MacMinds - great minds think different

Navigatie

Zoeken

Inloggegevens

Je bent niet ingelogd.

#1 01-02-2012 21:29

macpro
Pro
@ 3e byte rechts
Website

Network accounts en voorkeuren

Op een Mac mini Server heb ik network accounts gedefinieerd. Dus nu kan ik met 1 account op meerdere Macs inloggen. En dat leverde mij een verrassing op. De Mac slaat voor elke machine een eigen set voorkeuren op in de Byhosts subfolder.
Voor sommige instellngen s dat wel handig, maar zeker niet voor ze alemaal.
Zo moet ik op elke Mac weer de rechter muiskop aanzetten.
En mijn taalvoorkeur staat initieel overal op Engels, ook al staat de sever op Nederlands.

Waar kan ik meer te weten komen over dit soort vorkeuren?
En hoe kan ik instellingen voor een network account toch globaal instellen, ongeacht de Mac waar de gebruiker op zit?

"I tawt I taw a puddy tat!" Tweety

#2 02-02-2012 09:52

sturb
@ Roermond
Website

Re: Network accounts en voorkeuren

Ik loop tegen hetzelfde aan en ben dan ook erg benieuwd voor de reacties.

Met als aanvulling dat ik eigenlijk ook wil dat sommige netwerkaccounts het systeem waar ze op zitten kunnen beheren en andere accounts juist niet.

#3 02-02-2012 10:24

Chris
@ Maastricht

Welke versie van OS X Server draai je? 10.7? Dan zou je volgens mij gebruik moeten kunnen maken van Profile Manager. Hier kun je een profiel aanmaken met basis voorkeuren (zoals taal, datumnotatie, rechter muisklik, etc.) en deze deployen naar alle machines die aangemeld zijn op jouw server.

Verder kun je, ondanks dat Apple het niet standaard meer wil meeleveren, ook nog steeds gebruik maken van Server Admin voor je 10.7 installatie. Met name voor network accounts kun je hiermee nog een stukje meer instellen dan met de standaard nieuwe Server app.

"If there were no bad people, there would be no good lawyers..."

#4 02-02-2012 10:30

macpro
Pro
@ 3e byte rechts
Website

Ik draai inderdaad 10.7 en heb ook al in ProfielBeheer gekeken.
Maar kan me niet herinneren dat ik daar ook iets met taal kan doen.
Ga ik dus nog even induiken.

Server admin gebruik ik ook al, maar volgens mij bedoel je eerder Workgroup Manager.
En ik heb de indruk dat je deze eigenlijk niet meer zou moeten gebruiken in combinatie met Lion clients.
Dat heb ik tot nu toe dan ook bewust vermeden.

#5 02-02-2012 22:07

macpro
Pro
@ 3e byte rechts
Website

Heb net even in Profielbeheer gekeken en zie daar "Aangepaste instellingen" staan.
In dat scherm kun je een "Voorkeurendomein" opgeven en nu ik dit zo zie krijg ik de indruk dat dit wel eens een definitie van een .plist file kan zijn.
@Chris: is dit soms waar jij naar verwees?

[update] lijkt er inderdaad op dat dit de manier is om voorkeuren via Profielbeheer uit te delen. Ga ik dit weekend eens dieper in duiken [/update]

Laatst bewerkt door macpro (02-02-2012 22:13)

#6 12-02-2012 12:16

macpro
Pro
@ 3e byte rechts
Website

De tip van Chris klopt helemaal. Ben aan het stoeien met dit deel in Profielbeheer en ik kan nu centraal voorkeuren voor van alles en nog wat instellen.
En loop dus meteen tegen een nieuwe uitdaging aan.
Waar vind ik documentatie over de diverse plist files en hun inhoud?

#7 12-02-2012 16:15

Chris
@ Maastricht

Ja inderdaad, via Profile Manager > Custom Settings > Configure kun je extra instellingen opgeven die voor bepaalde machines/accounts tegelijk gelden. Het makkelijkst is om van een van je lokale machines de .plist te pakken voor de instelling die je wil deployen naar de rest van je machines.

Als je bijvoorbeeld de instellingen van je muis wil managen, pak je van je lokale Mac (waar de instellingen staan zoals jij ze wil) de .plist uit ~/Library/Preferences/com.apple.driver.AppleBluetoothMultitouch.mouse.plist. Deze kun je in Profile Manager uploaden, en vervolgens nog wijzigen waar nodig.

http://dl.getdropbox.com/u/25910/screenshots/20120212-42.png

Op deze manier kun je elke willekeurige .plist uploaden, van welk programma dan ook. De basis is dan ook steeds een lokale .plist. Documentatie op dit gebied is zeer summier. Ik denk dan ook niet dat er ergens een algemeen overzicht is van alle mogelijke .plist instellingen, omdat eigenlijk elke .plist file van elk programma hier als basis kan dienen en gemanaged kan worden.

Laatst bewerkt door Chris (12-02-2012 16:22)

#8 12-02-2012 16:23

macpro
Pro
@ 3e byte rechts
Website

Heb alleen ruzie met iChat.
Hier staat alles nog op Bonjour, maar dat krijg ik niet via de iChat.plist voorgekauwd.
Ook niet als ik de drie "sub" .plisten erbij pak voor AIM, Yahoo en Jabber.

Dus ik zal waarschijnlijk over moeten stappen op iChat accounts via Lion Server.

#9 12-02-2012 16:28

Chris
@ Maastricht

Weet ook zo niet of je dat uberhaupt kan regelen via de iChat .plist. Als je overstapt op eigen iChat server kun je wel regelen dat iedereen binnen een bepaalde groep automatisch buddy van elkaar is, en bereik je dus feitelijk hetzelfde als Bonjour in iChat.

#10 12-02-2012 23:03

EagerBob
Pro
@ 020
Website

macpro schreef:

Ik draai inderdaad 10.7 .

Lees de reviews eens in de app store:

This will break and you have to know apache line code to fix it

by ash471
This software is hands down the worst software you will ever use. It will break and it will take days to fix and in my case appears to be unfixable. At least with Windows you could just wipe and reinstall. With Lion Server that option isn't simple and in my case that didn't even work. For two of my hardest problems, there appear to be fixes available on blogs on the internet, but it requires substantial knowledge of modifying the server from the command line. I tried it and it didn't work and I don't know why. I have done a lot of tweaking over the years and this is the first time I have ever just given up because I can't actually get the fixes to work. And it isn't just one problem….there are many. Unless you have run an apache server, there is more than a 50:50 chance this will be an absolute disaster, a waste of your time, and damage your affection for Apple products. Don't ignore the postings thinking that the naysayers are just people that don't know anything about computers. That's what happened to me. The only people that should be using this software are people that have to use it for their work and that have extensive experience running and troubleshooting servers and know how to read error logs and fix things through the command line. If you don't need this software….trust me, it isn't worth trying out.

meer reviews hier:

http://itunes.apple.com/us/app/os-x-lio … 2&ls=1

Forum voettekst

MacMinds v 1.05 Powered by PunBB