MacMinds - great minds think different

Navigatie

Zoeken

Inloggegevens

Je bent niet ingelogd.

#26 04-11-2011 12:49

MacMickey
Pro
@ Corusant
Website

Re: Wat als Apple stopt met de Mac Pro?

Niet iedereen (lees bijna niemand) heeft heel veel belang/centen/ziet het nut van een Eizo scherm voor elk DTP/foto werk. Ik schakel moeiteloos over van werksituatie naar thuis. Niets aan het handje.
Werk: MacPro 2x 2,66 GHz Dual-Core Intel Xeon, 7 GB geheugen met 2 HD's (1x 250Gb en 1x 1TB) (2008 model) met een 23" CinemaHD eraan
Thuis: iMac 24" 3.06 Ghz Intel Core 2 Duo, 4 GB geheugen en 1 interne HD van 1TB (2009)

Verschil tijdens DTP werk? 0,0
Verschil in gebruik? 100% de iMac thuis is namelijk ook nog eens mediaserver en wordt gebruik om spelletjes mee te spelen. 1 apparaat op het bureau en geen snoerenmeuk.

Oh wacht, je bedoeld eigenlijk de behoefte om de machine te customizen en uit te breiden en slotjes te vullen en... Er zijn een hoop mensen (lees de grote meederheid) die daar totaal geen behoefte aan heeft. Dus wat doe je? Ga je ontwikkelen voor een kleine groep of ga je je centen pakken op de grootste gemene deler? Dat er minder Eizo's gejat worden dan iMac's snap ik ook wel er zijn er tenslotte een stuk minder van verkocht en wie wil er nou zo'n vierkantding met van die kijkdoosflappen op zijn bureau? Niemand toch?

Vergeet niet dat de iMac als consumentapparaat is begonnen. Want wie rekenkracht wilde kocht een PowerMac toch? Nu moet je dus een bewustere keuze gaan maken als in "wat heb ik nou echt nodig en wat is overkill?" Als de MacPro's op de zaak zijn afgeschreven ga ik adviseren om er iMac's neer te zetten, veel goedkoper en snel zat!

#27 04-11-2011 14:21

3dGuy

Wat dacht je van mensen die met fotografie bezig zijn?
Daar komen er steeds meer van en niet alleen beroepsmatig!

En Apple heeft haar MacPro opgebouwd op componenten die meestal in Servers terecht komen.
Ik kan me voorstellen dat als ze naar gewone desktop PC componenten gaan en daar een machine mee bouwen de prijs een stuk vriendelijker wordt en het nog steeds meer dan snel genoeg is voor de huidige MacPro gebruikers. En zo'n machine zou precies in het "gat" passen tussen MacPro en de iMac en MacMini en eigenlijk ook nog de MacBook Pro.

Maar dat betekent dan wel weer een nieuw model. En meer modellen betekent meer kosten.

#28 04-11-2011 14:21

Chuck
Ex-Crew

MacBeer schreef:

Maar Apple gebruikt IPS panelen in hun machines. Zij claimen (en dat is terecht) dat ze schermen in hun iMacs stoppen die een hoge kwaliteit bieden.

Je snapt dat dat marketing is toch? Ik wil 98% Adobe RGB.

Martiniman schreef:

Weinig lithografen misschien, maar er zijn ook nog mensen die gewoon niet zo'n lelijke protserige bak op hun bureau willen (iMac),...

Emotionele argumenten zei ik toch?

MacMickey schreef:

...en wie wil er nou zo'n vierkantding met van die kijkdoosflappen op zijn bureau? Niemand toch?

Het wordt echt een goed draadje dit.

MacMickey schreef:

Als de MacPro's op de zaak zijn afgeschreven ga ik adviseren om er iMac's neer te zetten, veel goedkoper en snel zat!

Dat duurt lang hè dat afschrijven. Net mijn Mac Pro 8-core 3.0 met 16 Gb Ram uit 2007 verkocht voor een prijs waar je nu, vandaag echt een leuke iMac voor kunt kopen. Behalve dat scherm wat ik niet wil...

In feite -maar dat lijkt dan opeens hogere wiskunde- zit er zoveel statiegeld op een oude Mac Pro dat je over 4 jaar net zoveel afschrijft als een iMac die je helemaal afschrijft. Alleen wil jij echt niet meer werken op een iMac uit 2007. Daar kon 4 GB Ram in volgens PC2-5300 DDR2 specificatie. Als je daar de afgelopen twee jaar op had moeten werken was je weinig efficiënt geweest. Tenzij je overwerk voor niks doet...

Het is echt niet moeilijk. Je moet het wel kunnen investeren. Maar iemand die bij mij werkt en deze afweging in zijn investeringsadvies vergeet levert half werk.

Zonder emotie.

#29 04-11-2011 14:23

Chuck
Ex-Crew

3dGuy schreef:

Nee joh. Niet op de planeet waar jij woont...
Je hebt geen Apple nodig om foto's op te kunnen bekijken en bewerken of,..

#30 04-11-2011 14:35

3dGuy

Chuck schreef:

3dGuy schreef:

Nee joh. Niet op de planeet waar jij woont...
Je hebt geen Apple nodig om foto's op te kunnen bekijken en bewerken of,..

