MacMinds - great minds think different

Navigatie

Zoeken

Inloggegevens

Je bent niet ingelogd.

#1 15-02-2011 18:25

redd

Vraag over auteursrecht of copyright - foto van drukwerk

Op mijn site wil ik een compilatie foto plaatsen van divers drukwerk dat wij hebben gemaakt voor onze klanten. De ontwerpen zijn in de foto slecht zichtbaar en namen zijn niet te herkennen. Mag ik deze foto zomaar plaatsen zonder dat ik contact opneem met de vormgevers van het drukwerk?

#2 15-02-2011 19:19

MacBeer
Ex-Crew
@ Limbabwe

Re: Vraag over auteursrecht of copyright - foto van drukwerk

Dat ligt helemaal aan wat er is afgesproken tussen de maker en de klant. Ik begrijp dat jullie als drukkerij hier tussen zitten.
Normaliter geeft een vormgever de klant toestemming om het gemaakte werk te gebruiken voor een bepaald doel. Als je een brochure vormgeeft dan geef je automatisch de klant toestemming die brochure eenmalig te doen verspreiden bijvoorbeeld. Een fotograaf geeft toestemming om zijn gemaakte foto door de klant te gebruiken voor het doel waarvoor hij gemaakt is. Als het materiaal door de klant hergebruikt wil worden dan moet daar opnieuw toestemming voor gevraagd worden.

Maar het komt ook vaker voor dat er andere afspraken gemaakt zijn tussen vormgever en klant. Als je het netjes wil regelen dan neem je contact op met de klant waarvoor het drukwerk bestemd is. Het kan zo zijn dat de klant de gebruikersrechten van de vormgever heeft overgekocht. In dat geval kan die klant jou toestemming geven. Of juist niet...
Als de klant deze rechten niet heeft gekocht dan mag hij niet beslissen of jij het werk op mag nemen in de collage, dan moet je bij de vormgever zijn.
Wat ik nu weer interessant vind is hoe het gaat als de klant zegt 'ja hoor, gebruik maar' terwijl deze helemaal niet beschikt over de rechten van het ontwerp. Dat weet ik namelijk niet.

Plaatsen zonder toestemming mag officieel niet. Je publiceert het werk immers. Even een belletje plegen naar de klant en 10 tegen 1 dat men daar geen bezwaar tegen heeft. Informeer wel even naar wie beschikt over de gebruikersrechten (niet de auteursrechten, da's andere koek), de klant of de maker.

Computers are to design as microwaves are to cooking. Milton Glaser

#3 15-02-2011 20:23

Chuck
Ex-Crew

De drukker zit er alleen mechanisch tussen.
Ik zou het niet op prijs stellen. Om dezelfde reden waarom ons drukwerk altijd 'blanco' zonder afzender van de drukker wordt geleverd.

#4 15-02-2011 21:02

Ralph
Website

Ik denk dat je beter altijd even om toestemming vraagt, en kan me voorstellen dat niet iedereen het op prijs stelt, zoals chucknance ook aageeft.

Maar vraag me nu wel af of dit gebruik niet onder citaatrecht valt?

Als een deel van een tekst, een afbeelding of ander werk onder het citaatrecht valt, dan is voor publicatie ervan geen toestemming van de auteursrechthebbende nodig. In Nederland is het volgens het citaatrecht toegestaan om een deel van andermans werk over te nemen in een aankondiging, beoordeling, bespreking, kritiek of wetenschappelijke verhandeling

See the silence

#5 15-02-2011 21:44

MacBeer
Ex-Crew
@ Limbabwe

Ik denk dat de hoedanigheid waarin het werk wordt geplaatst aangeeft of je kan spreken van citaatrecht of niet. In dit geval is er sprake van een commercieel doel en dan is er mijn inziens geen sprake van citaatrecht.

Computers are to design as microwaves are to cooking. Milton Glaser

Forum voettekst

MacMinds v 1.05 Powered by PunBB