MacMinds - great minds think different

Navigatie

Zoeken

Inloggegevens

Je bent niet ingelogd.

#1 26-01-2012 13:12

Deskman
Beheerder
@ the desk
Website

DNS instellingen bij verhuizen IP-adres

Ik heb een eigen server bij Digitalus draaien maar voor veel domeinen gebruik ik Transip voor registratie van domeinnamen.

De DNS van Transip verwijst dus naar het IP van mijn server. Nu moet de server een nieuw IP-adres krijgen.

Hoe bereid ik dat het beste voor? Kan ik gewoon een tweede A-rec toevoegen met het nieuwe IP-adres?

#2 26-01-2012 13:32

HSL
Beheerder
@ Amsterdam
Website

Re: DNS instellingen bij verhuizen IP-adres

Zorgen dat je server een tijdje bereikbaar is op beide adressen?

Of eerst de DNS aanpassen (iets van 24-48 uur van te voren), zorgen dat de TTL van het a-record op 1 minuut staat.

#3 26-01-2012 13:38

Deskman
Beheerder
@ the desk
Website

Die twee adressen gaat niet lukken. TTL kort zetten lag al in de planning. Maar wat gebeurt er als ik een tweede verwijzing toevoeg?

#4 26-01-2012 14:40

Merkava
@ Vught

Een A record kan niet naar 2 verschillende ip adressen verwijzen.

Als jouw huidige server een ander ip-adres gaat krijgen dan pas je de A-records aan op het moment dat de server zijn nieuwe ip toegegwezen krijgt.

Je ontkomt er niet aan dat het omzetten van de DNS even tijd in beslag neemt voor alle DNS server de nieuwe instellingen overnemen. Beste tijdstip is dus het moment waarop het dataverkeer naar de server laag is.

Je kunt natuurlijk nog wat knutselen met subdomeinen maar ik weet niet of dat in jouw geval een oplossing is.

Als het om een website gaat die op 2 servers draait dan kan het zelfs zo zijn dat bezoekers het niet eens merken.

Misschien dat je iets kunt met een secondary DNS, zal dat even navragen hoe dat werkt.

Laatst bewerkt door Merkava (26-01-2012 14:43)

De waarheid verzin je niet.

#5 26-01-2012 14:46

Deskman
Beheerder
@ the desk
Website

Het is en blijft dezelfde server. Ik kan me uit een vaag verleden iets herinneren over een IP-migratie waarbij ik een tweede adres had ingesteld maar daar was de situatie anders; de DNS draaide daar op de server zelf  maar ik kan het me niet goed meer herinneren. Was toen gerommel in de terminal voor nodig.

Tot nu toe heb ik overal alleen maar kunnen lezen dat de TTL kort moet staan en dat je geduld moet hebben.

Transip zelf zegt bij navraag: de DNS is de verantwoordelijkheid van de klant - daar geven we geen support voor.

Forum voettekst

MacMinds v 1.05 Powered by PunBB