MacMinds - great minds think different

Navigatie

Zoeken

Inloggegevens

Je bent niet ingelogd.

#76 27-07-2011 11:04

Chuck
Ex-Crew

Re: Offerte de deur uit, en dan...?

Er is een geniale anekdote over een medewerker -een hoofd inkoop communicatie- die zijn miljoenenaccount na een maanden durende pitch tussen de belangrijkste reclamebureaus in Nederland uiteindelijk bij de winnaar onder zou brengen. De keuze was eigenlijk -op raad van bestuur niveau- al gemaakt. Maar omdat hij toch nog scherpere prijzen en inkoopvoorwaarden wilde dacht hij het bureau nog heel even in onzekerheid te laten.

Toen hij na een paar weken het reclamebureau belde om ze te feliciteren met deze -zijn- grote vis konden ze hem vertellen dat ze sinds kort voor zijn allergrootste concurrent werkten.

Is dat dan de ideale wereld? Misschien,..

Als ik zie hoeveel fouten er door opdrachtgevers gemaakt worden -dit soort inkoopfouten maar ook kleine dommigheden die soms ook serieus veel geld kosten- dan is het vragen om korting op een offerte wat mij betreft absolute heiligschennis.

Dat ik zelf ook fouten maak en beter uit moet leggen wat ik precies doe is een feit.
In een laag conjunctuur wil ik -voor de omzet- ook best dat postertje maken zodat voor iedereen duidelijk is dat de goederen achterom en op werkdagen tussen 08:00 en 13:00 uur bezorgd moeten worden,.. Ik zou het niet moeten doen en ik zou er ook voor moeten zorgen dat het me niet gevraagd wordt.
Soms doe je het toch waarna je er onder begeleiding van de meest onwetende medewerker 3 volle dagen mee aan het stoeien bent 'Ik en mijn collega's dachten dat het misschien wel leuk is als we er zelf ook op zouden staan, op dat postertje?'.

Laatst bewerkt door Chuck (27-07-2011 11:07)

#77 27-07-2011 11:08

digilux
Pro
@ Amsterdam
Website

Wat ik zo jammer vind is dat vaak best wel zinnige zaken gezegd worden, maar de ander direct in offensief gaat. Het lijkt wel of of meerdere personen hier denken of zij alleen gelijk hebben, en elk argument wat misschien is een andere richting duwt, vaak nog met goede bedoelingen ook wordt aan gevallen met tegenargumenten. Ik vind dit jammer en wordt er mistroostig van. Ik zou zeggen, probeer eens over deze zin na te denken:
ALS JE BEZIG BENT MET DE ANDER TE BESTRIJDEN (MET ARGUMENTEN) HEB JE GEEN TIJD MEER OM TE BEZIEN OF ER ERGENS EEN STUKJE WAARHEID IN ZIT.

Wat zou het mooi zijn om de ander eerst eens te bedanken voor zijn standpunt en eerst eens na te denken wat deze persoon nou echt zegt. Ik ben een macminders in hart en nieren, maar ik roep het al jaren ik wordt soms een beetje somber van het direct aanvallen van een partij. Discussiëren goed, maar hier gaat het nu niet constructief.......

#78 27-07-2011 11:57

Deskman
Beheerder
@ the desk
Website

Ik ben dit draadje niet begonnen om antwoord op mijn probleem te krijgen (lees de openingspost maar na) maar als vraag hoe daar door jullie (een dwarsdoorsnee creatieven die de Mac inzetten, meer overlap is er niet) daar over denken en mee om gaan omdat ik inmiddels wel door heb dat het een breed fenomeen is. Waar zitten de oorzaken? Waar vinden we de oplossingen?

Daar mag best eens een scherp woord over vallen zonder dat dat gelijk als lange tenen of agressief gelabeld te moeten worden. Lees wat er staat en reageer als je er iet op te zeggen hebt zou ik zeggen. Zolang elke 'aanval' nog begint met 'sorry' moeten we elkaar die ruimte toch gunnen.

