MacMinds - great minds think different

Navigatie

Zoeken

Inloggegevens

Je bent niet ingelogd.

#1 20-05-2011 15:10

Oddlaw

moving lines op tv

Ik weet even niet hoe ik het beste dit probleem moet omschrijven.
Maar in een filmpje voor (monitorencontent in onze winkels) hebben we een slide show met ken burns effect gemaakt. Waarbij er dus verschillende fotos vergroot/verkleind of verplaatst worden over 6 seconden tijd.
Op mijn scherm gaat alles goed maar zodra ik het geheel bekijk (nadat alles via FCP aan elkaar is gekoppeld en via DVDstudiopro op dvd is gezet) op mijn lcd heb ik bewegende lijnen, vooral bij fotos waar veel rechte lijnen in voorkomen. Deze lijken nu net te bewegen wat storend is tijdens de gehele presentatie.

Wat doe ik verkeerd of kan er verkeerd gaan?

Laatst bewerkt door Oddlaw (20-05-2011 15:10)

#2 20-05-2011 16:21

Pieterr
@ Eindhoven

Re: moving lines op tv

DVD video is interlaced. Zo te horen heeft je TV een brakke deinterlacer. Of bedoel je andere strepen (zie link)?

#3 20-05-2011 16:58

Martiniman
@ Tikibad

DVD is erg beroerd als tussenpaus voor een slideshow op een HD-TV. Koop desnoods een WD-TV USB player van een paar tientjes, en zet gewoon een FullHD MP4 aan.

#4 23-05-2011 08:38

digilux
Pro
@ Amsterdam
Website

Hoe is de export vanuit fcp gegaan? Waar is  mpeg conversie gemaakt, compressor of dvd studio pro?

Zoals boven vermeld is zal het nooit perfect worden, echter denk ik dat er ergens een fout zit en deze wil ik je wel helpen op te sporen.

Grtz,
Ronald

Laatst bewerkt door digilux (23-05-2011 09:26)

#5 23-05-2011 12:00

Oddlaw

Het zijn niet de deinterlaced lines, helaas want daar zijn nog vrij gemakkelijke oplossingen voor te vinden.
Dit zit echt in het beeld, het zijn voornamelijk beelden van keukens/kasten die langzaam in/uitzoomen op het scherm en dan "ja net moving lines" laten zien.

Mijn instellingen.

AE
720x576 anamorphic 2:1 25fps
render settings: standaard quicktime mov (format options animation)

FCP
720x576 (ccirc 601 / dv pal (5:4) anamorphic 16:9
Field dominance None
Compressor Animation

Sent to Compressor
DVD best Quality 90 min
MPEG 2 6.2Mbps 2-pass

En dan als laatste in DVD studio pro geimporteerd en DVD met menu van gemaakt
SD-dvd pal

Ik zie nu wel dat ik bij DVDstudio pro de encoding op MPEG-2 HD heb staan, die moet natuurlijk ook naar MPEG-2 SD!

en 16:9 Field order Auto - Mode Two pass VBR - motion estimation Best?

Branden...

#6 23-05-2011 12:09

Pieterr
@ Eindhoven

Het is mij nog niet helemaal duidelijk wat je ziet. Misschien is het wel "judder" waar je last van hebt. Maar die zie je eerder als schaduwen rondom mensen/objecten dan als "moving lines" of wat je dan ook moge zien.

Misschien kun je een foto van je TV scherm maken waarin het probleem duidelijk te zien is en die hier plaatsen.

#7 23-05-2011 12:09

digilux
Pro
@ Amsterdam
Website

Je zegt dat het niet de interlaced lines zijn maar dat betwijfel ik. Je zegt dat in fcp het namelijk wel goed is. Het verschil zit hem toch echt in de afkijk, tenzij je via black-magic kaart of zo iets af kijkt dan kan je er wel zeker van zijn dat het niet een interlaced probleem is. Jouw computer monitor laat namelijk maar 1 field zien.

Verder is het zo dat ik heel vaak problemen heb met bewegende foto's in fcp, het renderd niet altijd mooi uit. Hier zijn verschillende oplossingen voor. Mijn belangrijkste vraag is, heb je de scaling van de foto's in fcp  gedaan of in aftereffects?

#8 23-05-2011 12:16

digilux
Pro
@ Amsterdam
Website

Mocht je in fcp de foto's aten bewegen kan je kijken naar timlinesettings, (apple+0 en dan bij video processing zet motion filtering quality op best.

Laatst bewerkt door digilux (23-05-2011 12:16)

#9 23-05-2011 12:53

Oddlaw

Alle effecten zijn gedaan vanuit AE, daarna alle mov's in een sequence geplaatst - geen effecten of overvloeingen meet in FCP.

Ik zal vanavond een filmpje of pic's schieten van het probleem en hoe het eruit ziet.
Helaas maak ik de monitorcontent op mijn werk en kan pas testen in de winkel of thuis.

#10 23-05-2011 17:23

digilux
Pro
@ Amsterdam
Website

Is de mov uit AE zelfde maat als seq maat? In princiepe zou je willen dat fcp geen rescaling meer toepast.
Heb je compressor? Zo ja zou ik daar eens de mpeg uit renderen. De standaard settings moet je een eind mee komen.

Verder of je het wilt of niet, dvd sd is interlaced. Ik zou ook eens een testje maken met 1 mov uit ae in een standaard pro res seq, deze exporteren (liefst via compressor) en dan een dvd baken.

