MacMinds - great minds think different

Navigatie

Zoeken

Inloggegevens

Je bent niet ingelogd.

#1 12-04-2011 20:12

LadyWillow

en wederom een salaris vraagje..

Hoihoi,

Ik heb al veel topics gelezen die hier over gaan.. maar ik heb nog steeds geen idee wat ik moet verwachten.
Ik studeer komende zomer af als grafisch vormgever en DTP-er op MBO4+ niveau (waar die plus voor staat.. al sla je me dood ;) Maargoed.

Ik heb 2 keer een half jaar stage gelopen bij reclamebureaus en dat is alles wat ik aan ervaring heb. Natuurlijk heb ik hier en daar nog wel wat opdrachten gedaan, maar niet bijster veel.

Nu heb ik gereageerd op een vacature van "creatief vormgever" (blijft een vage term)
Hier werd me echter geen maand of jaarsalaris geboden maar een bruto uurloon van 7 euro..
Ik weet dat ik niet meteen bakken met geld ga verdienen op mijn leeftijd (22 jaar) maar.. ik heb echt geen flauw idee of dit normaal is als je net begint, of dat het toch wat aan de magere kant zit.

Overuren worden zoals eigenlijk overal niet uitbetaald, het gaat om een 45 urige werkweek. Ik heb volgende week een gesprek over het contract (heb ik zelf aangevraagd..)

Nu wil ik eigenlijk vooral weten:
1. wat zijn de slimme vragen om te stellen tijdens zo'n gesprek? (omdat ik geen cao heb e.d.)
2. Is dit een normaal salaris om mee te beginnen?

alvast bedankt voor alle reacties, ik zie ze graag tegemoet :)

groetjes!

#2 12-04-2011 20:25

xxx
@ rotterdam
Website

Re: en wederom een salaris vraagje..

misschien heb je iets aan deze site?

http://www.loonwijzer.nl/home/salarischeck (volgens deze check zou je bruto 10,76 p/uur verdienen)
http://www.loonwijzer.nl/home/minimumlo … ck-uurloon

#3 12-04-2011 20:26

MacMickey
Pro
@ Corusant
Website

Nou vergeet het maar. Ten eerste is de maximale werkweek 40 uur en zal er al zeker geen 45 uur in het contract mogen staan. Ten tweede is het minimumloon €8,40 bruto per uur. Dit is dus voor geen meter rechtsgeldig er MOET een CAO ten grondslag liggen, anders zou het betekenen dat het bedrijf geen afdrachten zou hoeven doen voor ziektekosten en/of andere premies. Niet doen dus! Ik snap als je de naam van het bedrijf niet wil noemen maar dit is onacceptabel!

#4 12-04-2011 20:37

LadyWillow

pff dankje voor de snelle reacties, ik weet echt niet wat ik moet doen.. had al zo'n vermoeden..
maar hoe moet ik dit in godsnaam bespreekbaar maken..

of.. moet ik het gewoon zien als een jaar betaald studeren? en ik zit dan natuurlijk wel al in de markt.. wat al moeilijk genoeg is..

#5 12-04-2011 21:18

Chuck
Ex-Crew

Wat betreft dat laatste heb je gelijk. Het lijkt me dat je gewoon kunt vragen of zij wellicht weten of die 7 EURO het wettelijk minimum is. Dan zou ik me maar van de domme houden. Een werkweek van 45 uur is niet reëel.

Hebben ze wel personeel in dienst of ben jij het eerste slachtoffer?

#6 12-04-2011 22:51

LadyWillow

nee, er werken zeker meerdere mensen, het is een bedrijf waar een man of 15-20 werken en zij werken ook allemaal 45 uur.

#7 13-04-2011 02:07

MacMickey
Pro
@ Corusant
Website

Verdeeld over twee weken kan dat wel..innocent Even serieus, ik zal het even vragen aan iemand die nogal veel met arbeid en contracten etc te maken heeft maar volgens mij mag het wettelijk niet eens.

#8 13-04-2011 13:37

HGT
Pro
@ Nederland - Hoofddorp
Website

Schrik echt van wat je aangeboden krijgt. Ik heb geen ervaringen qua lonen in de creatieve wereld. Maar uit ervaring weet ik dat een beginnende snackbarmedewerker minimaal 1,5 x dat bedrag verdiend op uurbasis. Voor minder is er echt geen personeel te vinden. En dat is nog niet eens een creatief beroep!