Ga vooral door met reageren en argumenteren.

De vraag die mij nog altijd bezighoudt is (net als Chuck hierboven omschrijft): wat mag je nog van je opdrachtgever verlangen?

Als ik een camera wil kopen zal ik me er in moeten verdiepen; wat wil ik, wat moet ik er mee kunnen, wat gaat het me kosten en wat heb ik er voor over. Maar als ik een reclamecampagne, een website of een serie productfoto's wil laten maken lijkt het ineens niet nodig om ergens verstand van te hebben of je voorbereid te hebben op wat je wensen en eisen zijn. Het budget noem je niet want dat wordt dan door de opdrachtnemer in de offerte 'afgevuld'. Verder laat je wat voorbeelden van de concurrentie zien en het doel, daar heeft meneer meer verstand van dan ik...

De Zeemanactie heeft qua productie natuurlijk maar een (relatief) schijntje gekost maar heeft een enorme inpact gehad en is in die zin 'onschatbaar'. En het buro zal een mooie rekening hebben kunnen schrijven voor hun creatieve input met een kleine bijlage aan productiekosten. Shock and awe.

Creatief is binnen mijn vijvertje steeds meer een leuk kleurtje en een grappig logo en dat hoeft niet zoveel te kosten. De rekening met 'voor u gedacht --- € 10.000' krijgt vrijwel niemand betaald. Ook niet als het het vijfvoudige oplevert.

Ons vak vereist eigenlijk een inmenging in de persoonlijke levenssfeer van de klant (zijn bedrijf) maar we worden steeds meer gezien als een loket en worden op afstand gehouden.

#79 27-07-2011 12:29

digilux
Pro
@ Amsterdam
Website

Deskman schreef:

Ons vak vereist eigenlijk een inmenging in de persoonlijke levenssfeer van de klant (zijn bedrijf) maar we worden steeds meer gezien als een loket en worden op afstand gehouden.

Dat is zorgelijk, want juist met de inmenging kan het verschil maken. Een goed verkoopgesprek hoeft niet lang te duren, maar moet in mijn perceptie wel open zijn en persoonlijk gehouden worden. Dus een kwartier tot een uur met een klant praten over zijn wensen, maar veel meer over zijn uitdagingen waar hij/zij mee zit is een basisvoorwaarde om meerwaarde te kunnen leveren.

#80 27-07-2011 15:05

Chuck
Ex-Crew

Die inmenging is beperkt,.. het blijft toch een vraag gestuurde markt.
We produceren niet voor het hebben of op peil houden van een voorraad.

Mijn ervaring zegt dat een uur met een nieuwe klant praten eigenlijk veel te kort is.
Voorwaarde is dan wel dat ze ontzettend goed weten wat hun business is en dat ze heel goed kunnen verwoorden hoe die in elkaar steekt.
In de 23 jaar dat ik in dit vak zit ken ik er hooguit 10 die dat heel goed op een rijtje hebben.

#81 27-07-2011 15:17

3dGuy

Waarom zou een bedrijf je ver in hun "keuken" moeten laten kijken?
Misschien werk je vandaag of morgen wel voor hun grootste concurrent!
Daar zou ik ook geen zin in hebben!

