MacMinds - great minds think different

Navigatie

Zoeken

Inloggegevens

Je bent niet ingelogd.

#26 29-01-2011 21:38

Freek.
Ex-Crew
@ Overasselt
Website

Re: Hoeveel pixels is genoeg?

Yachtbrochure schreef:

Nog even verder op die foto van die tafel. Hieronder alle mogelijkheden die ik wel zou willen hebben .....

Maar welke ga je werkelijk gebruiken? Aan al die uitsnede mogelijkheden te zien bepaal je meer achteraf wat je hebt en wat je er eventueel mee zou willen doen ipv eerst bepalen wat je hoe en waarin hebben wil.
Tuurlijk snap ik ook de problemen en beperkingen en mss zit je met dit soort opdrachten inderdaad in het 5%-gebied waar heul veul pixels een plus zijn.

Als ik een lekker gerecht fotografeer en ik weet wat de essentie is en hoe de opname in de layout gezet wordt dan wil ik best wat extra ruimte geven om te kunnen schuiven en de vormgever met tekst te laten spelen. Wordt dat beeld echter niet groter dan A4 dan zijn 32MP al overkill. Dat is wat ik bedoel. En dan kan ik best op een Hasselblad of technische camera willen schieten. De redenen daarvoor zitten 'm dan meer in type objectief, onscherpte/scherpte etc. Zelden in beeldgrootte.

Yeo, i know
[nevermind]

#27 29-01-2011 22:19

3dGuy

Even een vraag tussen door; Heb je heb je voor de close foto van de tafel de zelfde hoeveelheid pixels nodig als voor die van de wijde foto?
Als je de fotograaf goed brieft dan kan hij toch beide maken!

Daarnaast is het de vraag of je ze beide zou gebruiken?
En zoals Freek zegt vraagt een sfeer of detail foto een andere benadering en waarschijnlijk ook een ander camera standpunt.

#28 31-01-2011 14:33

tennapel
Pro
@ Rotterdam
Website

Even terug naar de start van dit topic: film heeft een bijna oneindige resolutie, pixels zijn pixels. Ik denk niet dat er behoefte is aan meer pixels, maar wel aan meer resolutie en kleurdiepte.

Ik liep vorig jaar in het fotografie museum rond in Parijs, waar grote foto's hingen uit Cuba. Een nieuwe serie, digitaal geschoten, in photoshop opgepoetst en oude foto's uit het archief.

Hoe mooi en qua compositie ook goed de nieuwe serie was, wat opviel aan de de oude (met film) geschoten foto's uit de jaren 70 was het prachtige verloop van de kleuren, ondanks de korrel van de film. Bij digitaal is dat nog steeds een probleem, het valt vooral op als het naast elkaar hangt.

Life is a stage, but the play is badly cast * Oscar Wilde

#29 01-02-2011 12:41

fotograaf
@ België
Website

En zeggen dat ik net voor die kleurverlopen op middenformaat overgestapt ben.. real 16 bit weet je wel !

#30 01-02-2011 20:12

Chuck
Ex-Crew

tennapel schreef:

Hoe mooi en qua compositie ook goed de nieuwe serie was, wat opviel aan de de oude (met film) geschoten foto's uit de jaren 70 was het prachtige verloop van de kleuren, ondanks de korrel van de film. Bij digitaal is dat nog steeds een probleem, het valt vooral op als het naast elkaar hangt.

...ik heb in New York juist het tegenovergestelde gezien. beelden van 2 bij 3 meter, zo onvoorstelbaar mooi!
En de beelden die nu uit de Hasselblad 60 MP komen tarten elke beschrijving.
Aan de andere kant heb ik ook ooit een serie in Bilbao gezien die ik nooit zal vergeten.
Zwart/wit foto's -analoog- van wassen beelden. Afgedrukt op zilver gelatine.

#31 02-02-2011 18:00

Wim Wenner
Pro

Chuck schreef:

En de beelden die nu uit de Hasselblad 60 MP komen tarten elke beschrijving.

En waarschijnlijk 80 MP-beelden ook. Hier extra info:

http://www.phaseone.com/en/Digital-Back … -Info.aspx

En om terug te komen op uitsnedes van Yachtbrochure: voor een vormgever zijn grote(re) bestanden om van te smullen. Niet zelden valt er namelijk vooraf niets te briefen en wordt materiaal kant-en-klaar (zonder overleg) aangeleverd. Liggend bijvoorbeeld, terwijl omslag (van folder of boek) aflopend staand moet zijn. Extra 'vlees' rondom, qua opname of aantallen pixels geeft dan (broodnodige) speelruimte waar je fotograaf intens dankbaar voor kunt zijn.

Laatst bewerkt door Wim Wenner (02-02-2011 18:38)

#32 02-02-2011 20:33

Yachtbrochure
@ France
Website

Dank je Wim,

Ik dacht al dat ik gek was...

