MacMinds - great minds think different

Navigatie

Zoeken

Inloggegevens

Je bent niet ingelogd.

#1 22-06-2011 16:03

Meredith

Dilemma

Hee iedereen,

ik zit een beetje met een dilemma. Ofja dilemma.. Hoe je 't wil noemen.
Om 't kort te houden; vorig jaar afgestudeerd, waarbij ik al een bijbaan had als grafisch vormgever bij een bedrijf. Waar ik nu nog steeds werk. Aangenomen om te ontwerpen, maar alle opdrachten liggen stil en nu ben ik dus eigenlijk niks meer aan 't doen. (beetje opruimen hier, dingen inpakken enzo) iets waar ik totaal niet voor geleerd heb. Daarbij krijg ik net het minimum betaald van een 22 jarig.

Al veel aan het solliciteren geweest, een waarbij ik bij de laatste twee zat maar 't helaas niet geworden bang. Zoek me dood op vacaturesites. Word er niet gelukkig van. Want ik wil hier weg. Maar wil ook niet uit het grafische vak.

Wat te doen?

Zelf zat ik te denken, hier ontslag te nemen en iets te gaan zoeken voor parttime en dan daarnaast voor mijzelf te gaan beginnen. Ben ook op de startersseminar van de kvk geweest en was erg interessant. Ben goed in mijn werk, maar belastingtechnisch qua BTW en factures enzo heb ik nog heel wat te leren.

Maar hier blijven is geen optie. Heb hier wel de functie als grafisch vormgever en het staat zo ook op mijn CV, maar ik maak totaal geen opdrachten meer. Waardoor er ook een gat komt in mijn portfolio.

Wat denken/vinden jullie?

#2 22-06-2011 16:16

onem
@ Kaatsheuvel
Website

Re: Dilemma

Waarom, schrijf je je niet in bij de KvK. Hou deze baan vast, ga in de avonduren een beetje je bedrijf opzetten. En als het begint te lopen, ga je een dag minder werken etc etc. Ik denk dat de meeste zo zijn begonnen. Of je moet nu al genoeg klantjes hebben om te stoppen. Hou er wel rekening mee dat je dan meer gaat vragen aan je bestaande klanten en dat er dan  maar een paar overblijven.

succes

#3 22-06-2011 16:39

Merkava
@ Vught

Eens met onem als het gaat om positionering.
Ik zie het toch nog regelmatig dat mensen vanuit hun zolderkamertje beginnen met iets voor een prijs die als je er van zou moeten leven niet uit kan. Iets wat door de mensen die er wel van moeten leven niet in dank wordt afgenomen maar dat terzijde.

Het betekent praktisch ook dat je aan de onderkant van de markt werkt waar klanten helemaal geen zin hebben om meer te betalen want eerder deed je het toch ook voor minder.

Wat betreft de boekhouding, als je daar geen kaas van hebt gegeten is dat niet heel erg. Er zijn voldoende kleine boekhoudkantoortjes die voor jou het werk uit handen willen.
Op Twitter is er iemand actief die regelmatig het BTW cafe organiseert, dan kun je met je spulletje er naar toe en daar zitten dan meer voornamelijk zelfstandigen met een relatief klein bedrijf hun boekhouding te doen.
zie http://twitter.com/#!/BaukjeSidler

Wel is het verstandig om zelf een vinger op de pols te houden hoe je cashflow verloopt. Voordeel voor mensen in het grafische vak is dat de omzet niet afhankelijk is van inkoopkosten die een risico zijn. Dus geen inkopen die ineens je cashflow negatief beïnvloeden.

De waarheid verzin je niet.

#4 22-06-2011 16:46

Meredith

@ Onem en Merkava;

Dat is het hem juist, ik mag naast deze baan geen bedrijf voor mijzelf beginnen. Dat staat in mijn contract. Anders had ik dat al veeeeeeeel eerder gedaan.

Dus toch maar ander werk zoeken voor 3 á 4 dagen in de week en dan idd in de avonduren werken en misschien een dag?