Wel op jou planeet?
En natuurlijk heb je daar geen Mac voor nodig maar dat geld ook voor alle andere toepassingen.
Dus Apple kan zich maar beter alleen maar met iPad, iPhone en iPod bezig houden?

#31 04-11-2011 14:41

Deskman
Beheerder
@ the desk
Website

I'm lost in space  crying

Zijn we hier nog in staat om helder te redeneren en niet alleen te stokpaard elkaar te bestrijden?

#32 04-11-2011 15:04

MacMickey
Pro
@ Corusant
Website

Oeps  wink smiley vergeten in te voegen bij de kijkdoos. En voor wat betreft dat afschrijven, de MacPro's die hier nu staan zijn de eerste generatie MacPro (ook alweer uit 2006) dus voorlopig voldoen ze nog prima (en ik denk dat ze het nog wel 8 jaar volhouden). Ach en in 2020 is er vast wel nieuw hardware tongue

Om het heel snel en simpel samen te vatten:
Als Apple stopt met de MacPro heb je gewoon 2 keuzes, 1 blijf bij Apple spullen, 2 koop wat anders. Zo is het altijd al geweest met het geliefde/gehate bedrijf. PowerBook G5 anyone?

#33 04-11-2011 15:24

Deskman
Beheerder
@ the desk
Website

Smiley's zijn een overblijfsel uit de sorry-cultuur. Eerst iets naars zeggen en dan: 'grapje..!'

Er wordt hier in de lengte en de breedte bestreden dat de MacPro een machine met een doelgroep is. Jullie gebruiken mini's, oude laptops en iMacs en zijn daar gelukkig mee.

Mijn hele setup is echter gebaseerd op een MacPro en de mogelijkheden die zo'n doos heeft. En daar heb ik heel bewust voor gekozen. Snel, betrouwbaar, uitbreidbaar.

Als je nu bedenkt dat in de nog steeds groeiende markt van nu en vermoedelijk veel meer MacPro's verkocht worden dan destijds G4 MDD machines zou het toch jammer zijn als het echte werkpaard het veld moet ruimen omdat de aantallen niet gehaald worden.

#34 04-11-2011 16:31

trabant
@ Luilekkerland

Wellicht kan het prestige-argument toch nog een rol  spelen. Zonder MacPro zakt de naam Apple uit de top van de vergelijkende benchmarks. Telkens wanneer er een update van het topmodel is, staan de tweedehandssites weer vol met de oude modellen.
Al weet Apple ook wel dat je in het wild makkelijker met een iGadget kunt pronken dan met een systeemkast van twintig kilo.

Positief bezien zijn selfiesticks ook goede bliksemafleiders… 

#35 04-11-2011 19:12

luclodder
Pro
@ Heerlen
Website

Met betrekking tot mijn opmerking over een Hasselblad. De investering is voor mij te groot, en heb er te weinig werk voor. Als ik hem nodig heb huur ik hem wel.
Naast fotograaf run ik ook een bedrijf een een woelige markt.

[ o ] luclodder fotografie
www.luclodder.com |
flickr | twitter/luclodder | weblog

#36 04-11-2011 19:42

Chuck
Ex-Crew

Afschrijven doe je in 3 jaar. Ik herinner me een heel mooie rapportage van Apple,.. toen ze echt nog geen stuiver verdienden, over hun ROI.
Als je 6 jaar met het belangrijkste gereedschap werkt boer je in elk geval economisch 3 jaar achteruit. Dan heb je waarschijnlijk geen geld om een nieuwe investering te kunnen doen,.. en als je dat niet kunt kun je je afvragen,.. (Vul zelf maar in.)

Wat is dat dan voor argument dat er steeds meer mensen zijn die zich met fotografie bezighouden?
Ik snap het echt niet,..

Er zitten hoogstwaarschijnlijk hele knappe koppen bij Apple te kijken naar het aandeel Mac Pro binnen de totale verkoop. Die schudden hun hoofd. Het is een druppel op een gloeiende plaat geworden.
In de ranking van benchmarks? De ranking van de aandelen is belangrijker en die ranking is niet gebaseerd op de omzet in Mac Pro.

Ik val echt van mijn stoel als ik zie wat voor investeringen collega-ondernemers in andere branches moeten plegen om een simpel winkeltje of bedrijfje te starten. Wij kunnen dat 3 hoog achter 2 keer bellen. De grootste investering is of 2000 of 4000 EURO.
Dat is pathetisch.

Mijn nieuwe Mac Pro heeft 32 GB Ram. Dat kost 310 EURO excl. BTW.
Photoshop lijkt best snel.

#37 04-11-2011 20:23

Yachtbrochure
@ France
Website

Ik denk dat er echt wel een opvolger voor de Mac Pro op de markt komt. Gewoon een kast met ruimet voor een x aantal harde schijven, de mogelijkheid om videokaarten te wisselen en plek voor een sloot aan geheugen.

Er is een groot aandeel van MacPro gebruikers die op dit forum niet te vinden zijn. Vooral onder video en 3d mensen is de MacPro vanwege zijn brute rekenkracht en uitbreidingsmogelijkheden zeer geliefd. En idd onder fotograven met een Hasselblad :-P

KISS - Keep It Simple, Stupid

Forum voettekst

MacMinds v 1.05 Powered by PunBB