MacMinds - great minds think different

Navigatie

Zoeken

Inloggegevens

Je bent niet ingelogd.

#1 09-03-2012 19:35

Grisolda
@ Leeuwarden
Website

Mijn werk in andermans portfolio

Beste MacMinders,

Ik zit met het volgende... Ik heb ooit een website (en huisstijl) ontworpen voor een klant waarvoor ik de techniek via via heb uitbesteed. De programmeur heeft echter mijn project in zijn portfolio gezet zonder enige referentie aan mijn adres. Om het nog gekker te maken staat ditzelfde project bij hem niet alleen onder websites terug te vinden, maar ook onder het kopje huisstijlen! Het moge duidelijk zijn dat hij hier nooit iets in heeft betekend en alleen zorg heeft gedragen voor de webtechniek.

Nu wil ik eigenlijk dat hij mijn werk (voor mijn klant) verwijdert van zijn website. Ik vind het ook nog eens vreemd communiceren naar klanten toe die mijn werk op meerdere plaatsen tegen komen.

Vooral de plaatsing onder huisstijlen vind ik van den zotte en zal hij hoe dan ook moeten verwijderden voordat ik de firma "B. Euker" inschakel. Ik vraag me echter wel af hoe het zit met de website waar hij wel aan heeft meegewerkt. Mag hij dit opnemen in zijn portfolio (op zijn minst voorzien van juiste referentie en aanduiding van verichtte diensten)?

Voor het complete plaatje:
Deze programmeur werdt ooit ingeschakeld door kennis die mij gefactureerd heeft voor zijn diensten.

Kortom: waar sta ik? Wat kan ik eisen en welke stappen moet ik ondernemen?

Alvast bedankt voor het meedenken!

Laatst bewerkt door Grisolda (09-03-2012 19:43)

#2 10-03-2012 09:42

EagerBob
Pro
@ 020
Website

Re: Mijn werk in andermans portfolio

Grisolda schreef:

Beste MacMinders,

Nu wil ik eigenlijk dat hij mijn werk (voor mijn klant) verwijdert van zijn website.

Dat lijkt me duidelijk. Ik zou hem dat dan ook laten weten.

Nou komt dit op zich wel vaker voor, bijvoorbeeld bij webburo's die de techniek gedaan hebben maar dan staat er vermeld wie het ontwerp gedaan heeft. Of de rol in het project staat beschreven.
Maar lijkt me duidelijk dat deze persoon niet oprecht is in zijn bedoelingen, en dat de publicatie van het werk schadelijk is voor jou.

Ik zou het een beetje officieel aanpakken. Je zou hem een brief kunnen sturen waarin je zegt dat je geconstateerd hebt dat hij jouw werk, wat beschermd is door auteursrecht, k op zijn website gepubliceerd heeft zonder jouw toestemming.

Je vraagt hem het werk van de website te verwijderen binnen een bepaalde termijn (bijvoorbeeld een aantal dagen).

Je gaat verder helemaal niet in of hij een rol heeft gehad in het totstandkomen van het werk, dat doet niet terzake en die discussie heeft geen zin.

Eventueel, om het wat officiëler te maken, stuur je de brief ook fax of per gewone of aangetekende brief, dat heeft misschien wat meer impact.

#3 10-03-2012 11:13

Grisolda
@ Leeuwarden
Website

Dank voor je reactie EagerBob,

Ik vraag me alleen nog af in hoeverre deze persoon gerechtigd is om het werk toch te tonen. Heeft hij rechten? Oftewel, mag hij als hij erbij vermeld dat hij het technische deel verricht heeft met een verwijzing naar mij als vormgever het werk toch op zijn site plaatsen? Is dat een sluipweg die hij mag bewandelen?

Met andere woorden, hoever kan ik dit (juridisch) afdwingen.

Thanks!

#4 10-03-2012 11:27

Pieterr
@ Eindhoven

Een goede website voor dit soort vragen is
http://www.iusmentis.com/websites/juridischwebdesign/

Ik weet het antwoord niet dus je zult even zelf moeten rondneuzen op die site.

#5 10-03-2012 11:46

EagerBob
Pro
@ 020
Website

Grisolda schreef:

Dank voor je reactie EagerBob,

Ik vraag me alleen nog af in hoeverre deze persoon gerechtigd is om het werk toch te tonen. Heeft hij rechten? Oftewel, mag hij als hij erbij vermeld dat hij het technische deel verricht heeft met een verwijzing naar mij als vormgever het werk toch op zijn site plaatsen?

