MacMinds - great minds think different

Navigatie

Zoeken

Inloggegevens

Je bent niet ingelogd.

#1 21-01-2013 11:43

Sjaakman

Adobe ID CS2 draaien op nieuwe macs - virtueel of OS downgraden?

Ik wil op nieuwe Macs (Mini en iMac OS X 10.8.x) zowel Adobe InDesign CS2 als CS4 kunnen draaien. CS2 omdat we een oud advertentiepakket hebben welke alleen met CS2 overweg kan. Het advertentiepakket upgraden is geen optie. Momenteel werken we nog op PowerPC's, maar deze worden dus eindelijk geupgrade. smile

Iemand een idee welke opties ik heb om dit goed werkend te krijgen?
Zelf denk ik aan:

- een virtuele PowerPC aanmaken in bijvoorbeeld VirtualBox met een oudere versie van OS X daarop.

- Is het OS downgraden op de nieuwe mac zelf een optie? Bijvoorbeeld terug naar OS X 10.5.x, of heeft dit meer nadelige gevolgen voor de nieuwe hardware?

Het enige wat CS2 hoeft te doen is een als(advertentie)-bestand importeren en dit als indd-bestand weg te schrijven, de rest gebeurt dan in CS4.

De oude PowerPC laten staan voor deze handeling is natuurlijk ook een optie, maar het zou makkelijker zijn wanneer alles op 1 systeem staat.

Laatst bewerkt door Sjaakman (21-01-2013 11:45)

#2 21-01-2013 12:35

unSOUND
Ex-Crew
@ Sliedrecht
Website

Re: Adobe ID CS2 draaien op nieuwe macs - virtueel of OS downgraden?

Nieuwe hardware kan geen oude versie van OS X draaien. De huidige line-up sowieso niet. De Mac mini's van 2011 kon je nog via een omweg voorzien van 10.6.8, waarin Rosetta nog aanwezig is.

Via VirtualBox ( gratis ) kun je virtueel een oude versie van OS X draaien...

https://www.virtualbox.org/

Waarom moeilijk doen als het lastig kan ?

#3 21-01-2013 16:15

MacMickey
Pro
@ Corusant
Website

Om je nog "blijer" te maken er zijn ook een behoorlijk aantal bugs/crashes van CS4 op 10.7/10.8 bv PS CS4 die schijnt nogal eens te crashen als je lagen versleept. Oplossing

Ook een leuke:
Photoshop CS4. CS5, CS6: Cursor disappears on Mountain Lion (MacOS 10.cool with AMD/ATI GPUs
leesvoer
Schijnt bug te zijn die Apple moet fixen. Ik draai CS4/5/5.5/6 op 10.6 en 10.7 geen last van.

Waarom niet 1 machine PPC laten staan voor CS2 en de nw inrichten met CS6? Ja ik weet het, goedkoop is anders maar je laat nu veel liggen (mogelijkheden van je machine/software).

Laatst bewerkt door MacMickey (21-01-2013 16:21)

#4 22-01-2013 13:34

Sjaakman

Nou nou, daar word ik niet vrolijk van MacMickey en unSOUND... crying

Ik had wel verwacht dat ik tot OS X 10.6 terug zou kunnen gaan op een nieuwe Mac.

CS6 gaan we niet aanschaffen, dat ze maar omvallen met hun nieuwe upgrade beleid... ik zal je eerlijk zeggen dat de oude pakketten nog prima voldoen voor onze werkzaamheden, het is puur dat mijn PowerPC veel te traag is en ik iets snellers moet hebben. Misschien toch maar eens kijken naar een tweedehands Mac.

Ik moet ook zeggen dat ik steeds meer naar een Windows werkstation neig. Apple is niet meer wat het ooit geweest is... ook nog eens belachelijk duur wanneer je kijkt wat voor (achterhaalde) hardware erin zit. Mij interesseert het niet hoe plat of klein het station is, als het maar werkt.

