MacMinds - great minds think different

Navigatie

Zoeken

Inloggegevens

Je bent niet ingelogd.

#1 06-10-2011 07:27

Deskman
Beheerder
@ the desk
Website

Steve Jobs: 1955 - 2011

http://f.cl.ly/items/2O0r2d191I0N160c3S0z/hero.pngOp woensdag is bekend gemaakt dat Steve Jobs is overleden. We willen hier nu niet een lang artikel gaan wijden aan zijn geniale brein. Het volstaat om te zeggen dat zijn ideeën de wereld hebben veranderd. Zijn ideeën zijn keer op keer als onmogelijk en ondenkbaar betiteld. Maarja, great minds think different. Dat iets niet bestond was voor Steve Jobs nooit een belemmering.

Mijn eerste kennismaking met Apple was op een school waar een Apple IIe aan was geschonken. En een kast met toetsen en een groen beeldscherm dat op pro-DOS draaide. Als vingeroefening tikten we een planetarium-programma over uit een boek. Duizenden regels code om te kunnen kijken naar een zwart scherm met groene stipjes. Weinig inspirerend voor mij.

De sterrenkaart was nog niet klaar of de Macintosh werd geïntroduceerd. Dat zou 'andere koek' zijn. En al snel was er een afspraak gemaakt met Bunnik om daar voor de school een Mac 512 ED aan te schaffen. In de hal stond een zuiltje met daarop een computertje met een verbazingwekkend 9-inch zwartwitscherm dat zo scherp was dat je er even van dichtbij naar moest kijken. Voelen.

Die eerste aanblik van de Mac staat me nog haarscherp voor de geest. Het ding was zó anders dan wat er verder aan computers bestond. Dit moest wel iets bijzonders zijn. Snel meenemen, naar huis en uitpakken. En wachten op de eerste galmende Boing in een wereld waarin computers tot dan toe alleen maar piep konden zeggen.

Een soortgelijke beleving hebben inmiddels miljoenen mensen gehad. De eerste kennismaking met een Apple-product is er altijd een van verbazing geweest. En het is duidelijk dat dát moment van verbazing voor enorm veel mensen een impact heeft gehad die hun leven op een of andere manier heeft veranderd.

Van ons mag hieronder een heel lange lijst met inspirerende belevenissen komen.

Condoleanceregister: http://www.apple.com/nl/stevejobs/

#2 06-10-2011 07:57

HansenOFFLine

Re: Steve Jobs: 1955 - 2011

De eerste kennismaking met een Apple was tijdens mijn studententijd in Groningen waar iemand van de studenten vereniging helemaal idolaat was van Apple computer, dit was in 1992 geloof ik.
Later tijdens een cursus in 1999 werd alles op een mooie iMac gedaan en ook in 2001 tijdens een andere cursus werd alles op een iMac gedaan. Dit deed mij wel verlangen naar een Apple computer, maar pas bij de intrede van OsX ging het mij meer interesseren.

In 2002 was ik doodziek en moest mijn dikke darm er met spoed in zijn geheel uitgehaald worden en daarna zou ik bij mijn moeder weer gaan aansterken en dan wilde ik wel graag met een laptop kunnen internetten en naar muziek luisteren en wat films bekijken. De iBook was bijna een kilo lichter dan de concurrentie en dat was de reden om deze dan ook aan te schaffen rond 20 november 2002 een dag voor mijn ziekenhuis opname!

#3 06-10-2011 08:35

digilux
Pro
@ Amsterdam
Website

Steve Jobs heeft de wereld veranderd. Voor Apple gebruikers en voor niet Apple gebruikers net zo goed.

#4 06-10-2011 09:10

tennapel
Pro
@ Rotterdam
Website

De gekleurde bolletjes, dat was het moment dat alles veranderde.

Ik deed een project bij KPN en in de hoek van de kamer stond een blauwe iMac die niemand gebruikte. Ik heb hem op mijn bureau gezet en ben er op begonnen. Mijn excuus was dat ik de websites die gebouwd werden ook moest kunnen beoordelen op de Mac.

