MacMinds - great minds think different

Navigatie

Zoeken

Inloggegevens

Je bent niet ingelogd.

#1 06-11-2011 10:07

macbookpro 2006

advies aanschaf nieuw MBP 15 inch

Hallo allemaal,

Mijn huidige MBP uit 2006 is aan vervang toe.

Nu ben ik al enige tijd aan het rondkijken en informeren over welke ik zou kopen die voor zeg de komende 5 jaar als werk paard voor mij. Ik ben fotograaf die zo nu en dan mobiel werkt. thuis werk ik met een eizo scherm en natuurlijk de nodige externe opslag. naast het hooft doel van foto's bewerken zak ik hem ook gebruik voor administratieve werkzaamheden, internet en mail.

mijn eerste gedachte gingen uit naar een:

MBP 15 inch 2,4 GHz quad core i7 8 GB 1333 MHz DDR3 SDRAM 750 GB seriële ATA 7200 rpm
beeldscherm met hoge resolutie en ontspiegeld glas

Iemand stelde laatst voor om een MBP 15 inch 2,2 GHz quad core i7 256 GB SSD en 8 GB 1333 MHz DDR3

mijn vragen zijn eigelijk:

1- zijn er onder jullie die een MBP SSD gebruiken en wat is jullie ervaring.
2- wat zou nou een mooie MBP zijn voor mij als fotograaf? een van de boven genoemde of een helle andere?
3- in een percentage uit gedrukt hoeveel sneller is een SSD ten opzichten van een HHD 7200 rpm ongeveer?
4- een goed verkoop adres waar ik naartoe kan?

ik heb niet echt veel met techniek er achter maar wil gewoon een stabiel goed werkpaard waar ik zonder veel problemen weer 5 jaar mee kan werken.

ik hoor graag hoe jullie hier over denken of jullie ervaringen en adviezen!

Groet Jan Cor

#2 06-11-2011 10:18

MacBeer
Ex-Crew
@ Limbabwe

Re: advies aanschaf nieuw MBP 15 inch

macbookpro 2006 schreef:

1- zijn er onder jullie die een MBP SSD gebruiken en wat is jullie ervaring.

Ik heb op dit moment geen SSD in mijn Mac maar mijn volgende machine krijgt zonder twijfel een SSD. Mijn ervaring is dat machines met een SSD schijf veel sneller zijn in het opstarten van het systeem en het opstarten van programma's. Een SSD schijf zal tijdens het werken niet of nauwelijks sneller zijn dan een HD. Je merkt het vooral bij lees/schrijf bewerkingen.

macbookpro 2006 schreef:

2- wat zou nou een mooie MBP zijn voor mij als fotograaf? een van de boven genoemde of een helle andere?

Die .2Ghz processorverschil maakt niks uit. De huidige i7 processoren zijn voor Photoshop meer dan genoeg. Wat wel uitmaakt is RAM geheugen, dat heb je sowieso al naar 8Gb gebracht. De grafische kaart zal voor jouw doeleinden niet doorslaggevend zijn.

macbookpro 2006 schreef:

3- in een percentage uit gedrukt hoeveel sneller is een SSD ten opzichten van een HHD 7200 rpm ongeveer?

Valt moeilijk te zeggen. Ligt aan de bewerkingen. Bij opstarten van OS en programma's is het een wereld van verschil. Tijdens het werken in Photoshop zal je weinig verschil merken.

macbookpro 2006 schreef:

4- een goed verkoop adres waar ik naartoe kan?

Iedere Premium Reseller. De Apple Online Store en mailamac.nl bijvoorbeeld.

Let even op. Ik hoor van verschillende mensen dat het niet verstandig is om een SSD schijf als scratchdisk te gebruiken voor Photoshop omdat een SSD schijf minder lees/schrijfbewerkingen aan kan dan een HD. Je zou dus kunnen zeggen dat een SSD schijf een minder lange levensduur heeft dan een HD wanneer je deze als scratchdisk gebruikt voor Photoshop. Adobe echter beveelt een SSD schijf wél aan als scratchdisk, waarschijnlijk omdat Photoshop hier ook echt sneller van werkt.
Hoe waar dit verhaal is en hoe dit in de praktijk werkt weet ik niet, daar mag een echte expert zich over buigen.

Computers are to design as microwaves are to cooking. Milton Glaser

#3 06-11-2011 10:50

Freek.
Ex-Crew
@ Overasselt
Website

MacBeer schreef:

De grafische kaart zal voor jouw doeleinden niet doorslaggevend zijn.

