MacMinds - great minds think different

Navigatie

Zoeken

Inloggegevens

Je bent niet ingelogd.

#1 28-09-2011 13:33

Oddlaw

Macbook pro blijft hangen!

Graag advies!

Mijn MBP blijft bij opstarten hangen en de mooie gekleurde bol blijft draaien... dit is volgens mij een teken dat de hardeschijf gaat crashen binnen nu en wie weet!!!! Daar het een 120gb schijfje is wil ik hem toch graag vervangen voor een grotere schijf.

Nu wil ik dus de hdd vervangen maar wat voor schijf moet ik zoeken, je wordt overspoelt op internet met PC-schijven maar werken deze ook op de MBP. (dus naar wat voor specificaties moet ik kijken in de winkel)

Ook wil ik met copycarbon cloner een gehele back-up maken van de mac op een partitie van de nieuwe schijf, deze kan je volgens mij met een lege usb case aan de mac hangen.

Daarna volgens mij de beide hdd omzetten, oude eruit en nieuwe met de back-up erin en dan moet het weer werken...of zie ik iets over het hoofd.

Graag hoor ik van jullie of dat dit de manier is of dat er een andere manier is die beter is.

grtz Oddlaw

#2 28-09-2011 14:38

Deskman
Beheerder
@ the desk
Website

Re: Macbook pro blijft hangen!

Het is nauwelijks een aanwijzing dat je HD gaat crashen.

Er gaan gewoon standaard SATA-schijfjes in een MBP
Ik koop dit soort dingen gewoon bij Alternate.

Maak jezelf gelukkig en doe verstandig: koop een extra extern schijfje voor TimeMachine en ga niet rommelen met partities om oude zooi op te bewaren.

#3 28-09-2011 22:01

sexybiggetje
Beheerder
@ Drachten
Website

Carbon copy cloner heb je nergens voor nodig, je hebt al gratis Time Machine.
Ja een pc sata schijf werkt ook gewoon in je mac, binnen de installer van OS X heb je Disk Utility zitten, deze kan hem voor gebruik formatteren.
Deskman is verstandig, je doet er verstandig aan zijn advies op te volgen wink. Gewoon een extra schijfje voor de back-up.

Sexybiggetje.nl :: cc-licensed by sexybiggetje.nl

Spreekt alleen wanneer ge iets te melden heeft.

#4 29-09-2011 00:23

unSOUND
Ex-Crew
@ Sliedrecht
Website

Volgens mij wil de topicstarter ook gewoon een nieuwe schijf hebben, hij heeft het immers ook over het vervangen van de schijf, maar wil hij eerst de huidige installatie klonen van de oude naar de nieuwe schijf voor hij hem inbouwt.

Wat betreft de schijven zelf, je hebt een 2,5 inch SATA schijf nodig, er zijn geen Mac of PC versies. Je kunt er dus gewoon eentje kopen bij de PC boer om de hoek.

Maar een draaiende bal hoeft geen kapotte HDD te betekenen. Het kan ook zijn dat het account beschadigd / corrupt is.

Heb je toevallig nog een andere Mac in huis of in de buurt ?

Waarom moeilijk doen als het lastig kan ?

#5 29-09-2011 10:35

Oddlaw

Helaas geen tweede mac in huis.

Gisteren een nieuwe schijf gehaald "WD scorpio black 500gb" mijn standaard schijf was 120gb en stond erg vol. Maar had dus wel te snel een verkeerde conclusie getrokken met mijn zoektocht op het internet. Daar las ik al snel dat het een hdd probleem zou zijn. Ik had gewoon veel eerder de vraag hier moeten stellen. (whistte)

Maar al om al, wel zoals unSOUND al aangaf, mooie reden om de kleine hdd te vervangen voor een grotere.
Heb er ook een cradle bij gekocht waardoor ik de schijf met een usb kabel aan de mac kan hangen. Toch ga ik uiteindelijk niet de oude installatie gebruiken voor de nieuwe hdd. Ga een clean instal doen en van daaruit weer opbouwen. (bewaar wel een back-up van de huidige installatie gewoon "just in case"

Wel zou ik graag al mijn instelling willen terugzetten van bijv. mijn mail en transmit. omdat ik graag al mijn oude mail weer terug heb en alle instellingen van verschillende servers in transmit!
Klopt het dat ik dan de plist uit prefs moet kopiƫren en later terugzetten and thats it?

thnxs

#6 29-09-2011 11:13

unSOUND
Ex-Crew
@ Sliedrecht
Website

In de regel bewaard een programma zijn instellingen en dergelijke in 2 mappen:

Library > Application Support
Library > Preferences

Afhankelijk van het programma staat dit in de Library van de Thuismap, of in de Library op de root van de harde schijf. Meestal in die van de Thuismap. Als je die 2 onderdelen overzet ben je al een heel eind. Uitzonderingen daarop zijn bijvoorbeeld Mail en Safari, die hun eigen map in de map Library hebben.

Wat je het beste kunt doen om conflicten te voorkomen, is op de nieuwe installatie dezelfde accounnaam en hetzelfde wachtwoord te nemen. Sommige programma's zijn daar namelijk aan gekoppeld.

Wat je ook kunt doen is een schone installatie uitvoeren, en daarna gelijk met de Migratie Assistent het oude account overzetten. Dan wordt alles overgezet.

Waarom moeilijk doen als het lastig kan ?

Forum voettekst

MacMinds v 1.05 Powered by PunBB