Enjoy Life, Enjoy Photography

#9 13-04-2011 14:15

Deskman
Beheerder
@ the desk
Website

Zo goed als werknemers niet weten wat ze kunnen/moeten vragen zijn er werkgevers die het ook niet weten. En dat graag zo houden...

#10 13-04-2011 14:44

Digideon
@ tussen DB en EH
Website

Is het sowieso niet vreemd dat er alleen een uurloon gecommuniceerd wordt of ligt dat aan mij?
Als ze het vervolgens wel over een 45 urige werkweek hebben kun je natuurlijk uitrekenen wat je maandloon wordt maar toch vind ik het al verdacht dat ze het op deze manier communiceren.

Als je uitgaat van een 'normale' werkweek van 40 uur (grafische CAO was ooit 36 uur maar volgens mij nu 38 uur) dan kom je met 22 werkdagen in een maand op 1232 euro bruto, dat lijkt mij persoonlijk echt schandalig weinig.

past niet in sig

#11 13-04-2011 16:42

Chuck
Ex-Crew

Nou,.. daar gaat dan niet heel veel belasting meer vanaf met alle respect.
En met 22 jaar en niet meer dan twee stages aan ervaring... je zult toch ergens moeten beginnen.

#12 13-04-2011 16:52

3dGuy

Het lijkt er op dat je het minimum jeugdloon voor een 22 jarige met een 40-urige werkweek krijgt als je maar 7 euro bruto krijgt;

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen … r-uur.html

#13 14-04-2011 09:04

LadyWillow

Dus, gisteren om een gesprek gevraagd over het contract..
Vinden ze het nog raar ook! "wat wil je weten dan?, we hebben toch al aangegeven wat je ongeveer per uur kan verwachten"

jeetje, wat moet ik hier nou mee!? het is toch niet meer dan normaal dat ik een contract door wil spreken? toekomstperspectief,  secundaire arbeidsvoorwaarden, pensioen-dingen.. en de rest..

#14 14-04-2011 09:07

HSL
Beheerder
@ Amsterdam
Website

Heb je zelf nog wel een goed gevoel bij deze baan?

#15 14-04-2011 10:27

blocc82
@ Groningen
Website

Wat voor soort contract is het?

Voor een bepaalde periode mag je best 45 uur werken, maar ik geloof dat het niet structureel mag zijn.

Het is niet veel geld, na aftrek van je verplichte kosten zit je op bijstandsniveau.

Als je niks anders kan krijgen of iets anders hebt lopen, zou ik het alsnog doen. Vanuit een baan solliciteren is toch makkelijker en bovendien doe je ervaring op. Ook als het enorm tegenvalt. Hoewel diploma's handig en noodzakelijk zijn, is werkervaring toch ook nog belangrijk. En misschien ga je al meer verdienen na je tijdelijke contract.

Succes.

#16 14-04-2011 10:34

LadyWillow

haha, dank je smile
ja, ik weet het zelf ook niet meer, ik ga wel op meerdere vacatures reageren, daar niet van.
Maar ik weet gewoon echt niet goed wat ik hier nu mee moet doen.
Ik denk dat ik me er gewoon bij neer moet leggen dat het een jaar betaald studeren is. Dan valt het allemaal nog wel mee..
Ik hou jullie op de hoogte smile als ik het gesprek heb gehad laat ik het zeker weten smile wel fijn dat jullie hier op reageren en tips geven!

liefs, Willow

#17 14-04-2011 15:11

Chuck
Ex-Crew

Ik zou het toch gewoon doen. Ik neem aan dat je een contract voor 6 maanden krijgt met een proeftijd van één maand? Het als betaald studeren zien is misschien helemaal niet zo gek. Belangrijker is dat je veel makkelijker uit een baan kun solliciteren dan uit een werkloze positie. Ook al stelt die baan dan qua salaris niet zo veel voor.

Misschien is het wel ontzettend leuk....

#18 17-04-2011 20:35

HGT
Pro
@ Nederland - Hoofddorp
Website

Daar zegt Chuck wat: Misschien is het wel ontzettend leuk...

Happiness in je werk is idd belangrijker dan veel centjes verdienen. En de werkervaring is mooi meegenomen.

Enjoy Life, Enjoy Photography

Forum voettekst

MacMinds v 1.05 Powered by PunBB