MacMinds - great minds think different

Navigatie

Zoeken

Inloggegevens

Je bent niet ingelogd.

#1 20-06-2011 10:16

Albertus
@ Dokkum

Probleem met het branden van cd's

Beste MacMinders,

Wanneer een nieuwe software-titel van mij zover is dat er een master van kan worden gebrand, deed ik dat onder OSX. Dit leverde geen problemen op.
Nu ik echter van de definitieve uitgave een schijfkopie wil maken en die als image wil gebruiken i.p.v. de echte cd doet zich een probleem voor.
Deze image wordt niet herkend onder Windows XP in Virtual Box maar weer wel onder Windows (XP, Vista, W7) in Parallels. (Ik heb de master gebrand via Finder en ook via Schijfhulpprogramma).

Nu heb ik in schijfhulpprogramma het volgende gevonden. De inhoud van de schijf wordt in de linkerkolom weergegeven als PIONEER DVD-RW DVRTS08/sessie 1/SLIMBD78 (waarbij sessie 1 grijs wordt weergegeven en de laatste aanduiding de naam is van de cd).
Ter controle heb ik de master ook gebrand in Windows 7 onder Parallels. Als ik de inhoud daarvan in Schijfhulpprogramma bekijk, zie ik dat /sessie 1/ ontbreekt. Maak ik hiervan een schijfkopie, dan wordt deze wel door Virtual Box herkend.
Zo te zien voegt OSX om de een of andere reden /sessie 1/ toe. Is er een manier om dit te voorkomen, zodat ik mijn schijven gewoon onder OSX kan branden?

#2 12-04-2012 09:08

Albertus
@ Dokkum

Re: Probleem met het branden van cd's

Er zijn vorig jaar geen reacties gegeven op bovenstaande vraag.

Daarom probeer ik het nog een keer, en wel met een reden.
Hierboven omschrijf ik dat ik masters brand onder OSX.

Nu krijgen we de laatste tijd (half jaar?) met enige regelmaat 'klachten' van gebruikers die melden dat de cd (de geperste versie) onder Windows niet werkt. Tot nu hebben we geen oorzaak gevonden.

Zonder nu van alles overhoop te willen halen, zal ik de vraag in mijn eerste post anders stellen.
Is een schijf gebrand onder OSX voor de volle 100% compatibel met andere besturingssystemen, of is misschien bekend dat er zich wel vaker problemen met de uitwisselbaarheid voordoen?

Als dat zo is, weten we tenminste in welke richting we moeten zoeken.

#3 12-04-2012 11:05

EagerBob
Pro
@ 020
Website

heb er weinig verstand van, maar vroeger gebruikte ik Toast voor het branden van CD's, en daar zat (destijds tenminste) een speciale instelling "Master" bij.
Misschien eens naar kijken?

[edit]

mmh, dat mastering was voor audio CD's...

Laatst bewerkt door EagerBob (12-04-2012 19:39)

#4 13-04-2012 00:14

Pieterr
@ Eindhoven

Albertus schreef:

Als dat zo is, weten we tenminste in welke richting we moeten zoeken.

Al overwogen om het in een andere richting (dan DVDs) te zoeken?

#5 13-04-2012 08:50

Albertus
@ Dokkum

Pieterr schreef:

Al overwogen om het in een andere richting (dan DVDs) te zoeken?

We gebruiken cd's, geen dvd's. Verder geloof ik dat ik je niet helemaal begrijp.
Wat bedoel je met 'andere richting'?

Ik had gehoopt dat iemand mij kon zeggen of er wel of geen verschil bestaat tussen cd's gebrand onder OSX en cd's gebrand onder Windows - eventueel met een linkje.

#6 13-04-2012 11:47

unSOUND
Ex-Crew
@ Sliedrecht
Website

Ik denk dat Pieterr bedoeld dat optische media an sich aan het verdwijnen is... En dat je dus beter kunt gaan kijken naar manieren om het bijvoorbeeld aan te bieden als download.

Waarom moeilijk doen als het lastig kan ?

#7 13-04-2012 21:09

Pieterr
@ Eindhoven

Precies. Dat bedoelde ik inderdaad.smile

#8 13-04-2012 22:35

RedLocktree

Daar ben ik ook langzaamaan mee bezig om mensen een link aan te bieden werk tot op heden prettig. Mijn hosting provider biedt sinds kort ook wat zij heel populair "clouddrive" noemen aan met de mogelijkheid om bestanden die daar staan te delen middels een link. Dus mensen hoeven dan niet ook  een bv dropbox account te hebben om bij de bestanden te kunnen.

There's danger in frustration

#9 16-04-2012 14:15

Albertus
@ Dokkum

Daar wordt inderdaad aan gewerkt.
Het is echter wel de bedoeling dat de levering van fysieke cd's mogelijk blijft.

#10 18-04-2012 18:06

jimfot
@ Rijswijk (Z-H)
Website

In Toast zit wel een mogelijkheid een Data CD te branden en dan te kiezen voor de mogelijkheid Mac & PC, Create a data disk readable by any Mac or Windows PC. Misschien dat dat je verder kan helpen.

Jim Moor voor lekkere culinaire foto's.
Kijk voor tips over digitale fotografie ook eens op: http://jimsdigitalelog.blogspot.com

#11 18-04-2012 20:16

sexybiggetje
Beheerder
@ Drachten
Website

Ik heb je disc ontvangen, vond het wel netjes de opmerking hieronder te plaatsen.

Je cdrom is gebrand als UDF, niet doen. ISO 9660 + Joliet (Joliet is oa de uitbreiding op ISO 9660 welke lange bestandsnamen toevoegt). Oudere besturingssystemen (zoals bijv XP) hebben minder ondersteuning voor UDF, waar ISO 9660 + Joliet vrolijk ook door praktisch alles gelezen word. In toast kun je hier voor kiezen ipv Mac ONLY, PC Only of Mac & PC kies je dan voor ISO 9660 als het goed is is dit incl de Joliet uitbreiding.

Als je Sessie 1 ziet staan (zie ik ook) dan betekend dat dat de ISO niet afgesloten is voor branden. Dit kan je ook flink (misschien nog wel erger) in de weg zitten.  Of toast hiervoor expliciet een optie heeft geen idee, maar vast wel. Iets als "cd afsluiten na branden".

Liever Windows gebruiken met Ahead Nero Burning Rom (niet een van de wizard applicaties). Laagste brandsnelheid bij een iso (wel ff iso kiezen ipv nrg dus) en SuperLink uitschakelen. Gebruik als instelling Disk at Once en niet Track as Once. Onder label kun je lange bestandsnamen inschakelen zo uit het hoofd, of je kiest voor Joliet bij het maken van de iso.

Waarom Nero? Industrie standaard, heeft nog nooit problemen opgeleverd en is uiterst stabiel, ook geroemd om zijn foutcorrectie bij branden. Veel persers gebruiken gewoon Nero voor de productie.

Sexybiggetje.nl :: cc-licensed by sexybiggetje.nl

Spreekt alleen wanneer ge iets te melden heeft.

#12 20-04-2012 08:48

Albertus
@ Dokkum

SB, hartelijk dank.
We nemen je advies in zijn geheel over.

Forum voettekst

MacMinds v 1.05 Powered by PunBB