga > alt indrukken (je ziet dan Bibliotheek verschijnen, laat je alt los verdwijnt de Bibliotheek weer)

#8 03-02-2013 19:46

Rubio
@ Wijk bij Duurstede

Deskman schreef:

Hoe beheer je die machines? Op afstand?

Je kunt in de voorkeuren van de users gewoon een mapje toevoegen aan de lijst met bestanden waar de desktop wallpaper uit gekozen kan worden. Ik heb de afgelopen 30 jaar nog nooit een spontaan wisselende wallpaper gehad...

Ik heb dan ook het idee dat het met het beheer van de clients of de rechten van de clients te maken heeft - al weet ik ook niet direct wat.

Nee, ik beheer ze niet op afstand.

Je kan inderdaad een map toevoegen, dat is bekend. Op een of andere manier kwam dan toch steeds weer de standaard wallpaper terug.

Ondertussen heb ik in het land Parental Control ingesteld (onder een nieuw aangemaakte user, zijnde geen beheerder) waardoor er niet meer met instellingen geknoeid kan worden.

ik hoop echt dat het verwijderen van de file com.apple.desktop.plist een oplossing gaat opleveren. Al weet ik nu nog niet goed of ik eerst deze file moet verwijderen en dan pas m'n eigen wallpapers in de map /library/desktop pictures moet plaatsen of dat ik de files eerst moet plaatsen en daarna de plist file moet deleten. MacBeer?

Hoe moet ik het beheer van de clients precies zien, of bedoel je daarmee de aangemaakte users?

#9 03-02-2013 20:14

Deskman
Beheerder
@ the desk
Website

Ik weet niet precies wat je nu verwacht. Het om de 5 minuten wisselen van wallpapers is een zinloze actie. Maar een nieuwe gebruiker krijgt altijd de standaard wallpaper te zien. Bij gastgebruikers wordt volgens mij ook alles weer gewist en in de originele staat terug gezet.

In de plist zitten voorkeuren opgeslagen. Als je de plist verwijderd hebt zul je dus weer (hoe dan ook) de standaard settings terug hebben. Dat zou zin hebben als je .plist file corrupt is geraakt. Dat kan natuurlijk maar de kans is niet zo heel groot bij al die machines.

Gokje: kan je achtergrondplaatje niet wat gammel zijn? Als dat bestand niet lekker inleest dan zal OS X zelf weer terugvallen op zijn vertrouwde wallpaper. Maak eens een heel nieuw en fris wallpaperbestand aan in de juiste maat en format en stel dat op de gebruikelijke wijze in. Gewoon in je foto-map en niet begraven in de bibliotheek. En zie dan of het nog eens mis gaat.

(je fotobestand is namelijk de enige gemeenschappelijke factor op al die machines, is mijn redenering)

#10 03-02-2013 20:31

Rubio
@ Wijk bij Duurstede

Verwachting: het niet meer laten terugkeren van de default wallpapers.

Het wisselen van de wallpapers om de 5 seconden heeft wel degelijk een doel: ze tonen de line up van onze producten.

De plist ga ik dan verwijderen en dan maar hopen dat de originele files niet meer terugkeren, we gaan het zien!

Onze eigen wallpapers zijn opgemaakt in dezelfde resolutie, extensie e.d. als de default wallpapers, daar zou dus niets mis mee moeten zijn. Inderdaad kan ik nog steeds proberen om het op de 'officiële' manier te doen, al verwacht ik dan weer een identieke situatie zoals ik in m'n 1e post omschrijf.

Thnx voor het meedenken allemaal, ik ben toch weer een stapje verder gekomen. Zodra meer nieuws post ik de ontwikkelingen!

#11 03-02-2013 22:39

Deskman
Beheerder
@ the desk
Website

Ik dacht dat je steeds hetzelfde beeld liet repeteren...

#12 03-02-2013 23:03

Rubio
@ Wijk bij Duurstede

Toegegeven: dat had ik inderdaad duidelijker kunnen omschrijven. Toen ik m'n eigen tekst teruglas zag ik pas dat je het ook op jouw manier kon lezen! whistling

Het zijn dus inderdaad verschillende wallpapers qua design.

Forum voettekst

MacMinds v 1.05 Powered by PunBB