En hier wordt bij ca. 60% van de klussen al het fotomateriaal aangeleverd, bestaat er geen duidelijke briefing en worden er dus 3 ontwerpen aan de klant voorgelegd.

En dan ben ik idd enorm dankbaar voor pixels en vlees. Dat geeft me namelijk de mogelijkheid om meer kanten op te kunnen met het ontwerp.

Blijft natuurlijk dat in de theorie het zo is dat we eerst een schetsontwerp maken, dan de fotograaf brieven met een shotlist en dan in één keer een goedgekeurd product leveren. Alleen is het zo vaak theorie en zelden praktijk sad

KISS - Keep It Simple, Stupid

#33 04-02-2011 00:00

luclodder
Pro
@ Heerlen
Website

Yachtbrochure schreef:

Nog even verder op die foto van die tafel. Hieronder alle mogelijkheden die ik wel zou willen hebben .....

http://www.yachtbrochure.fr/vb4.jpg

Maar ik wil ook nog graag het dek hieronder hebben en het zonne dek van 2 kanten. Allemaal met zonsondergang. Dat betekent dat je hier maximaal 40 minuten hebt om je foto's te maken (meestal is de boot maar 2 dagen (1 nacht) beschikbaar voor een shoot. In de Caraïben heb je nog minder tijd.

Schiet hem dan gewoon lekker zoals deze in voldoende pixels en zorg ervoor dat ik alle ruimtes heb.

Ja maar als je die in een keer schiet heb je wel steeds hetzelfde perspectief (lees: zelfde lens gebruikt)

Verder zie ik het nut van meer megapixel wel in om later te kaderen.
We doen nu ook al later de keuze voor z/w of kleur, soft focus of niet etc... het enige wat nog niet kan is polariseren en scherptediepte (goed) uitvoeren achteraf.

[ o ] luclodder fotografie
www.luclodder.com |
flickr | twitter/luclodder | weblog

#34 04-02-2011 09:08

Deskman
Beheerder
@ the desk
Website

Binnenkort hebben we jullie (fotografen) niet meer nodig.

Een combinatie van het Google Art Work Project en de scanningtechnologie gebruikt voor LA Noire  om de 3D werkelijkheid om te zetten in 3D graphics. En dat dan inbouwen in een iTable (een tot A3 uitvouwbare iPad).

#35 04-02-2011 10:23

Martiniman
@ Tikibad

Hoezo Desk? De grap van een foto is juist dat je een enkele 3D situatie vanuit een met smaak gekleurd perspectief van de fotograag platslaat op een manier dat iemand anders dat niet doet. Wat heb je dan aan een kopie van de echte wereld in 3D?
Enige wat daar een voordeel aan kan zijn is dat alle terroristen hun fratsen tot in het eindeloze kunnen herhalen met zeer hoge realiteit zonder dat wij daar last van hebben. Je kunt ze dan vangen en opsluiten zonder dat ze het doorhebben, omdat ze kunnen ontsnappen en lekker door kunnen bommen.

#36 04-02-2011 10:37

Flying Dutchman
Pro

Desk, je vergeet de plenoptic lens. Achteraf je scherpte vlak bepalen. Nog meer vrijheid!

De fotograaf (over een paar jaar heet ie assistent-vormgever) levert een 360 graden RAW bestand aan waar alles nog mogelijk is.

#37 04-02-2011 11:20

Deskman
Beheerder
@ the desk
Website

@martiniman: Het was een wat cynisch bedoeld postje...

Ik heb er als vormgever vaak zat last van dat ik nét een beetje beeld tekort kom. Van de week nog een heel stuk lucht ergens aan zitten shoppen. Maar ik zou het toch ook zonde vinden als de fotograaf wordt gereduceerd tot de man die op het knopje drukt, als conservator van het beeld.

#38 08-02-2011 12:11

dyn

Deskman schreef:

Je hoef alleen nog maar te selecteren, uit te snijden en te photoshoppen om het juiste beeld te krijgen. Allemaal op je gemak achter je 30" Eizo...

Totdat je op bovenstaande het nodige rekenwerk los laat. Dan blijkt dat zoiets aardig wat tijd, geld en moeite kost. Dermate veel dat amateurs het dan maar laten varen vanwege teveel werk/moeite en professionals er niet aan beginnen omdat ze er niet (of niet genoeg) aan verdienen. Ook hier blijft "een goede voorbereiding is het halve werk" van gelding. Een goede foto scheelt je werk dus daar wil je er zoveel van hebben. Ik denk dan ook niet dat de soep zo heet gegeten wordt als dat hij wordt opgediend.

#39 08-02-2011 15:23

Freek.
Ex-Crew
@ Overasselt
Website

Yachtbrochure schreef:

Ik dacht al dat ik gek was...