Ligt er een beetje aan met welke programma's en camerasystemen deze fotograaf werkt. Ik weet dat bv Phocus van Hasselblad juist wel meer op de grafische kaart leunt.

Yeo, i know
[nevermind]

#4 06-11-2011 11:06

Pieterr
@ Eindhoven

Over de voor- en nadelen van SSD tov HDD is genoeg te vinden, ook op dit forum.

Bedenk wel dat een SSD momenteel nog minstens 10x duurder is dan een HDD (minimaal 1€/GB resp 0,07€/GB) dus als je van het snelle opstarten van je programma's een kick krijgt moet je wel bereid zijn die extra stuiters neer te tellen. Uiteindelijk wordt het allemaal ooit SSD, maar of het omslagpunt in 2012 dan wel later komt zal van de prijs afhangen.

Wat je MacBook Pro vraag betreft: aangezien er nu quadcore CPU's in alle modellen zitten zal je MBP het grootste gedeelte van de tijd niets te doen hebben, zelfs het instapmodel, zelfs bij photoshoppen. Geld uitgeven aan extra megahertzen is dus niet zo verstandig (mijn mening).

Extra geheugen is wel nuttig. En zoals bekend, koop dat vooral achteraf en niet bij Apple, als je niet de hoofdprijs wilt betalen.

#5 06-11-2011 13:21

unSOUND
Ex-Crew
@ Sliedrecht
Website

Een SSD is voor de meeste mensen een placebo. Het systeem voelt soepeler ( opstarten van OS X en software ), maar je machine rekent helemaal niet sneller. Het is dus vooral een gevoel. Een gevoel waar je dus wel flink geld voor neer moet leggen, en een hoop opslagruimte door verliest.

En wie sluit anno 2011 nog software en OS X af ? Dat is volstrekt onnodig. En als je dat niet meer doet, heeft een HDD ineens nog maar weinig nadelen tegenover een SSD.

Wat betreft dat scratchen, ik heb in mijn MacBook Pro wel eens teentjes gedaan met Photoshop, door een test-script met 50 actions te draaien met een 5400 rpm HDD, 7200 rpm HDD en een SSD als scratch schijf te gebruiken.. Het verschil met de SSD was 4 seconden op een test van 5 minuten... Aan jou de vraag of je dat winstgevend genoeg vind... Ik persoonlijk niet.

Waarom moeilijk doen als het lastig kan ?

#6 06-11-2011 14:02

macbookpro 2006

Hallo allemaal,

Tot zover word ik al lekker gevoelsmatig wijzer! dan hiervoor tot zover.

Als ik het dan goed begrijp is SSD sneller met opstarten, laden en wegschrijven.
Merkbaar ja wel degelijk. maar een must nee niet echt.

Mijn gevoel gaat dan ook nog steeds uit naar een 750 GB HHD met 720 rpm schijf.

Waar ik dan nog wel een beetje over twijfel is welke processor de  2,2 of de 2,4 GHz I7 (achteraf inbouw 8 GB)

Gaat hier dan nog een echt merkbaar verschil in zitten ?

Groet Jan Cor

#7 06-11-2011 14:07

MacBeer
Ex-Crew
@ Limbabwe

Ik denk het niet. Zulke verschillen zijn merkbaar als je een HD film gaat renderen. De 2.4 zal een stukje sneller klaar zijn dan de 2.2. Denk dan aan een verschil van 10 minuten op anderhalf uur ofzo. Voor fotobewerking denk ik niet dat dit verschil merkbaar zal zijn.

Computers are to design as microwaves are to cooking. Milton Glaser

#8 06-11-2011 15:00

Pieterr
@ Eindhoven

macbookpro 2006 schreef:

Waar ik dan nog wel een beetje over twijfel is welke processor de  2,2 of de 2,4 GHz I7 (achteraf inbouw 8 GB)
Gaat hier dan nog een echt merkbaar verschil in zitten ?

Oordeel zelf: http://www.macworld.com/article/162129/article.html

Photoshop test:  147.9 of 149.8 seconden...

#9 06-11-2011 15:02

digilux
Pro
@ Amsterdam
Website

Ik heb net de 2.2GHZ i7 met 8GB aan ram en een normale 750 GB schijf. Het enige wat ik merk en dat heb ik met al mijn laptops gehad is dat een 5400rpm schijf niet snel genoeg is om HD video of SD video op hoge kwaliteit te monteren. Dit heb ik nooit een probleem gevonden omdat video per definitie op een externe schijf moet staan. Elke goede fire wire 800 schijf werkt perfect voor deze doeleinde. Met lightroom en photoshop heb ik geen seconde het idee dat ik voor de snellere processor had moeten gaan. De machine voelt vlot aan, terwijl mijn macbookpro uit 2009 af en toe nog een beetje traag voelde. Ik merk dus duidelijk een verschil met mijn machine uit 2009.