Nee, dat denk ik niet. Als jij het werk ontworpen hebt liggen de auteursrechten automatisch bij jou. Niemand mag dat werk publiceren zonder jouw toestemming. Dat geldt zelfs voor jouw opdrachtgever. Alleen is het uiteraard zo dat jij deze, in de overeenkomst die je met hem hebt, impliciet of expliciet toestemming heeft gegeven voor publicatie. Eénmalig uitsluitend voor het doel waarvoor je het gemaakt hebt (bijvoorbeeld briefpapier) of zo vaak als hij wil (bijvoorbeeld in een later stadium ook voor zijn gevelbelettering), afhankelijk van wat jullie daarover hebben afgesproken.
Maar jij bepaalt dat.

Dus ik zou stellig zijn in mijn eis het werk (alles) van de site te verwijderen.

Uiteraard zou je daar normaal waarschijnlijk niet moeilijk over doen, als je een goede (werk)relatie hebt met deze persoon. Maar je kent hem geeneens,je hebt er geen voordeel van en hij heeft blijk gegeven daar niet op een eerlijke manier mee om te gaan.

Even terugkomend op wat ik eerder schreef: ik zou het niet per aangetekende brief doen, dat bewaar je als hij niet doet wat je vraagt en je gaat de druk wat opvoeren.

Dus eerst kort en duidelijk vragen het werk van de site te halen, onder verwijzing naar je auteursrechten, met daarbij een termijn.

#6 10-03-2012 11:50

Grisolda
@ Leeuwarden
Website

Dank iedereen. De (auteurechtelijk beschermde brief) is in aanmaak!

#7 10-03-2012 14:49

bartvdv
@ Aalst (België)
Website

Tenzij de man in zijn algemene voorwaarden heeft laten opnemen dat hij wel degelijk publiciteit kan maken met projecten waar hij op een of andere manier aan heeft meegewerkt. Zolang hij het auteursrecht zelf niet claimt lijkt er mij geen vuiltje aan de lucht.

Vergelijk met een bureau dat een copywriter aanspreekt om een artikel te schrijven in een nieuwsbrief en dat de copywriter op zijn eigen website de nieuwsbrief toont.

#8 10-03-2012 15:09

EagerBob
Pro
@ 020
Website

bartvdv schreef:

Tenzij de man in zijn algemene voorwaarden heeft laten opnemen dat hij wel degelijk publiciteit kan maken met projecten waar hij op een of andere manier aan heeft meegewerkt. Zolang hij het auteursrecht zelf niet claimt lijkt er mij geen vuiltje aan de lucht.

Hij mag natuurlijk publiciteit maken wat hij wil, maar hij toont het *ontwerp* en daar heeft hij niet aan meegewerkt. Het auteursrecht op het ontwerp ligt uitsluitend bij de ontwerper.

bartvdv schreef:

Vergelijk met een bureau dat een copywriter aanspreekt om een artikel te schrijven in een nieuwsbrief en dat de copywriter op zijn eigen website de nieuwsbrief toont.

Hij zal toch toestemming moeten hebben.

#9 10-03-2012 19:49

bartvdv
@ Aalst (België)
Website

Je spreekt jezelf wel tegen, niet !?

#10 11-03-2012 18:31

3dGuy

Ik denk het niet!

Ook al heb je iets gedaan dan nog kan het zijn dat je niet het recht hebt om het als jou werkt te publiceren!

Het ligt er maar net aan onder welke voorwaarden je ingehuurd bent!

#11 11-03-2012 19:20

Deskman
Beheerder
@ the desk
Website

De lijstenmaker mag zonder toestemming alleen maar lege lijsten op zijn site zetten. Ook als er kunstenaars van naam en faam zijn lijsten gebruiken.

Bovendien kan het best vervelend zijn als een programmeur aan de grote klok hangt wat hij gedaan heeft.

#12 12-03-2012 12:00

MacBeer
Ex-Crew
@ Limbabwe

Zulke algemene voorwaarden zijn nutteloos als ze ingaan tegen de wet. En dat lijkt me -als ik afga op wat ik hier lees- aan de hand.

Computers are to design as microwaves are to cooking. Milton Glaser

#13 12-03-2012 12:17

flabber
@ Spijkenisse
Website

Ik kan me op zich best voorstellen dat een developer ook z'n werk wil laten zien, en daardoor websites/apps op z'n website zet. Maar het lijkt me meer dan logisch dat je dan op z'n minst even overlegt met de ontwerper van deze sites/apps dát je het wilt doen, en er dan expliciet bij vermeld dat je de codering ervan hebt gedaan, met een linkje naar de ontwerper van het werk. Een developer moet ten slotte ook iets kunnen laten zien in mijn ogen… ze moeten alleen niet met andermans werk aan de haal gaan.

Je gaat ten slotte als developer niet stukjes code op je site zetten… geen klant die daar om geeft of er iets van snapt smile

Laatst bewerkt door flabber (12-03-2012 12:18)

- iMac Core Duo 24" - 3.06Ghz - 4GB ram - 750GB HD - 8800GS
- Apple TV 160Gb / iPhone 3G

Forum voettekst

MacMinds v 1.05 Powered by PunBB