MacMinds - great minds think different

Navigatie

Zoeken

Inloggegevens

Je bent niet ingelogd.

#1 28-08-2012 12:22

was frans
Pro
Website

Tips voor Back-up software

Hallo! Voor onze back-up ben ik op zoek naar advies smile
Op het moment gebruik ik retrospect, versie 6 (oud) prima software, mis een paar kleine dingen zoals het kunnen mailen van meldingen als er iets niet goed gaat. Verder voldoet retrospect perfect. Op het moment maak ik in het weekend (vanwege de hoeveelheid data) een schone back up. Vervolgens wordt ma t/m do een normale back up gemaakt, alle nieuwe en aangepaste zaken worden dan opgeslagen. Op vrijdag wordt er een nieuwe set gepakt en begint het opnieuw. Ik werk met twee sets en kan op die manier minimaal een week en max twee weken terug in de tijd per dag. Belangrijk is dus dat dit met eventuele andere software ook kan.

Zijn er mensen die ervaring hebben met de nieuwe versie van retrospect (9), ik hoor namelijk wisselende verhalen. Zijn er mensen die ervaring hebben met presstore? Klinkt namelijk ook als een goed systeem, nadeel lijkt me alleen het werken met een licentie op basis van de hoeveelheid data die je wil back-uppen.
Zijn er nog tips voor eventuele andere software die dezelfde dingen kan als o.a. retrospect?

bedankt!

nieuw > happy-pixels  |  zusjezusje

#2 28-08-2012 21:44

Martiniman
@ Tikibad

Re: Tips voor Back-up software

Dus retrospect maakt steeds een complete backup, en dan moet je dus nadenken over eventuele oude files?
Ik laat Synkron mijn 3 schijven synchroniseren, 1 hangt extern als werkschijf aan computer 1, en is backupschijf 1, de ander is vaste backupschijf 2, en de 3e is ingebouwd als werkschijf in computer 2. Synkron houdt alle schijven synchroon, maakt niet uit op welke ik als laatste een bestand wijzig, en er wordt een backup gemaakt van gewiste bestanden door een conflict (bijvoorbeeld 2 bestanden met dezelfde naam, maar verschillende bewerkingsdata).
Eind van iedere dag draai ik een synchronisatie, en mocht er per ongeluk een oude file die toch handig was verdwijnen, dan zie je die snel terug in de backupbak van Synkron (gewone map die ook in de Finder te bladeren is).
Werkt zelfs tussen Windows/Mac/Linux.

#3 29-08-2012 08:35

macpro
Pro
@ 3e byte rechts
Website

Ik gebruik Retrospect 9 en ben er zeer tevreden over. Het is een prima back-up programma en is uitgebreid te configureren naar je eigen wensen. Versie 8 was een probleem versie, maar in 9 hebben ze de zaken weer voor elkaar. Alhoewel er ook daar nog steeds wat bugjes in zitten. Maar daar lees je op het Retrospect forum meer over.
Retrospect 9 stuurt netjes mails als een back-up klaar is of fout is gelopen.

Als je trouwens voldoende schijfruimte hebt op je back-up schijven hoef je niet persé elke week een nieuwe full back-up te maken. Ik maak om de 12 weken een nieuwe full back-up en in de tussentijd werk ik die bij met incremental back-ups. In combinatie met 3 back-up schijven die wekelijks rouleren kan ik dus nog langer terug in de tijd als het moet.

@Martiniman: je hoeft bij Retrospect absoluut niet na te denken over eventuele oude files. Dat regelt die helemaal zelf voor je. Met als grote voordeel dat je dus terug in de tijd kunt. Vergelijkbaar met TimeMachine.
En dat is een optie die jij absoluut niet hebt met jouw synchronisatie. Daar kun je alleen maar terug naar de meeste actuele versie en that's it.

"I tawt I taw a puddy tat!" Tweety

#4 29-08-2012 10:31

Merkava
@ Vught

Ik maak zelf gebruik van ChronoSync om mappen te synchroniseren en te back-uppen.

De waarheid verzin je niet.

#5 29-08-2012 17:26

was frans
Pro
Website

bedankt voor de reacties, ben nu net de trial van retrospect 9 aan het installeren om te testen.
En dat per twee weken opnieuw beginnen is vanwege een gebrek aan ruimte, er wordt hier teveel data gegenereerd en dat wordt alleen maar meer smile

Maar zolang ik een week tot twee weken terug kan is het prima!

Het voordeel van retrospect is juist dat je per dag terug kunt naar je bestanden, dus als een bestand vijf dagen lang elke dag bewerkt wordt kun je alle versies netjes terug halen.

Ik zal ook even gaan kijken naar chronosync.

Alleen syncen is te weinig, heb het al te vaak gehad dat iemand iets op mysterieuze laat verdwijnen maar daar pas na twee dagen achter komt, met alleen een eenmalige sync zou dat bestand na een dag op de back up verdwijnen

#6 29-08-2012 18:24

macpro
Pro
@ 3e byte rechts
Website

Dat bedoel ik dus.

Maar om hoeveel TB gaat het? Want een externe schijf kost tegenwoordig geen drol meer.

Zelf heb ik twee van die USB SATA docks aan de mini hangen. Daar stop ik losse harde schijven in van 1 TB en 2 TB. Dat geeft me dus 3 TB aan backup capaciteit voor de week en dat is bij ons (nog) voldoende om het een maandje of 3 vol te houden.

"I tawt I taw a puddy tat!" Tweety

#7 29-08-2012 22:34

Martiniman
@ Tikibad

Dat ligt er dus maar aan hoe je een sync instelt. Synkron kan alle bestanden die verdwijnen bewaren (is trouwens standaardinstelling, dus in dombomodus kun je al niet veel fout doen).
Vervolgens geef je aan hoeveel oude meuk je wilt bewaren: de backups van X aantal sync-acties, na zoveel weken, tot zoveel Gb... Altijd alles na blunders nog terug kunnen vinden in de backups. Bijvoorbeeld dat ik dacht met een bestand verder te zijn dan beide files lieten zien. Was dus een oudere die verder was gewist en vervangen door een nieuwere die minder ver was.
Maar de verwijderde staat dan keurig in de backup-map.

#8 30-08-2012 10:21

was frans
Pro
Website

dat scheelt wel dan dat er een Dombo modus op zit, die heb ik hier wel nodig namelijk, gelukkig niet vaak maar het gebeurd nog wel eens. De hoeveelheid data is rond de 4TB, maar meer dan 2 weken terug is niet nodig in ons geval, heb gisteren en vandaag retrospect 9 getest en die loopt als de brandweer, totale nieuwe interface, even wennen maar werkt prima. Nadeel wel is dat je te makkelijk zonder bevestiging je scripts kunt aanpassen, in de oude versie moest je aanpassingen altijd nog bewaren. Verder erg prettig dat je via de mail nu op de hoogte kan worden gehouden.

Forum voettekst

MacMinds v 1.05 Powered by PunBB