MacMinds - great minds think different

Navigatie

Zoeken

Inloggegevens

Je bent niet ingelogd.

#1 27-01-2011 18:17

Lizz

Salaris, wat kan ik in deze crisistijd vragen?!

Hallo iedereen,

Ik heb een vraag.. Het gaat over salaris en de crisis die er nu is.

Ik heb het grafisch lyceum gedaan. Daarna ben ik aan de slag gegaan als creatief DTP'er/Vormgever heb inmiddels 4 jaar relevante  ervaring bij 2 verschillende reclamebureaus in Amsterdam.

Ik verdiende bij mijn laatste werkgever 2800,- bruto op basis van 40 uur.
Daarvoor verdiende ik echt veel minder, 1750,- bruto. Ik vond het verschil heel erg groot.

Nu ben ik aan het solliciteren, maar ik heb al een paar keer gehoord dat wat ik nu vraag veel te veel is, namlijk 2650,- bruto op basis van 40 uur. En dat is al 150,- minder dan mijn laatst verdiende salaris. Maar dat zegt een potentiële werkgever naar mijn idee altijd, die wil een zo goedkoop mogelijke werknemer.

Ik ben dus in de war nu, wat is 'normaal' om te vragen, zeker gezien de crisis? Heb ik bij mijn laatste werkgever absurt veel verdiend?! Ik ben trouwens 28 jaar.

Ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen! kiss

Groet,
Lizz

Laatst bewerkt door Lizz (27-01-2011 18:27)

#2 27-01-2011 20:49

Chuck
Ex-Crew

Re: Salaris, wat kan ik in deze crisistijd vragen?!

2800 Bruto is helemaal niet gek voor iemand met jouw opleiding en ervaring.
Maar goed,.. ik reken nog te vaak in guldens.

#3 27-01-2011 21:30

Lizz

Chuck schreef:

2800 Bruto is helemaal niet gek voor iemand met jouw opleiding en ervaring.
Maar goed,.. ik reken nog te vaak in guldens.

Daar ben ik het mee eens dat dat helemaal niet verkeerd is, maar kán ik dat nog vragen? En wat is nu reëel om  vragen zonder werkgevers gelijk af te schrikken?

Groet,
Lizz

#4 27-01-2011 21:56

hansbao

Dag Lizz, niet slecht hoor die € 2800,00. Ligt ook weer aan de secundaire afspraken en voorwaarden of dit werkelijk goed is. Ik heb heb een dienstverbander die op het zelfde niveau zit en ik vind dit als werkgever redelijk. Zeker in een crisistijd moet je goede mensen bij elkaar hebben en die moet je uiteraard goed betalen. Gewoon aangeven dat je 2800,00 wil verdienen, de andere partij kan toch ook aangeven wat zij wil betalen.
Hans

#5 28-01-2011 00:09

Chuck
Ex-Crew

Vroeger kon je gewoon zeggen wat je op dat moment verdiende.
Een beetje werkgever snapte vervolgens dat hij/zij daar wel iets boven moest gaan zitten om je aan te kunnen nemen.
Het lijkt me raar dat een potentiële werkgever onder het huidige salaris biedt.

Vervolgens zegt die 2800 EURO eigenlijk helemaal niets,.. je hebt DTP'ers die je met liefde het dubbele wil betalen als ze echt heel, heel, heel goed zijn en klussen letterlijk en figuurlijk weten te klaren.

#6 28-01-2011 14:16

flabber
@ Spijkenisse
Website

2800 euro voor iemand met 4 jaar relevante ervaring is absoluut niet slecht. Dat is zelfs heel goed als je als creatief DTP'er in de reclame- en verpakkingskant van de grafische wereld zit. Bij drukkers en uitgeverijen verdien je zomaar 20-30% minder over het algemeen. Dat komt omdat het soort creatief-DTP werk totaal anders is bij reclame- en verpakkings bureaus dan bij drukkerijen en uitgeverijen.

Van wat ik zo om me heen zie (en dat is vooral in de reclame en verpakkings tak) mag je met "maar" 4 jaar werkervaring en dat loon nog best in je handjes wrijven. Ik ken keigoede DTP'ers die minder verdienen, en eigenlijk maar weinig DTP'ers die meer verdienen tenzij ze freelancers zijn smile

Maar goed, het hangt dus ook heel sterk afhankelijk van het soort bedrijf waar je als creatief DTP'er aan de slag wilt.

- iMac Core Duo 24" - 3.06Ghz - 4GB ram - 750GB HD - 8800GS
- Apple TV 160Gb / iPhone 3G

#7 28-01-2011 14:51

dyn

Draai het verhaal eens om en vraag wat de werkgever in kwestie denkt dat je kost en wat hij wil geven. Laat zij maar eerst eens met iets over de brug komen. De meeste bedrijven brullen dat ze een marktconform salaris bieden wat totaal nietszeggend is. Laat ze dan maar eens uitleggen wat zij als marktconform zien. Dan kun je daarna er weer op inspelen. Uiteindelijk komt het met dit soort dingen toch neer op onderhandelen.

Laatst bewerkt door dyn (28-01-2011 14:52)

#8 28-01-2011 17:31

3dGuy

Je kunt je ook afvragen wat het alternatief is.
Als ik het goed begrijp zit je nu thuis!?

Wat voor inkomsten heb je nu?
Als je voor 150 euro minder dan je vorige baan wel weer werkt en dus ook weer meer ervaring op doet is dat voor de toekomst ook weer een plus. Je blijft met je vak bezig en van uit en baan kun je makelijker naar een andere baan solliciteren als de economie weer aan trekt.
En dan is er ook nog de "rust roest" factor.

Forum voettekst

MacMinds v 1.05 Powered by PunBB