MacMinds - great minds think different

Navigatie

Zoeken

Inloggegevens

Je bent niet ingelogd.

#1 21-09-2011 14:39

mekkie
Pro
@ amsterdam
Website

Zakelijke energie tarieven lager?

Omdat ik een kvk inschrijving heb wordt ik af en toe benaderd door diverse energie maatschappijen met de mededeling dat ik kan overstappen op een zakelijk abonnement en dat dit minimaal 15% goedkoper is....klopt dit verhaal en zo ja, wat zijn de eventuele haken en ogen of waar zit de welbekende adder onder het gras?

#2 21-09-2011 16:38

Roesch
@ Amsterdam

Re: Zakelijke energie tarieven lager?

Voor zakelijke stroom moet je jaarverbruik meer zijn dan 10 000 kWh (Nederlands gezin zit gemiddeld op 3500 kWh/jaar) en/of moet je gasgebruik meer zijn dan 5000m3 per jaar (NL gemiddeld rond de 1600m3 (meen ik)).

Als je de 10000 KWh of 5000m3 gas niet haalt, kun je geen zakelijk contract krijgen.

Daarbij is er voor zakelijk verbruik een andere belastingtarief. Dat is afhankelijk van het gebruik.
En grote slurpers hebben ook speciale tarieven (andere netwerkkosten) omdat ze hoge vermogens in een keer afnemen (veel Watt's).

(Energietarief is een enigszins ingewikkelde optelsom van 'transport'/netwerkkosten + kaal tarief + btw + energiebelasting).
Consumentenprijs is rond de 21 cent per kWh en ik meen 55 cent per m3 gas.

Zakelijk is de kale energieprijs gelijk aan de consument, maar is de energiebelasting lager (en hoe meer verbruik hoe lager, bij 10 000kWh is dat nog niet zoveel minder) Dit kan per aanbieder ook nog wel weer verschillen, maar hier komt het wel ongeveer op neer.

Al met al zul je als fotograaf (zelfs met veel studiolicht en 2 MacPro's) nog niet meteen meer dan 10000kWh verbruiken, denk ik.

Laatst bewerkt door Roesch (21-09-2011 16:42)

Forum voettekst

MacMinds v 1.05 Powered by PunBB