MacMinds - great minds think different

Navigatie

Zoeken

Inloggegevens

Je bent niet ingelogd.

#26 17-07-2011 20:04

MacBeer
Ex-Crew
@ Limbabwe

Re: Tweedehands macpro

Die Little Big Disk is ook nog eens uitgerust met SSD schijven. Erg mooi maar ik denk niet dat ik wil weten wat dat grapje mag kosten straks...

Computers are to design as microwaves are to cooking. Milton Glaser

#27 17-07-2011 21:18

Chuck
Ex-Crew

HSL schreef:

er moeten heel snel nieuwe macpro's komen, want de iMacs rennen met de huidige processoren rondjes om de mac pro's.

Dat zou je bijna gaan denken. Maar dat is natuurlijk niet zo. Dat bewijs levert mijn machine -een Mac Pro 8-core met 16GB Ram- gelukkig nog elke dag.

#28 17-07-2011 21:37

digilux
Pro
@ Amsterdam
Website

Chuck schreef:

HSL schreef:

er moeten heel snel nieuwe macpro's komen, want de iMacs rennen met de huidige processoren rondjes om de mac pro's.

Dat zou je bijna gaan denken. Maar dat is natuurlijk niet zo. Dat bewijs levert mijn machine -een Mac Pro 8-core met 16GB Ram- gelukkig nog elke dag.

Ik heb ook allang gemerkt dat er meer is dan alleen maar benche marks. Ik ben geen computer deskundige maar ik heb het idee dat het te maken heeft met hoe de data loopt, I/O controllors, geheugen etc. Maar 1 ding is me duidelijk, een macpro is echt een andere machine dan een imac en dat heeft niet alleen met de uitbreidingsmogelijkheden te maken.

#29 17-07-2011 21:54

HSL
Beheerder
@ Amsterdam
Website

digilux schreef:

een macpro is echt een andere machine dan een imac en dat heeft niet alleen met de uitbreidingsmogelijkheden te maken.

Dat klopt maar een heel klein beetje,.. de moederboards hebben redelijk veel overeenkomsten, het grote verschil zit erin dat de MacPro in vergelijking met de iMac verouderde processors aan boord heeft.

#30 17-07-2011 22:25

Pieterr
@ Eindhoven

digilux schreef:

Ik heb ook allang gemerkt dat er meer is dan alleen maar benchmarks.

Je moet natuurlijk vooral kijken naar benchmarks die representatief zijn voor jouw gebruik. Als je veel met videorendering doet is dat bijvoorbeeld de CineBench test. En daar winnen de Mac Pro's vooralsnog van de huidige iMacs. Of dat je de flinke meerprijs waard is zul je zelf moeten bepalen.

http://img703.imageshack.us/img703/774/imac65.jpg

http://img84.imageshack.us/img84/2769/macpro65.jpg

#31 17-07-2011 22:40

digilux
Pro
@ Amsterdam
Website

Ach een expert zal ik nooit worden. Geef me een maand een imac en ik kan je vertellen of ik net zo blij ben als met een macpro. Rendertijden vindt ik niet zo spannend, een computer die vlot blijft werken wat je er ook mee doet wel. Jammergenoeg heb ik nog nooit op zo een computer gewerkt, altijd als je echt aan het werk bent loop je tegen beperkingen van een systeem aan. Hoe beter een systeem is, des te minder vaak dit voor komt. Ik snap goed dat een Imac een fantastische machine is en prijs/performance beter is/ lijkt dan een macpro. Mijn standpunt is dat de praktijk soms anders laat zien. Dus ik blijf bij een macpro, als het mag?

edit, laatste twee zinnen

Laatst bewerkt door digilux (17-07-2011 22:44)

#32 18-07-2011 01:10

3dGuy

Pieterr schreef:

digilux schreef:

Ik heb ook allang gemerkt dat er meer is dan alleen maar benchmarks.

Je moet natuurlijk vooral kijken naar benchmarks die representatief zijn voor jouw gebruik. Als je veel met videorendering doet is dat bijvoorbeeld de CineBench test. En daar winnen de Mac Pro's vooralsnog van de huidige iMacs. Of dat je de flinke meerprijs waard is zul je zelf moeten bepalen.]

Pieterr Ik hoop dat het Cine in CineBench je niet op het verkeerde been heeft gezet; de Cinebench test is een test gebaseerd op Cinema 4D een 3d modeleer en render programma.
En in die test wordt bijvoorbeeld ook de videokaart getest op weergeven van een 3d scene. De totale uitkomst van de test is een combinatie van al de test resultaten. En soms is het beter om ook naar resultaten van de deel testen te kijken. Want als je een machine alleen voor redeneringen gebruikt dan doet de score van video kaart er niet zo veel toe.

Ik dacht dat een After Effects test meer inzicht geeft in de prestaties van een video editing machine.
Zoals die in deze  test; http://barefeats.com/imac11f.html

En een iMac kan dan misschien wel heel snel aan voelen voor een simplere bewerking die maar 1 processor core gebruikt maar als je iets hebt waar meerdere cores lang aan kunnen werken dan zie je vast wel verschil tussen 4 cores van de i5 of i7 en een macpro met 6-8 of zelfs 12 cores.

#33 18-07-2011 06:34

Pieterr
@ Eindhoven

@3dGuy: Bedankt voor de aanvulling. In de MacWorld Speedmark lijst stond geen After Effects benchmark, vandaar het CineBench voorbeeld dat niet precies hetzelfde test maar wel in zekere zin vergelijkbaar is.