En toen gebeurde er iets vreemds: mensen kwamen langs met een kop koffie om een praatje te maken. Niet omdat ze mij zo'n leuke jongen vonden, maar omdat ze allemaal nieuwsgierig waren naar die iMac. En de gesprekken gingen niet over CPU's en hoeveel geheugen en videokaarten, maar over hoe het voelde om met zo'n iMac te werken.
Er waren zelfs mensen die letterlijk even de iMac wilden aaien, gewoon even voelen.

Dat heeft de wereld voorgoed veranderd. De computer werd ineens een gebruiksvoorwerp, een communicatiemiddel, niet meer een lichtelijk schrikaanjagend en intimiderend technisch hulpstuk.

Het was Steve Jobs die met de originele Mac natuurlijk al was begonnen het persoonlijk maken van de computer, techniek met empathisch vermogen. Hij was daar niet uniek in, maar hij is wel de enige geweest die het voor elkaar heeft gekregen en de lange adem heeft gehad om deze visie consequent uit te blijven werken. Zijn ongeduld heeft de technologische vernieuwing gedreven.
De iMac was de echte gamechanger en de iPad waarschijnlijk het eerste product dat Jobs visie ook werkelijkheid heeft doen laten worden. De geschiedenis heeft hem al gelijk gegeven. Hoeveel mensen zijn er die dat bij leven al hebben kunnen zeggen?

Life is a stage, but the play is badly cast * Oscar Wilde

#5 06-10-2011 10:48

mekkie
Pro
@ amsterdam
Website

http://i96.photobucket.com/albums/l168/mekkie01/1984_mac.png

het is zo ongeveer 1985 als ik voor het eerste een Apple zie en mag aanraken, het jaar Dat Steve ontslag neemt. Dit malle apparaat dat zo'n 10.000 gulden kost mag een medestudent gebruiken om 'dingen te doen'.
Dat willen we allemaal dus wel proberen en ondanks het gedoe met floppies wisselen (geen harde schijf) en het gebrek aan software is iedereen meteen verkocht! Als ik later in mijn omgeving mensen zie knoeien met commands, slashes en onmogelijke codes en zonder cursus uberhaupt hun PC niet opgestart krijgen is het voor mij wel duidelijk....bedankt Steve dat je ook weer terugkwam en ervoor zorgde dat we nog steeds op een Mac kunnen werken.

#6 06-10-2011 12:16

Deskman
Beheerder
@ the desk
Website

Bij Panic.com hebben ze dat ook mooi gezegd...

#7 06-10-2011 14:35

MacMickey
Pro
@ Corusant
Website

"Dit is je computer, zo gaat hij aan en voor de rest red je jezelf er maar mee". Mijn nieuwe werkgever drukt op een knop en een, voor mij tot dan toe onbekende, wereld vol gemak opent zich voor mijn ogen. Computers? Ja een machine met MS-DOS waar je WordPerfect op leert. Die kende ik wel en de Commodore 64 vroegah van een vriendje. Weken regels met code uit een boekje dicteren en overtikken voor wat? Een soort "modernere" versie van Pong. Maar dit? Dit had ik nog nooit gezien. En wat is dat voor een ding aan je toetsenbord? Een wattuh? Muis???

Binnen een uur kon ik lezen en schrijven met dat ding. ClarisWorks, Netscape Hoe slim was dit apparaat en waarom had ik er verder nog nooit 1 gezien en/of over gehoord? Ik zal die dag nooit vergeten, door de Apple Macintosh veranderde mijn wereld, ik ging er zelfs een ander beroep door uitoefenen. Het jaar: 1993, de bewuste hardware: Performa 450 (voor de kenners eigenlijk een LC III), operating system: 7.1.2. Nu, 18 jaar later bereikte vanmorgen via Twitter mij het droeve nieuws dat Steve Jobs was overleden.