Ik heb nagedacht over een SSD en heb besloten dat opslag voor mij belangrijker is. Verder heb ik niet het idee dat deze schijf die ik nu heb mij tegenhoud in snelheid de machine voelt gewoon goed.

Succes met je aankoop.

#10 06-11-2011 15:03

digilux
Pro
@ Amsterdam
Website

Oew ik heb ergens over heen gelezen. Mijn advies is echt nu naar 8GB en 2.2GHZ is prima maar dat had ik al verteld

#11 06-11-2011 23:45

REDCASE
@ Hilversum
Website

Ik heb net van de week mijn MBP uit 2008 vervangen voor een standaard 13" MacBook Air, hier zit dus een SSD in en ik moet zeggen dat het wel vlot reageert met met opstarten etc van programma's maar daar houd het dan ook mee op, net als wat MacBeer zegt, in Photoshop werkend merk je niet dat je een SSD of gewone harde schijf hebt.

Verder is de processor kracht van deze MacBook Air al krachtig genoeg om in Photoshop te kunnen werken, maar misschien net te weinig als het echt je enige echte werkpaard moet zijn. Dus dan moet een 2.2GHZ i7 zeker snel genoeg zijn.

Als ik je verhaal zo hoor dan zou ik ook voor de 15" MacBook Pro 2.2 met een gewone harde schijf gaan met 8GB RAM (of liever meer geheugen.) als het je enige werkmachine word. Dan heb je onderweg ook lekker de ruimte om je materiaal op te zetten zonder allemaal extra schijven mee te sjouwen. (op je standaard externe back-up schijf na die natuurlijk wel mee gaat tijdens het mobiel werken.)

#12 07-11-2011 15:43

EagerBob
Pro
@ 020
Website

digilux schreef:

Mijn advies is echt nu naar 8GB en 2.2GHZ is prima maar dat had ik al verteld

ik zou ook voor de 2.2 Ghz versie gaan.

De hoge resolutie versie zou ik denk ik links laten liggen.
Her klinkt op papier prachtig, alles lekker scherp maar de lettertjes worden wel erg klein.
Voor zover ik weet is de lettergrootte van de gebruikersinterface van Apple, dus het menu, de finder etc. en ook van de programma's die je gebruikt niet echt aan te passen waardoor alles mierig klein wordt.

#13 07-11-2011 19:30

Pieterr
@ Eindhoven

Daar heeft EagerBob een punt.

Aan de andere kant, als je een MBP met ontspiegeld glas wilt, dan krijg je die high-res optie (1680x1050) er "gratis" bij.

#14 08-11-2011 00:26

digilux
Pro
@ Amsterdam
Website

EagerBob schreef:

De hoge resolutie versie zou ik denk ik links laten liggen.
Her klinkt op papier prachtig, alles lekker scherp maar de lettertjes worden wel erg klein.

Ja daar heb ik over na gedacht en beetje dom puur op advies van mijn dealer ben ik voor de hoge resolutie gegaan. Ik ben er uiteindelijk wel blij mee, maar het zit op het randje.
Probeer het verschil eens ergens te zien. En probeer ook voorjezelf in te schatten of dit een probleem zou zijn of niet. Ik werk nogwel eens met after effects op de laptop en dan kom je altijd ruimte tekort. De extra schermresolutie is bij mij dus welkom. Voor andere doeleinde kan de doorslag naar een de standaard resolutie doorslaan.

Succes met je keuze

#15 08-11-2011 02:06

unSOUND
Ex-Crew
@ Sliedrecht
Website

Als je goede ogen hebt is er goed mee te werken, maar ik heb indertijd om dezelfde reden mijn vader afgeraden om een versie met hoge resolutie te nemen, en als je onze MBP's naast elkaar ziet is hij toch blij dat hij voor lagere resolutie is gegaan, zeker als je de gereedschappen van Photoshop ziet, die letters zijn kleiner dan de interface van OS X...

#16 08-11-2011 11:53

EagerBob
Pro
@ 020
Website

unSOUND schreef:

Als je goede ogen hebt is er goed mee te werken.

Het is een leeftijdskwestie.
Voor mensen van een jaar of 20-30 is het waarschijnlijk prima, aan de andere kant van de 40 is het denk ik een goed idee om er eerst eens goed naar te kijken bij een dealer.