Maar ik dwaal een beetje af... tongue

Moet ik concluderen dat ik verplicht ben OS X 10.8.x te gebruiken op mijn nieuwe Mac in combinatie met een dik betaalde CS6 omdat het anders niet 100% functioneert? (en zelf CS6 nu nog niet 100% werkt)

Laatst bewerkt door Sjaakman (22-01-2013 13:39)

#5 22-01-2013 15:53

trabant
@ Luilekkerland

Nee, je moet van Apple meehollen, in hùn richting en in hùn tempo. Dat je nog een leven naast computers hebt of wel eens iets anders met je geld wilt doen dan elk jaar een nieuwe computer kopen; daar heeft Apple lak aan.
Mogelijk dat je hier nog wat mee kunt: Snow Leopard op een Mini 2011 zetten

En anders wordt het toch op jacht naar een oudere Mac Pro of een Hackintosh.

Positief bezien zijn selfiesticks ook goede bliksemafleiders… 

#6 22-01-2013 19:02

Pieterr
@ Eindhoven

InDesign CS4 werkt toch op (Mountain) Lion? Waarom zou je CS6 moeten aanschaffen?

#7 22-01-2013 19:44

MacMickey
Pro
@ Corusant
Website

CS4 wel CS2 niet meer. Ontbreken van PPC code.
@Sjaak je hoeft van mij geen CS6 te kopen hoor. En dat upgrade beleid is niet veranderd sinds CS (1). Elke 18-22 mnd komt er een nw versie uit. Of je upgrade of niet moet je zelf weten.
De bugs en crashen van CS4 op hogere systemen heeft simpelweg met de structuur van het OS te maken icm "oude" software.

Het niet kunnen downgraden van OS X heeft niets met Adobe te maken. Dus als je een Windows bak koopt ben je daar vanaf maar zit je dus nog steeds met Adobe spul. Sterker nog dan zal je nw software aan MOETEN schaffen want zeer waarschijnlijk heb je geen Windows licenties voor CS4. Daar heb je dan met Creative Cloud in ieder geval geen last van.

#8 22-01-2013 19:53

Pieterr
@ Eindhoven

MacMickey schreef:

Waarom niet 1 machine PPC laten staan voor CS2 en de nw inrichten met CS4?

+1

#9 22-01-2013 23:12

Martiniman
@ Tikibad

Heb je die nieuwe Macs al? Overweeg anders één 2011 Mini. Of koop een 2009 of 2010 modelletje erbij, die zijn geleverd met Snow.

#10 22-01-2013 23:18

Deskman
Beheerder
@ the desk
Website

Wat een merkwaardige redeneringen weer allemaal.

Nadeel van heeeel lang met je spullen doen is dat er op een gegeven moment een kloof ontstaat die niet meer te overbruggen is.

Maar op het ene moment is je Mac te traag om er nog wat mee te kunnen doen en op het andere moment moet een nieuwe Mac wel heel oude software kunnen draaien. Dus wat is het probleem?

Apple hardware is helemaal niet vreselijk verouderd. Wie maakt je dat wijs? De nieuwe iMac en Mini zijn uiterst modern en snel. Alleen de MacPro loopt een beetje achter de feiten aan te hobbelen maar dat heeft veel met Intel's Xeon processors te maken. Maar daar staat tegenover dat een nieuwe MacPro nog steeds een beest van een machine is die op diverse fronten door geen enkele nieuwere Mac in te halen is en op andere fronten amper onderdoet voor nieuwere machines.

CS4 is uit 2008 en vanaf 2006 was de software intel / PPC Beetje apart om dan te gaan klagen over het upgradebeleid. Idem dat van Apple als je nu nog met een PPC werkt. Lijkt meer op een potje huilen met de wolven in het bos.

De dikbetaalde CS6 werkt hier uit de kunst, geen enkel probleem mee. Ook geen verdwijnende cursors. Al moet ik toegeven dat Mountain Lion niet het mooiste is wat Apple ooit gemaakt heeft... Ik heb dan ook meer zorgen over de kwaliteit van het OS voor pro-gebruik dan de hardware waar het op draait.

@Trabant: je hoeft van Apple helemaal niets. Als je snelle hardware wil hebben moet je ook snelle software er bij kopen en andersom. En dat er op enig moment niet meer aan een combinatie van beiden te komen is als je dat 6 tot 8 jaar niet hebt gedaan dan ligt er nog een hele tweedehands markt voor je open.

Duikel een MacPro 2008 op en je kunt jaren voor- en achteruit.

Het idee dat je op den duur bij een Windowsmachine een beter vooruitzicht hebt op compatibiliteit is een grove overschatting van de firma uit Redmond.

Forum voettekst

MacMinds v 1.05 Powered by PunBB