Dan is het ook zo dat sd op een zeker moment moet worden geupscaled wil jet het op een grote lcd afspelen. Sinds dat ik een blue-ray speler aan onze 40 inch heb hangen spelen ook de SD dvd's in veel mooiere kwaliteit af. De blue-ray speler maakt een veel betere upscaling naar 1920/1080 dan dat de tv zelf zou doen.

succes

#11 24-05-2011 10:21

Oddlaw

Ik ga eens lekker testen met al het advies. Neem alles mee naar huis (heb gelukkig ook een MBP daar) dus dan kan ik wat gemakkelijker switchen tussen maken en bekijken.

Hier in ieder geval een filmpje van het effect (niet de dikkere bruine lijn die eroverheen loopt maar het misschien beter omschreven "moire" effect)

Ik hou jullie op de hoogte ofdat ik eruit kom. Ook zal ik eens de raw-film renderen en op stick zetten en dan afspelen.

filmpje van het probleem

#12 24-05-2011 11:47

Pieterr
@ Eindhoven

Geinig probleem. smile

Dit zijn inderdaad geen interlacing artefacten. Het lijkt eerder op een soort van "dot crawl" wat je ziet bij problemen met het comb-filter in de TV.

Kun je nog even precies beschrijven hoe de opstelling eruit zag?
..(?).. DVD speler aangesloten via ..(?).. kabel op ..(?).. LCD TV.

Was de DVD speler misschien met een Composite kabel ("gele tulp") aangesloten op de TV?

#13 24-05-2011 12:33

Martiniman
@ Tikibad

Waarom toch die DVD speler?

#14 24-05-2011 12:47

digilux
Pro
@ Amsterdam
Website

Martiniman schreef:

Waarom toch die DVD speler?

Dat is een goede vraag. Ik geloof erin dat jouw probleem op te lossen is met een goede DVD, een andere soort speler kan natuurlijk ook een oplossing zijn.

Als je de dvd in je MBP afspeelt, hoe ziet het er dan uit?

#15 24-05-2011 14:23

Oddlaw

ook bij het afspelen op de mbp zie ik het "geinige" effect... helaas ik ben er nog niet uit...

#16 24-05-2011 14:24

Oddlaw

Pieterr schreef:

Geinig probleem. smile

Dit zijn inderdaad geen interlacing artefacten. Het lijkt eerder op een soort van "dot crawl" wat je ziet bij problemen met het comb-filter in de TV.

Kun je nog even precies beschrijven hoe de opstelling eruit zag?
..(?).. DVD speler aangesloten via ..(?).. kabel op ..(?).. LCD TV.

Was de DVD speler misschien met een Composite kabel ("gele tulp") aangesloten op de TV?

mijn thuis situatie is een ps3 aangesloten via hdmi op de lcd tv. In de winkels waar het probleem ook voorkomt is de dvd speler aangesloten via scart

#17 24-05-2011 15:45

Pieterr
@ Eindhoven

Oddlaw schreef:

ook bij het afspelen op de mbp zie ik het "geinige" effect... helaas ik ben er nog niet uit...

Bij afspelen van de DVD? Of zie je het ook al eerder in je workflow (bv als het nog HD materiaal is)?

#18 24-05-2011 16:19

digilux
Pro
@ Amsterdam
Website

Als je wilt kan ik het wel een keer proberen uit te renderen. Bijvoorbeeld via dropbox kunnen we 1 filmpje uitwisselen. Dan maak ik een render en kijk wat er gebeurt. Liefst heb ik dan een render uit AE. Ik zal dan wel fcp meenemen in de workflow. Is dat wat voor je? Pb me dan

#19 25-05-2011 09:56

Oddlaw

Ik heb het filmpje in AE aan elkaar gekoppeld en daarna vanuit daar gerenderd....m2v bestand gemaakt en via dvd studio pro gebrand...Geen gekke dingen meer!!!!woot

Alleen nu moet ik even precies weten welke instelling ik moet gebruiken voor het filmpje voor een totaal beeld op de lcd-schermen. want nu heb ik boven en onder een zwarte balk.

misschien nog tips?

#20 25-05-2011 13:23

Pieterr
@ Eindhoven

Heb je Anamorphic / 16:9 ingesteld?
http://www.kenstone.net/fcp_homepage/16 … stone.html

#21 26-05-2011 13:42

digilux
Pro
@ Amsterdam
Website

Oddlaw schreef:

Ik heb het filmpje in AE aan elkaar gekoppeld en daarna vanuit daar gerenderd....m2v bestand gemaakt en via dvd studio pro gebrand...Geen gekke dingen meer!!!!woot

Alleen nu moet ik even precies weten welke instelling ik moet gebruiken voor het filmpje voor een totaal beeld op de lcd-schermen. want nu heb ik boven en onder een zwarte balk.

misschien nog tips?

Zeker tips, alleen dan moet ik wel eerst meer weten:
Wat was de size van de render?
Welk formaat (size) is de mpeg gerenderd
En inderdaad staat de track op letterbox?
En dan als laatste, is het niet gewoon een instelling van de lcd? Vaak kan je het formaat aanpassen, zoom, stretch etc

Grtz,
Ronald

#22 01-06-2011 14:49

Oddlaw

Track doet het, zonder zwarte balken boven en onder. Verschillende instellingen geprobeerd en er dus ook achter gekomen dat als je de ene instelling combineert met de andere je vreemde dingen krijgt. Dus uiteindelijk even terug naar af, alles opnieuw ingesteld...gerenderd en gebrand naar dvd.
Naar showroom gelopen en dvd getest...grin hij doet het, geen vreemde lijnen meer!!!!

iedereen bedankt!

en de volgende keer zal ik dus ook eerst nagaan ofdat de juiste instelling overal gebruikt wordt whistling

#23 01-06-2011 16:54

digilux
Pro
@ Amsterdam
Website

cool!
succes ermee

Forum voettekst

MacMinds v 1.05 Powered by PunBB