#82 27-07-2011 15:21

digilux
Pro
@ Amsterdam
Website

Als je de huidige marketing ideeën bekijkt dan is er zo iets als het 9+ denken. Kort gezegd heb je niets aan tevreden klanten. Ja tevreden klanten betalen je rekeningen en onderhouden daarmee je vaste kosten. Maar meer zal er niet uit komen. Wat je wilt en dat zullen mininaam 1/3 van je klanten moeten zijn, dat zijn enthousiaste klanten. Dit zijn klanten waar als je achteraf zou vragen, liefst anoniem, hoe ze jouw dienstverlening waarderen ze deze met een 9 of 10 waarderen. Klanten die je met een 8 waarderen of lager zijn eigenlijk niet interessant. Nu komt de grap, als je doet wat de klant vraagt, lever je dus ook wat er verwacht wordt en zal je nooit hoger komen dan een 8, een tevreden klant. Wil je van een tevreden klant een enthousiaste klant maken, een fan dan moet je iets doen wat de klant niet van je verwacht maar wel enorm waardeert. Dit kan bij elke klant anders zijn, sneller leveren dan verwacht, meer leveren dan verwacht, met een onverwachte suggestie komen, ergens mee helpen wat de klant niet had verwacht etc. Juist om dit te bereiken heb je wel wat inzicht nodig over de klant, waar loopt de klant tegen aan en hoe kan ik de klant als beste helpen.

De vraag anno 2011 is niet hoe kan ik mijn klanten tevreden krijgen, maar hoe kan ik mijn klanten verrassen en enthousiast maken!

#83 27-07-2011 15:24

digilux
Pro
@ Amsterdam
Website

3dGuy schreef:

Dat hoeft ook helemaal niet, soms zijn enkele basis feiten voldoende.  Het gaat erom dat je de klant bovengemiddeld goed gaat helpen en de klant verrast. Dan gaan ze over je praten, sturen ze je nieuwe klanten en zullen trouw klant bij je blijven.

#84 27-07-2011 15:57

Chuck
Ex-Crew

digilux schreef:

De vraag anno 2011 is niet hoe kan ik mijn klanten tevreden krijgen, maar hoe kan ik mijn klanten verrassen en enthousiast maken!

De vraag anno 2011 is hoe mijn klanten mij tevreden krijgen.

En dat hele verhaal wat boven de quote staat. Sorry. Ik geloof het niet.
Het enige wat ik erbij denk is: 'Kom naar mijn seminar, koop mijn boek, koop ook mijn andere boeken, wordt lid van mijn site,..'.

#85 27-07-2011 16:07

digilux
Pro
@ Amsterdam
Website

In Amerika is een systeem ontwikkeld en dit heet NPS wat staat voor NET PROMOTOR SCORE. Dit systeem is zo populair dat velen bedrijven uit veel verschillende sectoren er gebruik van maken. Het zou natuurlijk zo kunnen zijn, zoals ik al eerder vermelde dat de grafische branche een uitzondering is en dat het hier totaal anders werkt. Die indruk proberen meerdere hier wel te wekken. Ik zie tot nu toe meer overeenkomsten met elke andere branche dan verschillen.

Chuck je kwam zelf met Jos Burgers, hij is het ultieme Nederlandse voorbeeld van het 9+ denken. En hij beschrijft ook nog eens tot de letter precies hoe je wel goede prijzen kan vragen.

Voor diegene die wel geintereseerd zijn in deze kennis:

De ultieme vraag, zou u ons bedrijf aanbevelen aan iemand anders?

#86 27-07-2011 16:47

Chuck
Ex-Crew

digilux schreef:

3dGuy schreef:

Dat hoeft ook helemaal niet, soms zijn enkele basis feiten voldoende.  Het gaat erom dat je de klant bovengemiddeld goed gaat helpen en de klant verrast. Dan gaan ze over je praten, sturen ze je nieuwe klanten en zullen trouw klant bij je blijven.

@ 3dGuy. Er zijn nog integere mensen in dit vak. Ik heb voor Heineken en Bavaria gewerkt.

Goed helpen is een hygiëne factor. Waarom zou je iemand niet goed helpen?

Verrast? Een van de grootste misvattingen in dit vak. Als opdrachtgever zou ik zeggen,.. 'doe dat maar even niet!'. Dat is dezelfde gezwollen promotaal waar Deskman het over heeft. Ga alsjeblieft eerst goed nadenken, zoek de valkuilen, denk vanuit de opdrachtgever, zijn klant,.. denk aan het geld.

Forum voettekst

MacMinds v 1.05 Powered by PunBB