#5 22-06-2011 17:27

mekkie
Pro
@ amsterdam
Website

Zoek dan lekker een ander baantje voor minimumloon  waarbij je wel in de weekends/avonduren je eigen business mag hebben en probeer op die manier te 'starten'. Lekker overdag 3 of 4 dagen fysieke arbeid is lekkerder dan nu wat rondhangen en je tijd verspillen. Succes!

#6 22-06-2011 18:16

mekkie
Pro
@ amsterdam
Website

Zie dat ik wel erg vaak 'lekker' in m'n post heb staan...komt vast door de worst en wijn die ik voor me heb!

#7 22-06-2011 18:30

bartvdv
@ Aalst (België)
Website

Ik ga hier waarschijnlijk een knuppel in het hoenderhok gooien... maar waarom zou je in deze tijden een eigen bedrijfje starten als vormgever? Er zijn er al zoveel. De sector is op sterven na dood. En het ergste moet nog komen.

#8 22-06-2011 20:19

3dGuy

Tja ook al verveel je je nu op je werk dan nog krijg je er wel voor betaald.

Kun je jezelf of door het bedrijf niet een uitdagende opdracht -laten- geven waarin je kunt laten zien wat je kunt?
Dat soort opdrachten kun je je zelf vast ook wel geven om in de avonduren te maken.

#9 23-06-2011 10:42

Deskman
Beheerder
@ the desk
Website

Het idee dat je, als je als straatveger erg je best doet, je vanzelf een keer directeur wordt van een mooi groot bedrijf is gewoon niet waar.

Het is hier al vaker gezegd dat voor jezelf beginnen voor heel veel mensen het einde lijkt en het dat dan ook is...

Je werkt 60 uur per week (minstens) moet op driekwart van de offertes horen dat het toch wel aan de prijs is en het meeste werk een keer overdoen. Verder ben je geheel zelfstandig verantwoordelijk voor je inkomen. Geen vangnet, geen hulp. Ook niet als je op de rand van een deadline ineens griep krijgt.

Neem de tijd, solliciteer, kijk rond, doe aan netwerken en bedenk je 100 keer voordat je je in de diepte stort.

Zo, en nu tijd voor iets positiefs: Als je er de motivatie en enthousiasme voor hebt en al die nadelen met graagte voor lief neemt dan is er ook een hoop lol te beleven aan het zelfstandig opbouwen van een bedrijf. Maar doe het wel goed; je hebt geen herkansing.

#10 23-06-2011 22:29

Meredith

Zal ik zeker doen, en bedankt voor jullie reacties!

#11 24-06-2011 15:43

fritsdebeer.com
Pro
@ Alkmaar
Website

Meredith schreef:

@ Onem en Merkava;

Dat is het hem juist, ik mag naast deze baan geen bedrijf voor mijzelf beginnen. Dat staat in mijn contract. Anders had ik dat al veeeeeeeel eerder gedaan.

Dus toch maar ander werk zoeken voor 3 á 4 dagen in de week en dan idd in de avonduren werken en misschien een dag?

Volgens mij kun je hier redelijk onderuit komen hoor.
Een "baas" kan dit niet hard maken.
Jou dit soort eisen stellen en daar tegenover alleen maar een minimum salaris stellen.
Even uitzoek hoe dat zit. Hij komt hier nooit mee weg. Zeker niet nu de boel stil ligt

Frits de Beer / Hollandse Hoogte

#12 24-06-2011 16:23

Deskman
Beheerder
@ the desk
Website

Iets als concurrentiebeding schijnt het voor de rechter zelden of nooit te houden, de eventuele schade moet dan wel heel substantieel zijn.
Maar in dit geval... Je werkt er immers nog. Het is de moeite van het vragen waard. (Mocht je nog willen ZZPen...)

#13 13-07-2011 14:06

Meredith

Na een kort gesprekje met mijn baas, ga ik bij mijn huidige baan nu parttime werken en vanaf september als zzp-er starten! grin Langzaam alles opbouwen!

Forum voettekst

MacMinds v 1.05 Powered by PunBB