MacMinds - great minds think different

Navigatie

Zoeken

Inloggegevens

Je bent niet ingelogd.

#1 08-09-2011 09:32

Albertus
@ Dokkum

User Interface Design

Ik ben al enige tijd op zoek naar een User Interface Design / Software Prototyping Tool. Tot nu toe heb ik alleen bij www.carettasoftware.com gevonden wat ik zocht. Er zijn echter twee bezwaren: het is Windows-only en nogal stevig aan de prijs.
Helaas levert een zoekopdracht als 'GUI tool for Mac' niet iets op dat als een alternatief voor op de Mac kan dienen.

Kent iemand alternatieven voor de Mac?

Mijn dank alvast.

#2 08-09-2011 11:52

EagerBob
Pro
@ 020
Website

Re: User Interface Design

misschien zit hier iets tussen:

klik

klik

#3 08-09-2011 17:20

Pieterr
@ Eindhoven

Wat wil je precies gaan doen met de GUI? Moet er echt werkende code onder komen te hangen ("Feel"), of is het alleen om een idee van de "Look" te krijgen ?

Wat zijn de eisen aan het platform voor de uiteindelijke applicatie (Mac only, Mac + Windows, etc.) ?

#4 08-09-2011 17:43

Albertus
@ Dokkum

Via de links die EagerBob gaf kwam ik terecht op http://www.sitepoint.com/tools-prototyp … eframing/. Daar stond een lijstje programma's die ik nu aan het bekijken ben. Genoemd worden o.a.

Axure (price: $US589 sad
iRise (price: from $US6,995 sad
MockupScreens (price: from $US79 smile ook voor op de mac)
Balsamiq Mockups (price:$US79 smile ook voor op de  mac)
Lucid Spec (price: from $US499 sad

Ik zoek iets met 'look and feel'. 
De uiteindelijke applicatie zal zijn of voor iPad, iPhone en Android of voor Windows.

Laatst bewerkt door Albertus (08-09-2011 17:43)

#5 08-09-2011 18:07

Pieterr
@ Eindhoven

Albertus schreef:

Ik zoek iets met 'look and feel'. 
De uiteindelijke applicatie zal zijn of voor iPad, iPhone en Android of voor Windows.

Al eens naar Xcode gekeken? 

Designing User Interfaces in Xcode 4

Laatst bewerkt door Pieterr (08-09-2011 18:10)

#6 08-09-2011 23:25

Emiel
@ Gouda

Ik gebruik WireframeSketcher vrij intensief en naar tevredenheid. Zowel op de Mac als andere platformen.

"Putting flesh on the bones of my dreams"
                                       David Gray

#7 09-09-2011 11:46

Albertus
@ Dokkum

Ik ga me de komende weken verdiepen in MockupScreens, Balsamiq Mockups, Wireframe en xCode.

Dank voor de reacties.

#8 13-09-2011 16:15

Albertus
@ Dokkum

@ Emiel:

Ik heb een compleet project gedaan in de demo van WireframeSketcher.
De uitvoer wordt voorzien van grote letters Trial Version - zoals verwacht.

Er is echter een aantal opties die ik niet aan de praat krijg, zoals de projectexplorer en het toevoegen van extra stencils. Is er een verschil in de trial version en de versie met licentie qua toegankelijke opties?

#9 15-09-2011 21:55

Emiel
@ Gouda

Nee volgens mij is er geen verschil tussen trial en gelicenseerde versie. Ik zal morgen even kijken maar volgens mij kun je de project explorer openen via menu Window -> Show view openen. Stencils kijk ik morgen even naar.

Laatst bewerkt door Emiel (16-09-2011 13:22)

David Gray

#10 16-09-2011 13:21

Emiel
@ Gouda

Stencils, en andere "reusable assets", moeten in een directory "assets" geplaatst worden onder het project waarin je werkt. Ze zullen dan beschikbaar zijn vanaf het palette aan de rechterkant wanneer je een "screen" aan het ontwerpen bent.

Laatst bewerkt door Emiel (16-09-2011 13:22)

David Gray

#11 16-09-2011 15:38

Albertus
@ Dokkum

Dank je. Dat had ik dus al geprobeerd, maar het stencil gedroeg zich als een geheel. Nadat ik een ander stencil had gedownload, werkte het wel. De assets folder kan niet worden onderverdeeld in subfolders? Het wordt al snel heel vol, lijkt me.

Ik ben al een aardig eindje met oriënteren. Sinds vandaag word ik daarbij danig gehinderd door een pop-up 'reminder' die om de haverklap verschijnt...

De Screenflow vind ik nogal chaotisch. Hoe ga jij daar mee om?

#12 17-09-2011 12:06

Emiel
@ Gouda

Dat van die assets hebben we ook bij de ontwikkelaar gemeld. Wij hebben aardig wat projecten en zouden een soort "common library" willen hebben. Overigens is mijn ervaring met de ontwikkelaar bijzonder positief. Staat open voor suggesties en komt regelmatig met updates.