Voor mij was de hoge resolutie de reden om geen ontspiegeld beeldscherm te nemen maar de glimmende versie. Achteraf ben ik er dik tevreden mee, ik vind het glimmende scherm zelfs wel prettig. Watr ik nooit verwacht had trouwens.

#17 08-11-2011 22:22

HSL
Beheerder
@ Amsterdam
Website

Ik zou inderdaad even gaan kijken, maar je moet er wel rekening mee houden dat het ook went.
Zelf heb ik een hoge resolutie versie gekocht in maart. Op mijn vorige MBP zat een "normale" resolutie. persoonlijk vind de resolutie van de oude echt te laag, en van mij zou hij zelfs wel een slag groter mogen zijn dan die ik nu heb.

EagerBob schreef:

Het is een leeftijdskwestie.

Nee, denk echt dat het er mee te maken heeft wat je doet. Ik doe veel op het web en wil graag lekker veel op mijn scherm kwijt kunnen.

EagerBob schreef:

Voor mij was de hoge resolutie de reden om geen ontspiegeld beeldscherm te nemen maar de glimmende versie.

Hier ook een glimmend scherm, veel fijner, maar snap alleen niet helemaal wat de resolutie met de spiegeling te maken heeft :-)

#18 08-11-2011 23:14

unSOUND
Ex-Crew
@ Sliedrecht
Website

snap alleen niet helemaal wat de resolutie met de spiegeling te maken heeft :-)

Dat ging om het feit dat als je de ontspiegelde versie neemt, je altijd de hogere resolutie krijgt. Je kunt dus niet kiezen voor de standaard resolutie en ontspiegeld.

#19 09-11-2011 09:18

EagerBob
Pro
@ 020
Website

HSL schreef:

Nee,

Laat me raden HSL, jij bent jonger dan  42?

#20 09-11-2011 12:23

HSL
Beheerder
@ Amsterdam
Website

EagerBob schreef:

HSL schreef:

Nee,

Laat me raden HSL, jij bent jonger dan  42?

Ja, maar dan nog steeds, ik ken genoeg mensen die boven de 40 zijn die wel graag een hogere resolutie willen, gewoon omdat ze zoveel mogelijk ruimte op hun scherm willen. Zelfs mijn vader van 60 vind een hoge resolutie fijner, en die heeft niet bepaald goede ogen :-)

Ik verwacht dat het ook niet zo heel lang meer zal duren voor er een "unified" OS komt waarmee je de systeem elementen ook makkelijk van formaat kan veranderen, alles in het OS (icons, buttons e.d.) is al zo gemaakt dat het zou moeten kunnen, dus het is een kwestie van wachten. Eigenlijk werkt ongeveer zoals de iPhone dat ook doet. Het scherm van de 4(s) heeft een 4x zo hoge resolutie, maar alles blijft even groot als op de 3G(s).

:-)

#21 09-11-2011 14:42

EagerBob
Pro
@ 020
Website

HSL schreef:

Ik verwacht dat het ook niet zo heel lang meer zal duren voor er een "unified" OS komt waarmee je de systeem elementen ook makkelijk van formaat kan veranderen, alles in het OS (icons, buttons e.d.) is al zo gemaakt dat het zou moeten kunnen, dus het is een kwestie van wachten.

Dat is precies hoe het zou moeten zijn ja, dan maakt een hoge resolutie alles alleen maar scherper, in plaats van kleiner.

En ik neem verder aan dat je vader een leesbril draagt als hij op de computer werkt?

#22 09-11-2011 19:32

Pieterr
@ Eindhoven

HSL schreef:

Ik verwacht dat het ook niet zo heel lang meer zal duren voor er een "unified" OS komt waarmee je de systeem elementen ook makkelijk van formaat kan veranderen, alles in het OS (icons, buttons e.d.) is al zo gemaakt dat het zou moeten kunnen, dus het is een kwestie van wachten.

Apple is al járen bezig met (betere) "Resolution Independence". Als de geruchtenmachine voor een volgende OS X release op gang komt staat ie er altijd wel ergens tussen ("RI support").
http://arstechnica.com/apple/reviews/20 … 0-7.ars/14

Dit is m.i. één van de weinige zaken die Windows (sinds Vista/7) beter voor elkaar heeft dan OS X. Daar werkt Resolution Independence gewoon min of meer.  Je kunt een percentage instellen en that's it. It just works.

Laatst bewerkt door Pieterr (09-11-2011 19:33)

Forum voettekst

MacMinds v 1.05 Powered by PunBB