MacMinds - great minds think different

Navigatie

Zoeken

Inloggegevens

Je bent niet ingelogd.

#26 25-03-2011 12:14

Martiniman
@ Tikibad

Re: Goed, betaalbaar widescreen full HD beeldscherm?

De 2433 is een mooi scherm, maar de voorganger was handiger (de 2431). Een paar jaar terug was alles standaard-gamut, ongeveer sRGB. Goed en niet ingewikkeld. De laatste jaren zijn ze het gamut van de backlight gaan verruimen. Sommige kunnen nu nagenoeg volledige AdobeRGB weergeven, net als deze 2433. Nadeel daaraan is dat het heel moeilijk is om de kleurruimte af te knijpen als je dat wilt, en switchen tussen sRGB en AdobeRGB wordt rekenkundig heel ingewikkeld. Pas de laatste maanden heb je ineens wat ze noemen een 3D lut, dat is de enige goede oplossing om een scherm tussen 2 kleurruimten goed te laten switchen. De Eizo 2433 heeft dit nog niet. De CG's van Eizo wel, en ook alle PA schermen van NEC.
Ik zou of sRGB kiezen, of widegamut met 3D lut. Bij standaard 10 of 12 bit LUT's is het resultaat in sRGB vaak erg raar. De Dell U-serie en de HP's hebben hier ook erg problemen mee. De nieuwe 2462 is al beter, maar een slok duurder, en dan is de NEC PA241 weer interessanter met 3D lut en 30bit kleur.
De 2333 is een moderne ouderwetse no-brainer, nagenoeg perfect sRGB uit de doos, en zich aanpassend aan het omgevingslicht.
Apple maakt het nog lastiger, met quasi-wide-gamut LED. Verre van volledig AdobeRGB, maar ook weer zo veel groter dan sRGB dat ook dat flink afwijkt.

#27 25-03-2011 13:49

robin
@ Gent - België
Website

Tnx Martiniman voor de info. Wat abstracte info maar niet onbelangrijk!

Het enige waar ik bij de 2333 nog aan zou twijfelen is zijn resolutie. Ik werk momenteel op een late 2006 iMac en die heeft 1680x1050. Vooral in de hoogte mis ik soms ietwat ruimte waardoor ik genoodzaakt ben mijn dock te verbergen en te scrollen op een ontwerp.

Mij leek daarom de 1900x1200 een goede optie. Niet te groot zoals de ACD en Dell U2711, maar groter dan wat ik nu heb. Op het werk zit ik met 2 schermen (Windows) van 1600x1200 en deze werken zeer confortabel, vooral in de hoogte. Op mac heb ik maar 1 scherm nodig (leve exposé), maar dan wel zeker met deze afmetingen.

Daarom de lastige vraag: zijn er 1900x1200 schermen die minder last hebben van die cross-kleurprofiel-issues?

UPDATE: http://www.redcoon.be/index.php/cmd/sho … WUXi2_wit/
Die bijvoorbeeld. Bij de specs staat de verticale resolutie wel verkeerd (moet 1200 zijn ipv 1080 zoals hier staat: http://www.prad.de/en/monitore/review/2 … 0wuxi.html)

Langs de andere kant, kan je die 2333 ook gewoon kantelen maar ik weet niet in hoeverre dat echt handig in gebruik is...

Laatst bewerkt door robin (25-03-2011 13:52)

#28 25-03-2011 17:11

Martiniman
@ Tikibad

De 2431 is er ook nog zie ik:
http://tweakers.net/pricewatch/173014/e … 1w-gy.html
De 2490 was dacht ik ook al wide gamut.
Als de 1600x1200 prettig vind:
http://tweakers.net/pricewatch/145459/hp-lp2065.html
Ook een koopje. Blijft een fantastisch scherm, draait niet voor niks al 5 jaar mee! 2 stuks verticaal naast elkaar wink 2400x1600 pixels werkruimte.