Screenflow kan chaotisch zijn als je veel onderlinge verbanden hebt inderdaad. Ik gebruik zelf alleen hotspots om een presentatie of PDF doorklikbaar te maken en niet meer om een screenflow te maken.

David Gray

#13 19-09-2011 09:21

Albertus
@ Dokkum

Heb nog twee vragen.

1. Hoe lang werk je al met dit programma? Hoe houdt het zich op de lange termijn? Zijn bijvoorbeeld de allereerste projecten nog steeds te gebruiken in versie xx van het programma?

2. Je schrijft beurtelings over 'ik' en 'we'. Hoe werk jij (werken jullie)?
Is er één persoon die een sketch maakt, en daarvan een pdf produceert die vervolgens besproken wordt? Of werken er meerdere personen aan een en dezelfde sketch?

#14 20-09-2011 18:12

Emiel
@ Gouda

Goede vragen.

Voor het bedrijf waar ik momenteel een project doe werken we nu ongeveer anderhalf jaar met de WireframeSketcher. Het project omvat een volledige herbouw van de centrale bedrijfsapplicatie naar een (interne) webapplicatie.
Alle ontwerpen worden in ongeveer 50 projecten onderverdeeld. De indeling in deze projecten is gebaseerd op een organisatieanalyse. Het gaat hier dus niet alleen om de user interface ontwerpen maar ook de gebruikscenario's, service interfaces, ERD's e.d.

We werken met vier teams waarvan er drie verschillende onderwerpen oppakken en het vierde team support levert met kennis van het 'oude' systeem of de organisatie. Per team is er in principe een iemand die de wireframes maakt. De andere leden van het team gebruiken het als input bij de ontwikkeling van de schermen of als specificatie voor het testen.

Het gebruik van de ontworpen wireframes is tweeledig. Enerzijds voor de eerder beschreven specificatie voor ontwikkeling- en test. Anderzijds als 'praatstuk' met de opdrachtgever en/of uiteindelijke gebruiker.
Wanneer ik een ontwerp aanlever aan het team heeft het mijn voorkeur om dit puur digitaal te doen. We maken bij deze klant voor het delen van analyses en software gebruik van IBM's RTC (Rational Team Concert). Iedereen binnen het project heeft WireframeSketcher (we hebben een site license) dus iedereen kan de ontwerpen zien. Bij bepaalde onderwerpen of bepaalde teamsamenstellingen blijkt het handiger een afdruk te hebben waarbij ik afdrukken in kleur maak op A3 formaat en ze aan de muur hang. Voor besprekingen met opdrachtgever of gebruikers maak ik altijd afdrukken of A4 of A3. Afdrukken maak ik door te exporteren naar PNG of PDF en het vervolgens vanuit een andere applicatie af te drukken.

Het grootste probleem wat we met WireframeSketcher hebben is een technisch conflict wat het heeft met onze andere ontwerptool, IBM's RSM (Rational Software Modeler). Het blijkt dat beide pakketten gebruik maken van eenzelfde plugin in Eclipse maar zijn beide afhankelijk van een andere versie. Dit geeft af en toe een foutmelding waardoor we de tool opnieuw moeten opstarten.

Ik hoop dat je iets aan m'n relaas hebt.

David Gray

#15 21-09-2011 09:05

Albertus
@ Dokkum

Hartelijk dank! Ja zeker heb ik er wat aan.
Nu ik de eerste sketch van een nieuw educatief programma ga maken, verwacht ik output nodig hebben voor de uitgever, de vormgever, de contentmakers en de programmeur. Ik zal zeker experimenteren met de door jou genoemde presentatievormen.
Een nieuwe gedachte voor me is dat de sketch ook bij testen van belang is. Dat maakt het des te belangrijker dat de sketch volledig en correct is.

Nogmaals dank.

#16 21-09-2011 21:32

Emiel
@ Gouda

Emiel schreef:

Wij hebben aardig wat projecten en zouden een soort "common library" willen hebben.

Op zich een goede workaround gevonden op de user forums van WireframeSketcher. Je kunt een project maken en daar je assets folder in maken. Bij projecten die gebruik willen maken van deze assets kun je vervolgen een folder maken en daarbij aangeven dat dit een link moet zijn naar de eerder aangemaakte assets folder (via Advanced). Getest en werkt.

Albertus schreef:

De assets folder kan niet worden onderverdeeld in subfolders? Het wordt al snel heel vol, lijkt me.

Ja dat kan. We hebben hier bijvoorbeeld een onderverdeling voor iconen (op grootte) en standaard dialogs.

Laatst bewerkt door Emiel (22-09-2011 07:41)

David Gray

#17 22-09-2011 16:57

Albertus
@ Dokkum

Dank je!

Ze gaan in de map 'Tips en trucs'.

Forum voettekst

MacMinds v 1.05 Powered by PunBB