Resultaat blijft hetzelfde: de 3.33GHz Mac Pro is twee keer zo snel als de 2.7GHz iMac (in deze test).

#34 18-07-2011 13:57

Chuck
Ex-Crew

Met de huidige prijzen voor Ram stop je voor slechts 800 EURO incl. BTW 32GB werkgeheugen in je 8-core Mac Pro.

#35 18-07-2011 19:15

digilux
Pro
@ Amsterdam
Website

Nou hier de update die ik beloofd heb. Het blijkt om een dual Quad core 3.0 GHZ te gaan met 50 GB aan intern ram geheugen, 1 cinema display van 30 inch en decklink SD/HD sdi kaart en diversen software. Ik heb wat berekeningen gemaakt wat de set mij waard zou zijn en ik heb net een bod uitgebracht. Morgen avond hoor ik of het doorgaat. Mocht het niet doorgaan vindt ik het niet erg, aangezien een nieuwe continue als optie bij me langs schiet.  Mocht ik een nieuwe kopen zal ik toch erg mijn best doen om wel een 8core te kopen, daar de hoeveelheid geheugenslot's en de restwaarde van 8 core's mij als een betere investering ogen.

Een afwachten whistling

#36 18-07-2011 22:07

Chuck
Ex-Crew

50GB? Hoe verdeel je dat over die sloten?

Ondertussen lijkt het me geen gekke prijs. Machine zal nieuw echt een indrukwekkend bedrag gekost hebben.

#37 18-07-2011 22:13

digilux
Pro
@ Amsterdam
Website

Chuck schreef:

50GB? Hoe verdeel je dat over die sloten?

Ondertussen lijkt het me geen gekke prijs. Machine zal nieuw echt een indrukwekkend bedrag gekost hebben.

Dat weet ik niet, ik neem aan dat als de dealer dit zegt dat het zal kloppen. Maar mijn bod is heel veel lager dan eerder genoemd, dit is ook de reden waarom het wellicht niet door gaat. Daar zou ik ook vrede mee hebben, morgen weten we meer.

Groets

#38 18-07-2011 22:44

Pieterr
@ Eindhoven

digilux schreef:

Nu krijg ik de kans van een kennis een 4 jaar oude macpro, met twee 30 inch apple schermen en een black-magic video kaart inclusief fcp en photoshop voor € 2250 te kopen.

Ik wist niet dat er 50GB geheugen in een vier jaar oude Mac Pro kon...

#39 18-07-2011 22:47

digilux
Pro
@ Amsterdam
Website

Dan begrijp ik dat morgen vroeg eerst maar even met de dealer moet bellen en vragen hoe dit nou zit. Moet ie em maar even opstarten en kijken wat er nou echt in zit.

Dank,
Ronald

#40 19-07-2011 09:48

digilux
Pro
@ Amsterdam
Website

Auch kiss Eh 5 gb ram zit erin, dus upgraden van het ram zal direct moeten......

#41 19-07-2011 10:48

Merkava
@ Vught

digilux schreef:

Auch kiss Eh 5 gb ram zit erin, dus upgraden van het ram zal direct moeten......

Volgens Mactracker kunnen alle PacPro's uit die tijd 32 GB (8 slots) aan ook al geeft Apple voor sommige van die systemen maar 16 GB op.

De waarheid verzin je niet.

#42 19-07-2011 11:20

HSL
Beheerder
@ Amsterdam
Website

Twee 30" schermen maakt die prijs wel heel erg netjes, maar ik zou wel heel goed kijken of ze geen last hebben van ghosting.

#43 19-07-2011 11:23

digilux
Pro
@ Amsterdam
Website

HSL schreef:

Twee 30" schermen maakt die prijs wel heel erg netjes, maar ik zou wel heel goed kijken of ze geen last hebben van ghosting.

Ja dat had ik in de update al vermeld, er blijkt 1 scherm van 30 inch te zijn sad  Maar dat maakt voor mij niet zoveel uit, 1 30 inch en 1 20 inch die ik al heb vindt ik prima. Ik heb nu 1750 geboden, erg scherp aan de prijs waardoor de kans redelijk is dat de deal niet doorgaat. Vanavond weet ik meer.........

#44 19-07-2011 22:45

digilux
Pro
@ Amsterdam
Website

Mijn bod is afgewezen en terecht ook vindt ik. Diegene die de computer verkoopt is een vriend van me en ik heb eerlijk tegen hem verteld dat de marktprijs wellicht hoger is dan wat ik er voor over heb. Iniedergeval heeft mede dit draadje mij overtuigd dat ik niet te veel moet betalen voor oude techniek. Nu even de nieuwe release afwachten en anders koop ik tijdelijk een macpro quad of toch tijdelijk een imac.

De tijd zal het leren en als hier en nieuwe machine staat meld ik het wel even, dank voor alle feedback!!!!!!! smile

#45 25-07-2011 11:19

digilux
Pro
@ Amsterdam
Website

Nou mijn tweede bod is wel geaccepteerd, ik ga de set vandaag of morgen halen smile

En door een tweedehands te kopen blijft er voldoende budget over om derde kwartaal een nieuwe macbookpro erbij te halen. Met die combi heb ik voorlopig weer voldoende rekenkracht in huis smile

Laatst bewerkt door digilux (25-07-2011 11:21)

Forum voettekst

MacMinds v 1.05 Powered by PunBB