Laatst bewerkt door Martiniman (25-03-2011 17:15)

#29 25-03-2011 18:10

Freek.
Ex-Crew
@ Overasselt
Website

Martiniman schreef:

Loop je een bedrijf met iMacs of CD's binnen. bwaaaa... neem ik niet serieus, nemen kleurweergave niet serieus. Eizo = kenner! Kun je 10 euro/uur meer vragen! wink

Bwaaa... neem ik jou ook niet serieus... wink

Persoonlijk ben ik niet stuk van de ACD's. Werkbaar is het echter wel. Net als de iMac's. Of je dergelijke bedrijven wel of niet serieus moet nemen is jouw zaak. Er kunnen andere redenen aan ten grondslag liggen. Bij ons op de fotostudio en op het bureau komen binnenkort diverse iMac's (zwaarste type). Het gaat om een enorme investering en die was er niet van gekomen als er voor pakweg MacPro's met Eizo's was gekozen. De handel is een stuk lastiger, er moet meer met en voor minder gebeuren. We draaien goed daar niet van maar het economisch oogpunt is een doorslaggevende reden om te kunnen kiezen voor vernieuwing van het computerpark op een iets eenvoudigere en goedkopere manier.

Laatst bewerkt door Freek. (25-03-2011 18:11)

Yeo, i know
[nevermind]

#30 29-03-2011 09:56

robin
@ Gent - België
Website

Na veel rondgesurf, prijzen checken en reviews lezen ben ik nog niet veel verder. Maar Freek's comment houdt wel steek: als je wil gaan voor een Mac Pro met degelijk scherm betaal je veel geld, hoe je 't ook draait of keert. Zeker als je - zoals mezelf - nog geen scherm hebt staan thuis. (late 2006 iMac...)

Daarbij is het voor mij 't overwegen waard om dergelijk bedrag uit te geven aan een nieuwe mac, daar het vooral om projecten gaat na de werkuren; niet full-time gebruik dus..

Een i7 iMac heeft heel wat "bang for the buck" ondanks het glossy scherm en de mindere upgrade-mogelijkheden. Reken maar de prijs van een goed scherm verschil tussen de iMac en de Mac Pro. Met dat geld koop ik me een degelijke printer, pantone-kleurkaarten etc..

Daar ik de upgrade niet zo dringend nodig heb, wacht ik even op de upgrades van de iMac rond mei..

Toch bedankt voor de suggesties wink

#31 13-12-2011 10:53

Ief

Ik had ook graag wat advies bij m'n keuze voor een nieuwe monitor.
Deze monitoren staan me aan:
- NEC PA241W
- EIZO SX2462W, EIZO S2433WH, EIZO CG243
De monitor zou moeten dienen voor m'n fotobewerking en zo maar ik doe ook aan webdesign dus sRGB is zeker even belangrijk. Nu heb ik hier al gelezen dat 3D-lut eigenlijk het beste is om op een wide gamut monitor ook in SRGB te kunnen werken. De NEC heeft dat en ook de EIZO CG243. Nu moet ik wel zeggen dat ik de EIZO CG243 wel te duur vind. De EIZO SX2462W heeft 12 bit lut. Is dat ook even goed?
Ik heb ook vernomen dat een monitor met hardware kalibratie de voorkeur verdient. De NEC en de EIZO SX2462W doen dit maar nu heb ik een vraag. NEC heeft een eigen hardware kalibratie tool wat ze spectraview II noemen maar ik vermoed dat dit niet in europa laat staan België verkrijgbaar is. Het zou dan gaan om de NEC PA241W-BK-SV versie maar daar is enkel sprake van op de Amerikaanse website. Stel dat zo is, ja dan is het te gek om voor de NEC te kiezen of kun je ook met andere kalibratie tools dit doen? Beste lijkt me wel om dit met de tool van de fabrikant te doen of niet?
Als de 12 bit lut van de eizo even goed zou zijn als een 3D-lut dan zou ik eerder voor de eizo willen gaan. Ook een ips paneel, 5 jaar garantie en met easypic hardware kalibratie en beter verkrijgbaar. De prijs van deze eizo en nec liggen ook niet ver uitéén. De eizo cg243 kost een 300 euro meer.
Wat zijn jullie suggesties?
Groeten,
Ief

Mac Pro 2.8 Ghz Quad-Core Xeon 8 GB ram - ACD 23" - Mac OSX 10.7.2
Macmini intel c2d 1.83 Ghz 1 GB ram - Iiyama 19" - Mac OSX 10.5.1

Lacie d2 500 Gb Quadra, Maxtor 250 Gb, Canon Pixma iP 3000, Canon CanoScan LiDE 70

Forum voettekst

MacMinds v 1.05 Powered by PunBB