Steve, deze is voor jou:
Here’s to the crazy one.
The misfit.
The rebel.
The troublemaker.
The round peg in the square hole.
The one who sees things differently.
He’s not fond of rules.
And he has no respect for the status quo.
You can quote him, disagree with him, glorify or vilify him.
About the only thing you can’t do is ignore him.
Because he changes things.
He pushes the human race forward.
And while some may see him as a crazy one, we see genius.
Because the people who are crazy enough
to think they can change the world,
are the ones who do.

#8 06-10-2011 14:49

Merkava
@ Vught

En hier een link naar de door Steve ingesproken versie.
"Apple Steve Jobs The Crazy Ones"

De waarheid verzin je niet.

#9 08-10-2011 11:15

mekkie
Pro
@ amsterdam
Website

Hij zal wel ergens op het web rondgaan, maar ik hoorde hem vanmorgen.....

Vroeger hadden we:
Bob Hope
Steve Jobs
Johnny Cash

Nu hebben we
No Hope
No Jobs
No Cash

#10 26-10-2011 18:27

DeeJee

Het was 1992, 1993 dat ik met mijn zaak (pre-press, het meerendeel gecompliceerde pagina’s in elkaar monteren en belichten plus scans handmatig retoucheren) de overstap maakte naar het DTP gebeuren. Goede scanner en een filmbelichter aangeschaft plus de nodige computers, Apples dus, op andere computers draaide Quark, Illustrator en Photoshop niet. Was bij mijn vorige werkgever wel gewend om digitaal te werken op peperdure high-end systemen van Crossfield en Scitex, dus het “digitale” was niet helemaal vreemd voor mij. Vond het wel bizar dat op een zo te zien huis tuin en keuken computerje (zo zag ik dat toen) veel meer kon en sneller dan de miljoenen kostende high-end systemen waar ik eerder mee had gewerkt. Voor thuis ook maar een computer aangeschaft, kon ik daar oefenen en uitproberen, beetje thuis raken met de computer en de grafische programma’s. Een LC II dus, 2 mb werkgeheugen, opgewaardeerd naar 4 mb geheugen (100 gulden per MB kostte dat toen), 40 mb harde schijf. En het werkte, pagina’s opmaken in Quark, met Illustrator spelen, werkte als een tierelier voor die tijd. Photoshop had zo zijn restricties, tot A6 formaat ging het nog wel, groter gaf problemen. Wonderlijk dat Quark en Illustrator op zo’n computertje al zoveel kon.

De kids vonden het natuurlijk ook prachtig, een computer thuis, maakten daar hun werkstukjes op, jawel in Quark en speelden games, wie kent Hellcats nog, een vliegsimultatie en combat programma.
Na een paar jaar LC II, de wondermachine in huis gehaald, de black performa, met CD lezer, telefoon, fax, TV, gewoon met een coax aansluiting plus TV tuner. Wat een geweldige home-computer was dat voor die tijd. Afstandsbediening, zette ik ‘s avonds laat de Sony tv uit, hoorde ik de bekende boink, startte de performa weer op (reageerde ook op de Sony afstandsbediening). Weet nog goed dat ik na aanschaf de volgende dag thuis kwam en tot mijn schrik zag dat de harde schijf helemaal vol zat, rond de 2 gig was dat. Dochterlief had even een paar videoclips opgenomen bleek later.

Hoe uniek een Apple computer was, had ik nog steeds niet door, was niet anders gewend, had nooit met een ander "merk" gewerkt.
Tot mijn kinderen van school kwamen, totaal verontwaardigd. Wat bleek, de school had eindelijk ook computers aangeschaft. Dochterlief was echt pissed. “De leraar weet niet eens hoe het werkt en als ik het voor wil doen, doet die computer nieteens wat ik “zeg”.
En dat laatste maakt Apple zo uniek, hij doet wat je “zegt”.

Forum voettekst

MacMinds v 1.05 Powered by PunBB