Da's toch wel het tegenovergestelde van wat ik heb willen duidelijk maken. Ik geloof zelfs dat er absoluut markt cq doel is voor zeer grootformaat sensoren. Zoals in de door jou omschreven werkwijze.
Als er dan ook navenant geld voor over is om dit soort klussen te klaren zal dat ook het probleem niet zijn.

Mijn 'meer vlees' theorie en antipathie heb ik eerder proberen duidelijk te maken en heeft meer betrekking op andersoortige opdrachten.
smile

Yeo, i know
[nevermind]

#40 09-02-2011 16:28

3dGuy

Las vandaag in de blog van Scott Bourne een verhaal dat aansluit bij dit draadje;
http://photofocus.com/2011/02/09/stop-t … -stop-now/

#41 12-02-2011 14:16

tennapel
Pro
@ Rotterdam
Website

Het gaat dus om een bepaalde pixeldichtheid per vierkante mm sensor, ergens zit daar een optimum qua technologie en natuurkundige wetten. Zal weer weer doorbroken worden, net zoals dat nu gebeurt met processoren (CPU's en GPU's).

Voor een SLR is 12Mp dus kennelijk rond die grens (*oeps* heb net een 18Mp Canos 550D gekregen wink )

Laatst bewerkt door tennapel (12-02-2011 14:18)

Life is a stage, but the play is badly cast * Oscar Wilde

#42 14-02-2011 13:13

luclodder
Pro
@ Heerlen
Website

Flying Dutchman schreef:

Desk, je vergeet de plenoptic lens. Achteraf je scherpte vlak bepalen. Nog meer vrijheid!

De fotograaf (over een paar jaar heet ie assistent-vormgever) levert een 360 graden RAW bestand aan waar alles nog mogelijk is.

Maar zelfs met die plenoptic lens bepaal je achter niet je perspectief.... dus... Moet je toch weer een fotograaf hebben.

[ o ] luclodder fotografie
www.luclodder.com |
flickr | twitter/luclodder | weblog

#43 23-03-2011 21:07

Freek.
Ex-Crew
@ Overasselt
Website

Ik zie hier (in de mobile-ap dus) bijvoorbeeld een nieuwe toepassing die soms erg handig kan zijn.
Hasselblad Phocus 2.6, Phocus Mobile en Phocus Quick
Ga me binnenkort even goed verdiepen in de nieuwe 2.6-versie van Phocus maar ook zeker in Phocus Mobile.
http://www.hasselbladusa.com/media/2543098/phocus-prod-top.jpg

Laatst bewerkt door Freek. (23-03-2011 21:07)

Yeo, i know
[nevermind]

#44 30-09-2011 14:50

3dGuy

Soms is niet meer pixels maar een grotere sensor belangrijk!
Zo heeft Mitchell Feinberg een 8x10 inch digitale achterwand laten maken. Niet om mee te fotograferen maar als vervanging van de niet meer te krijgen polaroid's! Want fotograferen doet hij nog gewoon analoog. De back maakt trouwens maar opnamen die iets meer dan 10 megapixel zijn en dat duurt net geen 30 seconden.

http://www.aphotoeditor.com/wp-content/uploads/2011/08/Maxback-Feinberg-550x440.jpg

#45 30-09-2011 22:43

Freek.
Ex-Crew
@ Overasselt
Website

Haha, dan spoor je toch niet?! lol

Yeo, i know
[nevermind]

#46 30-09-2011 23:08

3dGuy

Nou hij is per saldo goedkoper uit dan met polaroids!
En die zijn nu niet eens meer te krijgen in de hoeveelheden die hij gebruikte!
En hij gebruikte ruim 3000 8x10" polaroids per jaar van $15 per stuk!
En bij the impossible project kosten de laatste nu al €500 voor 15 stuks..whistling

#47 04-10-2011 20:59

Freek.
Ex-Crew
@ Overasselt
Website

Lol, Polaroids: 2011. Voor de fun geinig best artistiek.

Yeo, i know
[nevermind]

#48 04-10-2011 21:14

3dGuy

Dat vonden zijn klanten dus wel een nadeel dat ze geen 8x10" polaroid's meer kregen!

#49 06-01-2012 09:15

3dGuy

Voor de Nikon gebruikers is vandaag de D4 geïntroduceerd.
Volgens de spec's heeft hij met 16,2 megapixels niet veel meer pixels dan de D3s die hij vervangt.

De pixel hongerigen onder de Nikon gebruikers zullen nog even moeten wachten op de opvolger van de D3x maar voor de meeste fotografen zal 16,2 MP wel voldoende zijn.

ps
Bij dpreview hebben ze de  D4 'multi-media' DSLR al in handen gehad!

Laatst bewerkt door 3dGuy (06-01-2012 09:20)

Forum voettekst

MacMinds v 1.05 Powered by PunBB