MacMinds - great minds think different

Navigatie

Zoeken

Inloggegevens

Je bent niet ingelogd.

#51 16-02-2011 09:34

Merkava
@ Vught

Re: Licentie op foto's

Vul voor het woord foto "design koekenpan" in en iedereen zou je voor gek verklaren.

Stel je voor dat je bij aanschaf van de design koekenpan aan moet geven of je hem alleen voor pannenkoeken gebruikt, dan is hij goedkoper, of dat je er ook andere dingen mee gaat doen (vaker gebruiken) want dan is hij duurder natuurlijk.

Stel je voor dat je bij aanschaf van een prachtige koffiemachine aan moet geven of je hem particulier of zakelijk gaat gebruiken. En is dat zakelijke gebruik dan horeca of gewoon in plaatst van de bedrijfs-Senseo?

Wat ik bedoel te zeggen is dit: het onderwerp zoals het gestart is zit volgens mij in het grijze gebied waarbij men het aan de ene kant het doodnormaal vindt dat een fotograaf een soort staffelprijs neerlegt inclusief allerlei randvoorwaarden.
Aan de andere kant zijn er de afnemers die vinden dat een fotograaf die op een event rondloopt om een sfeerimpressie te maken gewoon een all in prijs op moet geven.

Persoonlijk vind ik het ook dat als iemand zelf al zorgt voor alle randvoorwaarden zoals in dit geval de mensen en de locatie de fotograaf eigenlijk niet eens ondernemersrisico loopt. Die beelden nemen ze toch wel af.
Daarbij, dit event is het hoofddoel, de fotograaf bijzaak.
Dat is anders als wanneer er speciaal iets georganiseerd word met als doel, foto's.

Het 'risico' voor de fotograaf met deze prijsstelling loopt is dat een joker bij de opdrachtgever bedenkt dat je voor die 750 euro een prima digitale camera kunt kopen waarmee de secretaresse wel wat foto's kan schieten. (elk beetje bedrijf heeft ook wel iemand die plaatsjes kan schieten waarbij het onderwerp netjes in beeld is, geen topfoto's maar goed genoeg voor een impressie van een congres).
Als dat kwartje gevallen is maken ze voortaan alle foto's zelf, denk ik.
En met zo'n 20 van dit type events, tja . . .

Laatst bewerkt door Merkava (16-02-2011 09:35)

De waarheid verzin je niet.

#52 16-02-2011 10:02

TSÈRD

Merkava schreef:

Vul voor het woord foto "design koekenpan" in en iedereen zou je voor gek verklaren.

Dat komt omdat je het commercieel gebruik van beeld, niet moet vergelijken met het privégebruik van huis tuin en keukenproducten. Bovendien verhoudt de koekepan zich eerder tot de camera (equipment) van de fotograaf. Voor de pannekoek kan je in een pannekoekschip met een Michelinster meer vragen dan op de lokale braderie.

Maar dit soort vergelijkingen werken niet echt verhelderend imho.

Durst ist schlimmer als Heimweh.

#53 16-02-2011 11:19

Chuck
Ex-Crew

Dit soort vergelijkingen werken wat mij betreft ook niet.

Dat zogenaamde intelligente denkwerk waarbij klanten opeens kunnen rekenen slaat ook als een tang op een varken. Een beetje fotograaf kan van elk evenement iets moois maken. Dat komt omdat zo'n fotograaf om een boodschap gestuurd kan worden en hij/zij ook iets begrijpt van licht en weet hoe je mensen -zelfs mensen die hij/zij nooit heeft gezien of ontmoet- op hun voordeligst op de gevoelige plaat kunt zetten.
Want dat risico loop je namelijk ook als je denkt het even zelf te kunnen doen. Mensen die niet blij zijn hoe ze door die handige secretaresse in beeld gebracht zijn en bijvoorbeeld opeens erg flatteus op een website staan.

Ik kan nog wel een tijdje mijmeren over mopsneuzen, lodderogen en druiloren en discretie,.. maar het is altijd weer opvallend te zien dat de secretaresse graag een goeie fotograaf uitzoekt als ze zelf in het huwelijksbootje stapt.

Het verschil tussen een fotograferende secretaresse en een professionele fotograaf is dat de laatste altijd met goeie beelden terugkomt. Dat de hele markt ondertussen vol is met fotograferende onbenullen is een probleem waar ook de opdrachtgever last van heeft.

#54 16-02-2011 13:14

Freek.
Ex-Crew
@ Overasselt
Website

En soms denk ik ook wel eens dat we hier met (naar ik aanneem met goede bedoelingen) zo met woorden, vergelijkingen en termen vanuit ons eigen inzichtje aan het stoeien zijn dat dingen een tikkie anders overkomen als ze bedoeld zijn. Of anders gelezen worden dan nodig is. Of ingewikkeld gemaakt worden. Ofzo.
Mja da's ook inherent aan schrieve op het web  ipv praote in ut echt.

Yeo, i know
[nevermind]

Forum voettekst

MacMinds v 1.05 Powered by PunBB